Omawiany obraz przedstawiający św. Antoniego Padewskiego został wykonany w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku przez malarza Ferdynanda Olesińskiego. W 1897 roku z inicjatywy księdza Franciszka Błachuta, proboszcza w Łazanach, odnowiono dwa barokowe ołtarze boczne pochodzące z pierwszej połowy XVIII wieku. W obu nastawach św. Anny i omawianym ołtarzu Matki Boskiej Częstochowskiej usunięto umieszczone w zwieńczeniach glorie promieniste i zastąpiono je neobarokowymi strukturami mieszczącymi obrazy wykonane przez Ferdynanda Olesińskiego. W zwieńczeniu nastawy św. Anny umieszczono wizerunek św. Franciszka z Asyżu, w drugiej nastawie wyobrażenie św. Antoniego Padewskiego. Olesiński wykonał również nowy obraz przedstawiający św. Annę Samotrzeć (sygnowany przez tego malarza). Artysta najprawdopodobniej namalował również wizerunek Matki Boskiej Różańcowej oraz Najświętszego Serca Jezusowego – oba umieszczone na zasuwach ołtarzy bocznych w związku z powołaniem przy parafii bractw różańcowego i Serca Jezusowego.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem nadwieszonym z uskokiem, ujęty złoconą, profilowaną ramą. W centrum kompozycji przedstawienie ukazanego w półpostaci, zwróconego w trzech czwartych w prawo św. Antoniego trzymającego na ręku Dzieciątko Jezus. Święty ukazany jako mężczyzna o twarzy pozbawionej zarostu, z tonsurą na głowie, ubrany w brązowy habit przepasany sznurem. U jego boku widoczny różaniec. Święty Antoni oburącz podtrzymuje jasnowłosego Jezusa. Dzieciątko owinięte białą tkaniną. Ponad głową świętego aureola, wokół głowy Dzieciątka nimb promienisty. W dolnej części kompozycji widoczny kwiat białej lilii. Tło jednolicie żółto-brązowe. Kolorystyka obrazu ciemna, ciepła z dominacją brązu.
Obraz stanowi przykład dziewiętnastowiecznego malarstwa religijnego. Autor dzieła Ferdynand Olesiński był urodzonym w Wieliczce malarzem, który zdobył wykształcenie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie uczył się w latach 1871-1883 pod kierunkiem Floriana Cynka, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Twórczość Olesińskiego, czynnego głównie w Wieliczce i Krakowie, obejmowała przede wszystkim realistyczne, ale powstałe w duchu akademickim, studia portretowe, pejzaże, sceny rodzajowe oraz malarstwo religijne. Święty Antoni został ukazany w klasycznej konwencji ikonograficznej, w brązowym habicie i z tradycyjnymi atrybutami – Dzieciątkiem Jezus oraz białą lilią.
Dobry.
Obraz przedstawiający św. Antoniego Padewskiego został wykonany w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku przez malarza Ferdynanda Olesińskiego. W 1897 roku umieszczono go w zwieńczeniu ołtarza bocznego noszącego wezwanie Matki Boskiej Częstochowskiej. Olesiński był urodzonym w Wieliczce malarzem, który zdobył wykształcenie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jego twórczość obejmowała przede wszystkim realistyczne, ale powstałe w duchu akademickim, studia portretowe, pejzaże, sceny rodzajowe oraz malarstwo religijne.
Justyna Kuska, "Św. Antoni Padewski", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski-14