Rodzina Marii

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Osiek
Miejscowość
Głębowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Matki Boskiej Szkaplerznej
Miejsce przechowywania
Obraz w nawie głównej, ściana południowa
Identyfikator
DZIELO/13063
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
Ok. roku 1659
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
Płotno naklejone na deskę, olej
Wymiary podstawowe
szerokość – 120,6 cm
wysokość – 170,5 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 140,6 cm
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Obraz "Rodzina Marii" stanowiła niegdyś część środkową retabulum ołtarza bocznego św. Anny, ustawionego wg zapisu wizytacji biskupiej z roku 1748 przy prawej (południowej) ścianie chóru wschodniego. Po przekształceniu części wschodniej kościoła w wieku XIX i okresie międzywojennym, ołtarz został ustawiony przy tęczy po prawej stronie. "Katalog zabytków sztuki w Polsce" z roku 1953 określa go jako "ołtarz boczny prawy przy tęczy nowy, z obrazem św. Rodziny barokowym ok. poł. w. XVII, wykonanym przez tego samego malarza, co obraz w ołtarzu głównym". Ołtarz został zniesiony podczas modernizacji kościoła w latach 70-tych wieku XX, kiedy jego wnętrze przystosowano do wymagań reformy liturgicznej Soboru Watykańskiego II. Sam zaś wizerunek zawieszono na południowej ścianie tęczowej.
Na podstawie zdjęć archiwalnych ze zbiorów WUOZ w Krakowie można stwierdzić, iż rozebrany ołtarz miał formę neobarokową. Była to jednoosiowa konstrukcja architektoniczna z przerwanym belkowaniem wspartym na dwóch marmoryzowanych kolumnach, ustawionych na postumentach, z kapitelami kompozytowymi. Płyciny frontowe postumentów zdobiły uskrzydlone główki anielskie. Po bokach nastawy na niewielkich konsolach, na tle uszaków utworzonych ze stylizowanych wici akantowych, ustawiono niezachowane dwie figury Apostołów ŚŚ. Piotra i Pawła. Na podstawie ich formy artystycznej można stwierdzić, że są to rzeźby w typie tyrolskim, popularne na przełomie wieku XIX i XX. Poniżej obrazu z "Rodziną Marii" znajdował się kartusz z łacińskim napisem "Sacra Familia". Natomiast nad obrazem, pomiędzy przerwanym belkowaniem widniał kartusz z godłem franciszkańskim. Zwieńczenie ołtarza tworzyła promienista gloria, w centrum której widniała zapewne z przełomu XIX i XX w. płaskorzeźba św. Katarzyny Aleksandryjskiej ukazanej w półpostaci. Na wolutowych postumentach ustawionych na belkowaniu znajdowały się dwie rzeźbione figurki adorujących aniołów. Drewniane antependium ołtarza zdobił płaskorzeźbiony chrystogram "IHS".

Opis

Obraz ukazujący "Rodzinę Marii" uzyskał kształt stojącego prostokąta. Pole obrazowe zamyka drewniana, fazowana rama w narożach zdobiona motywem roślinnym. Z lewej strony na kamiennym postumencie jednostopniowym siedzi na krześle Maria, trzymająca na kolanach Dzieciątko Jezus. Madonna została ukazana w ujęciu en trois quarts w prawo. Jej żywe spojrzenie skierowane jest w stronę widza. Ma owalną twarz o pucułowatych, rumianych policzkach, wysokim czole, wyrazistym nosie i czerwonych ustach. Brązowe włosy z widocznym przedziałkiem na środku głowy zostały zaczesane do tyłu. Madonna ubrana jest w szkarłatnofioletową suknię z dekoltem nieznacznie przysłoniętym białą chustą. Opadająca ku ziemi sztywnymi draperiami suknia odsłania fragment jej lewej stopy. Częściowo na lewym ramieniu oraz na kolanach widać ciemnoniebieski płaszcz. Jej głowę otacza niewielka świetlista poświata. Madonna obiema rękami podtrzymuje małego Jezusa. Dzieciątko na kolanach matki siedzi na białej chuście, która równocześnie okrywa dolną część jego postaci. Chrystus został ujęty en trois quarts w prawo. Jest to korpulentna postać o jasnej karnacji ciała i nogach zgiętych w kolanach. Lewą rączkę wspiera na lewej dłoni Maryi, a prawą wyciąga w stronę podchodzącego do niego małego św. Jana Chrzciciela. Także mały Jezus ma owalną, pucołowatą, rumianą twarz. Charakteryzuje ją wysokie czoło, wydatny nos i i czerwone usta. Głowę otaczają krótkie, jasnobrązowe włosy oraz niewielka, świetlista poświata. Z zainteresowaniem spogląda na baranka, którego z wysiłkiem zdaje mu się podawać mały Jan Chrzciciel. Bosy Chrzciciel, stawiając prawą nogę na kamienny stopień, z wielkim wysiłkim trzyma oburącz siedzącego baranka. Został ukazany w ujęciu en trois quarts w lewo. Ma jasną karnację ciała. Jego owalna twarz charakteryzuje się wysokim czołem, przymkniętymi oczami, lekko zadartym nosem, pucułowatymi, rumianymi policzkami oraz małymi ustami. Okrywa go sięgająca kolan ciemnougrowa tkanina przerzucona przez lewe ramię i przewiązana w pasie. Szarobiały baranek zwrócony głową w lewo, prawą nogą podtrzymuje laskę krzyżową z jasnoszkarłatnym, rozwianym proporcem ze złotym napisem „Ecce Agnus Dei”. Za św. Janem stoi mocno pochylona św. Anna, która zdaje się polecać malca. Została ukazana w profilu w nieznacznym kontrapoście. Lewą ręką podaje Jezusowi gruszkę, prawą zdaje się zachęcać do donacji św. Jana Chrzciciela. Anna ma jasną karnację, wydatny nos i podbródek oraz usta z kącikami skierowane ku dołowi. Na jej twarzy zaznaczono zmarszczki. Na głowie ma rozwianą, szarobiałą chustę szczelnie okrywającą włosy, której końce opadają na pierś oraz podwikę w tym samym kolorze. Świętą okrywa jasnoszkarłatny płaszcz opadający do ziemi, spod którego widać ciemnoniebieski rękaw i spód sukni. Prawa stopa Anny jest obuta w sandał. W tyle pomiędzy św. Anną a Marią widać w półpostaci stojącego w cieniu św. Joachima. Jest to ujęty en trois quarts w prawo starzec czytający otwartą księgę. Podtrzymuje ją lewą ręką, na poziomo ułożonym prawym przedramieniu. Ma pociągłą twarz z widocznym łysym czołem, wydatny, prosty nos, krótkie włosy odsłaniające lewe ucho oraz siwy zarost. Ubrany jest w ciemnogranatową szatę okrytą ciemnougrowym płaszczem. Obok Joachima, a za św. Anną, wyobrażono fragment szarej kolumny na postumencie. Z jej prawej strony widoczny jest wysoki parapet pod którym ukazano girlandę z winnych gron i z pękniętym owocem granatu. Przy samej krawędzi obrazu namalowano fragmentarycznie widoczne wielokolorowe kwiaty w wazonie. Z kolei nad Madonną rozpięto ciemnooliwkową, podwiniętą kotarę.

Zarys problematyki artystycznej

Franciszek Lekszycki, któremu przypisywane jest autorstwo"Rodziny Marii" w Głębowicach odwołał się do bardzo popularnego tematu, który w sztuce średniowiecznej Europy Środkowej doszedł do głosu na przełomie wieku XV i XVI. Było to związane z rozwiniętym w wieku XV kultem Niepokalanego Poczęcia NMP, na kanwie którego powstał kult jej rodziców - Anny i Joachima. W Małopolsce kult Niepokalanego Poczęcia i św. Anny szerzyli biskupi krakowscy, zwłaszcza kardynał Fryderyk Jagiellończyk (zm. 1503) oraz jego następca bp Jan Konarski (zm. 1525). Ten ostatni w roku 1505 wprowadził w rozległej diecezji krakowskiej "festum Conceptionis Immaculatae Virginis". Postanowienia biskupów miały także swoje odzwierciedlenie w sztuce, co promieniowało także na następne epoki. Przedstawienia św. Anny i św. Joachima czerpały swoje inspiracje z ich apokryficznych dziejów. Szczególnie ważną rolę odegrały przedstawienia reprezentacyjne, gloryfikujące rolę św. Anny Matki Boskiej i Chrystusa. Uwidaczniało się to w dwóch typach przedstawień - "Św. Anna Samotrzeć", gdzie wyobrażano na jednej ławie zasiadającą Matkę Boską z Dzieciątkiem, którym towarzyszyła św. Anna, funkcjonujący w Małopolsce od wieku XV oraz w "Rodzinie Marii", gdzie pojawiali się i inni krewni. Początków tego ostatniego należy widzieć w latach 1505-1510, kiedy to powstała jedna z najstarszych realizacji tego tematu na predelli tryptyku w Bodzentynie, ufundowanego przez bpa Jana Konarskiego. W następnych dziesięcioleciach kult św. Anny intensyfikował się także w innych regionach Polski, czego potwierdzeniem są liczne przedstawienia w typie św. Anna Samotrzeć. W kontekście głębowickiego obrazu warto przywołać "Św. Annę Samotrzeć" w kościele w Starymgrodzie (powiat krotoszyński) z ok. roku 1567. W tym wielkopolskim przedstawieniu wyobrażono zasiadającą na wspólnym tronie Matkę Boską z Dzieciątkiem oraz św. Annę, trzymającą w rękach gruszkę oraz otwartą księgę. Przed małym Jezusem klęka św. Jan Chrzciciel, u stóp którego leży baranek. Tę samą treść ilustruje późniejsza o prawie 170 lat grafika Johanna Jakoba Frey'a wg. Antonia Balestry "Matka Boska z Dzieciątkiem, św. Anną, św. Janem Chrzcicielem, św. Antonim Pustelnikiem i św. Zenonem Biskupem" z roku 1739. Zatem Lekszycki komponując obraz do Głębowic poruszał się w znanej sferze znaczeniowej, w której nie tylko odwoływano się do prawdy o Niepokalanym Poczęciu NMP, roli św. Anny, ale przede wszystkim do zbawczej ofiary Chrystusa, na którą wskazywał św. Jan Chrzciciel, odwołujący się do typologicznej ofiary baranka paschalnego. Sam Lekszycki, który nie miał bezpośredniego kontaktu z wielkimi europejskimi centrami malarstwa, posługiwał się przede wszystkim grafiką opartą najczęściej na pracach Rubensa oraz Van Daycka. W głębowickim obrazie okazał się być sprawnym rysownikiem i kompilatorem. Wszystko wskazuje na to, że omawiana kompozycja jest kompilacją opartą na elementach zaczerpniętych z różnych wzorów graficznych, co może potwierdzać np. sposób przedstawienia głowy św. Anny w charakterystycznej chuście i podwice występujący na grafice François'a de Poilly wg Giulia Romana (?) "Matka Boska i św. Elżbieta z Jezusem i św. Janem Chrzcicielem" z ok. 1648-1681 lub nieproporcjonalnie duża prawa dłoń Madonny. Lekszycki zastosował charakterystyczne dla swojej twórczości ciemne, zimne i suche tonacje o rzadkich akcentach barw lokalnych.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 466;
M. Walicki, Malarstwo polskie. Gotyk-renesans-wczesny manieryzm, Warszawa 1961, s. 343, il. 211;
M. Walicki, W. Tomkiewicz, A. Ryszkiewicz, Malarstwo Polskie. Manieryzm-barok, Warszawa 1971, s. 368-369;
J. Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1500-1540, Warszawa-Kraków, s. 27-28;
T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 426-428;
J.H. Emminghaus, Anna Selbdritt, Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 5, Ikonographie der Helligen. Aaron bis Crescentianus von Rom, Hrsg. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 185-190;
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016, s. 556, il. 172b, s. 723, il. 350b.

Streszczenie

Przypisywany Franciszkowi Lekszyckiemu obraz "Rodzina Marii" z ok. roku 1659 pochodzi ze zniesionego obecnie ołtarza bocznego św. Anny w Głębowicach. Kompozycja została oparta na licznych wzorach graficznych reprezentujących nurt niderlandzki.

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

AV 35, k. 407 (722).

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Rodzina Marii", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/rodzina-marii-5

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności