Św. Antoni Opat

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Łopuszna
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Świętej Trójcy
Tagi
malarstwo barokowe malarstwo XVIII wieku św. Antoni Opat
Miejsce przechowywania
prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/03765
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 100 cm
wysokość – 170 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 157 cm
Szerokość bez ramy – 86 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem nadwieszonym, ujęty profilowaną, złoconą ramą. W centrum obrazu św. Antoni ukazany w całej postaci, zwrócony w trzech czwartych w prawo, z odwróconą w tył głową, w wykroku. W lewej, ugiętej ręce trzyma krucyfiks, prawą wyciągniętą w bok opiera się na lasce. Twarz ma pociągłą, ascetyczną, rysy wydobyte delikatnym światłocieniem, oczy zwrócone ku górze, podkreślone kości policzkowe; wokół głowy nimb promienisty. Twarz okolona długą, siwiejącą, gęstą brodą opadającą na pierś. Święty ubrany w biały habit, z kapturem na głowie. Z prawej strony na barku krzyż tau. Święty ukazany w drodze, na tle pejzażu. Na końcu drogi, po prawej stronie, w połowie wysokości obrazu, widoczna chata z niewielką sceną kuszenia św. Antoniego. Po lewej stronie obrazu pagórek. Powyżej ukazane ciemne szaroniebieskie niebo z skłębionymi chmurami. Postać oświetlona z prawej strony. Kolorystyka z przewagą tonów ciepłych, szarobrązowych. Silny, kontrastowy światłocień, delikatne przejścia tonalne.

Zarys problematyki artystycznej

Antoni Opat urodził się około 251 roku, pochodził z zamożnej, koptyjskiej rodziny i otrzymał staranne wychowanie religijne. Pod wpływem nauk Jezusa postanowił rozdać swój majątek i oddać się modlitwie, umartwianiu oraz postom z dala od ludzi. Około 275 roku przeniósł się na Pustynię Libijską i zamknął w starym grobowcu, a około 10 lat później zamieszkał w ruinach fortecy w pobliżu Afroditopolis. Był wielokrotnie kuszony przez szatana i miał wizje. Z czasem wokół Antoniego zaczęli gromadzić się i tworzyć kolonie inni eremici, a on jako ich duchowy ojciec był dla nich wzorem postępowania, uzdrawiał, dokonywał egzorcyzmów. Kult Antoniego Opata rozpoczął się w V wieku, zwracano się do niego w czasie zarazy i pożarów, uchodził za patrona zwierząt domowych, stał się patronem szpitali i schronisk dla bezdomnych. Został przedstawiony w habicie z kapturem, na którym widniej krzyż egipski, z krucyfiksem i ukazaną w oddali sceną kuszenia. Wizerunek patrona kościoła jest przykładem dobrej jakości malarstwa XVIII wieku, charakteryzuje się subtelnym światłocieniem i ciekawą kompozycją.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, brak fragmentu płótna z partii wieńczącej; po konserwacji.

Streszczenie

Osiemnastowieczny obraz przedstawiający Antoniego Opata, jednego z patronów kościoła jest przykładem dobrej jakości malarstwa XVIII wieku. Święty został ukazany w habicie z kapturem, w tle widoczna jest niewielka scena kuszenia.

Bibliografia

Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Antoni Opat", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-opat

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności