Stygmatyzacja św. Franciszka

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Klasztor Sióstr Bernardynek
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny
Identyfikator
DZIELO/24818
Kategoria
obraz
Czas powstania
1750 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kraków
Technika i materiał
olej na płótnie naklejonym na desce
Wymiary podstawowe
szerokość – około 100 cm
wysokość – około 200 cm
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

W kronice klasztoru zanotowano, iż obraz wykonał "doskonały malarz krakowski", a architekt Francesco Placidi stwierdził, że "w całym kościele lepszej sztuki malarskiej nie ma".

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem św. Franciszka przyjmującego stygmaty. Święty klęczy na skale, w trzech czwartych, z szeroko rozłożonymi rękami. Głowę zwraca ku górze, w kierunku serafina. Twarz ma pociągłą, nos długi, wąski, usta pełne, brodę krótką, spiczastą, włosy krótkie odsłaniające wysokie czoło i ucho. Święty jest ubrany w franciszkański, brązowy habit z kapturem, przepasany sznurem. Przed nim na skale leży otwarta księga, wsparta na czaszce. Za nim siedzi mnich czytający księgę, o dużej głowie, z szpiczastą, ciemną brodą i z tonsurą na głowie. W górnej partii widoczny jest krzyż, a na nim zza chmur wyłania się serafin rażący świętego krwawymi promieniami. W gęstych, niebiesko-szarych chmurach zasiadają dwa uskrzydlone putta. Putto na pierwszym planie spogląda na świętego, częściowo osłonięte ciemnoróżową tkaniną. Putto na drugim planie jest zwrócone w kierunku serafina i unosi prawą rączkę, częściowo jest zasłonięte chmurami. Całość utrzymana w brązowej tonacji kolorystycznej, rozjaśnionej żółtym światłem niebios i błękitem nieba w tle.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz jest dziełem krakowskiego malarza Andrzeja Radwańskiego. Artysta zainspirował się dziełem Francesca Trevisaniego w ołtarzu głównym w kościele San Francesco delle Stimmate w Rzymie z 1719 roku. Radwański uprościł kompozycję rzymskiego malarza, zmieniając układ górnej partii i rezygnując z rozbudowanej grupy aniołków. Twórca krakowskiego płótna zapewne posłużył się reprodukcją graficzną rzymskiego dzieła.

Streszczenie

Obraz „Stygmatyzacja św. Franciszka” w kościele Bernardynek w Krakowie jest dziełem Andrzeja Radwańskiego z 1750 roku. Kompozycja przedstawienia nawiązuje wiernie do dzieła Francesca Trevisaniego w ołtarzu głównym w kościele San Francesco delle Stimmate w Rzymie z 1719 roku.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia, z. 1", Warszawa 1971

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Stygmatyzacja św. Franciszka", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/stygmatyzacja-sw-franciszka-4

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności