Św. Antoni Padewski

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Biskupice
Miejscowość
Łazany
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Parafia Znalezienia Krzyża Świętego
Tagi
ikonografia świętych malarstwo religijne malarstwo XIX wieku sztuka XIX wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny prawy, zwieńczenie
Identyfikator
DZIELO/03498
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
Lata dziewięćdziesiąte XIX wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Omawiany obraz przedstawiający św. Antoniego Padewskiego został wykonany w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku przez malarza Ferdynanda Olesińskiego. W 1897 roku z inicjatywy księdza Franciszka Błachuta, proboszcza w Łazanach, odnowiono dwa barokowe ołtarze boczne pochodzące z pierwszej połowy XVIII wieku. W obu nastawach św. Anny i omawianym ołtarzu Matki Boskiej Częstochowskiej usunięto umieszczone w zwieńczeniach glorie promieniste i zastąpiono je neobarokowymi strukturami mieszczącymi obrazy wykonane przez Ferdynanda Olesińskiego. W zwieńczeniu nastawy św. Anny umieszczono wizerunek św. Franciszka z Asyżu, w drugiej nastawie wyobrażenie św. Antoniego Padewskiego. Olesiński wykonał również nowy obraz przedstawiający św. Annę Samotrzeć (sygnowany przez tego malarza). Artysta najprawdopodobniej namalował również wizerunek Matki Boskiej Różańcowej oraz Najświętszego Serca Jezusowego – oba umieszczone na zasuwach ołtarzy bocznych w związku z powołaniem przy parafii bractw różańcowego i Serca Jezusowego.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem nadwieszonym z uskokiem, ujęty złoconą, profilowaną ramą. W centrum kompozycji przedstawienie ukazanego w półpostaci, zwróconego w trzech czwartych w prawo św. Antoniego trzymającego na ręku Dzieciątko Jezus. Święty ukazany jako mężczyzna o twarzy pozbawionej zarostu, z tonsurą na głowie, ubrany w brązowy habit przepasany sznurem. U jego boku widoczny różaniec. Święty Antoni oburącz podtrzymuje jasnowłosego Jezusa. Dzieciątko owinięte białą tkaniną. Ponad głową świętego aureola, wokół głowy Dzieciątka nimb promienisty. W dolnej części kompozycji widoczny kwiat białej lilii. Tło jednolicie żółto-brązowe. Kolorystyka obrazu ciemna, ciepła z dominacją brązu.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz stanowi przykład dziewiętnastowiecznego malarstwa religijnego. Autor dzieła Ferdynand Olesiński był urodzonym w Wieliczce malarzem, który zdobył wykształcenie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie uczył się w latach 1871-1883 pod kierunkiem Floriana Cynka, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Twórczość Olesińskiego, czynnego głównie w Wieliczce i Krakowie, obejmowała przede wszystkim realistyczne, ale powstałe w duchu akademickim, studia portretowe, pejzaże, sceny rodzajowe oraz malarstwo religijne. Święty Antoni został ukazany w klasycznej konwencji ikonograficznej, w brązowym habicie i z tradycyjnymi atrybutami – Dzieciątkiem Jezus oraz białą lilią.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Obraz przedstawiający św. Antoniego Padewskiego został wykonany w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku przez malarza Ferdynanda Olesińskiego. W 1897 roku umieszczono go w zwieńczeniu ołtarza bocznego noszącego wezwanie Matki Boskiej Częstochowskiej. Olesiński był urodzonym w Wieliczce malarzem, który zdobył wykształcenie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jego twórczość obejmowała przede wszystkim realistyczne, ale powstałe w duchu akademickim, studia portretowe, pejzaże, sceny rodzajowe oraz malarstwo religijne.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Krasnowolski Bogusław, "Parafia i kościół pod wezwaniem Znalezienia Krzyża Świętego w Łazanach", Kraków 2013
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Św. Antoni Padewski", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski-14

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności