Matka Boska Niepokalanie Poczęta, św. Anna Samotrzeć

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Brzeszcze
Miejscowość
Jawiszowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Św. Marcina
Miejsce przechowywania
kościół, nawa
Identyfikator
DZIELO/14052
Kategoria
feretron
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na płótnie, techniki snycerskie, złocenie, polichromowanie, marmoryzacja
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Feretron procesyjny wykonany w drugiej połowie XVIII wieku na potrzeby uświetniania procesji parafialnych.

Opis

Feretron procesyjny tworzą dwa malowane na płótnie olejne obrazy w kształcie stojącego prostokąta, ujęte w profilowane i złocone ramy, ustawione na prostopadłościennym postumencie. Po bokach ram znajdują się ażurowe, złocone uszaki utworzone ze stylizowanych wici akantowych, a na górze zwieńczenie. Tworzy je złocony, dwustronny medalion z impostem, na którym umieszczono cebulastą sterczynę, flankowany ażurowym ornamentem w typie stylizowanej wici akantowej. Na końcach ramy znajdują się dwie cebulaste sterczyny, podobne do tej z impostu. W polu medalionu na awersie umieszczono monogram imienia Maria, a na rewersie chrystogram "IHS". Postument został zaopatrzony w parę otworów do włożenie drążków umożliwiających noszenie feretronu. Jego podstawę i zwieńczenie dekorują profilowane i złocone listwy, natomiast boki cynobrowo-ochrowa marmoryzacja. Na awersie feretronu znajduje się całopostaciowe przedstawienie Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny. Madonna została ukazana frontalnie w kontrapoście, stojąc na globie na tle szaro-brązowych, złocistych obłoków. Jej głowa otoczona promienistym nimbem jest lekko pochylona w prawo. Niepokalana prawą ręką przyciska do piersi końcówki jasnoochrowej chusty osuwającej się z jej głowy na ramiona i odsłaniającej długie brązowe włosy. Natomiast w odsuniętej od siebie lewej ręce trzyma kwiat lilii. Owalną twarz o jasnej karnacji i rumianych policzkach charakteryzują wysokie czoło, wydatny nos i usta oraz brązowe oczy ze spojrzeniem skierowanym przed siebie. Madonna ubrana jest w sięgającą stóp baldoniebieską suknię przewiązaną w talii oraz w rozwiany, niebieski płaszcz podbity purpurą, osuwający się z lewego ramienia i częściowo okrywający nogi postaci. Prawą stopą obutą w sandał Madonna depcze głowę węża z ognistym językiem, który horyzontalnie oplata niebieski glob. Natomiast pod lewą stopą widoczny jest złoty półksiężyc z rogami zwróconymi w dół. Z prawej strony Niepokalanej na wysokości jej głowy widać unoszącą się na obłoku parę uskrzydlonych główek anielskich o pucułowatych i rumianych policzkach. Na rewersie feretronu umieszczono obraz "Św. Anna Samotrzeć". W centrum kompozycji na drewnianej ławie zaopatrzonej w nożycowe nogi zasiadają Maria i św. Anna, pomiędzy którymi stoi mały Jezus. Obie niewiasty zostały ukazane w całych postaciach w ujęciu trzech czwartych z twarzami zwróconymi do siebie. Maria obiema rękami podtrzymuje małego Jezusa, w czym pomaga jej św. Anna. Głowa Matki Bożej została ukazana w profilu. Otacza ją jaśniejący nimb. Madonna ma brązowe oczy, lekko zadarty nos, wydatne usta, rumiane policzki oraz długą szyję. Spod jasnobrązowej chustki widoczne są ciemnobrązowe włosy opadające na ramiona i odsłaniające prawe ucho. Madonna ubrana jest w bladoróżową suknię przewiązaną w pasie i opadający z ramion niebieski, mocno udrapowany płaszcz. Święta Anna ma owalną twarz o ostrych rysach, kanciastym nosie i wydatnych wargach. Nie ma zaznaczonego nimbu. Ubrana jest w jasnoochrowy maforion, spod którego widać rąbek białej chustki na głowie oraz fragmenty brązowej sukni spodniej. Stojący pomiędzy obiema kobietami Jezus przedstawiony został frontalnie w lekkim kontrapoście z rozłożonymi rękami i głową nieznacznie przechyloną w lewo ujętą w trzech czwartych. W prawej ręce trzyma kwietną gałązkę. Jego owalną twarz z rumianymi policzkami, o drobnym nosie, wąskich ustach i brązowych oczach otaczają krótkie jasne włosy. Wokół jego głowy widać promienisty nimb. Jezus ubrany jest w baldoczerwoną, luźną tunikę odsłaniającą bose stopy. Postacie na obrazie zostały ukazane na ciemnobrązowym tle. Ponad ich głowami widoczna jest upięta ciemnozielona kotara.

Zarys problematyki artystycznej

Twórcą obu obrazów w feretronie był zapewne ten sam lokalny malarz, który do kościoła w Jawiszowicach namalował obraz Przemienienia Pańskiego w feretronie z przełomu XVIII i XIX wieku. Wszystkie trzy obrazy charakteryzują się tym samym sposobem kształtowania twarzy o wyrazistych nosach i ustach oraz ostro drapowanych szatach. Oba feretrony mają podobne do siebie partie snycerskie, co uwidacznia się w obecności zbliżonego w formie dwustronnego medalionu i cebulastych sterczyn. Wizerunek Niepokalanego Poczęcia reprezentuje popularną w sztuce nowożytnej kompozycję Madonny stojącej na ziemskim globie na tle obłoków, co stanowi odniesienie do wizji z księgi Apokalipsy. W prawie identyczny sposób Niepokalana została przedstawiona na dwóch popularnych miedziorytach z drugiej ćwierci XVIII wieku autorstwa Gottfrieda Bernharda Göza, Johanna Baptisty i Josefa Sebastiana Klauberów oraz Jakuba Labingera. Z kolei do kompozycji św. Anny Samotrzeć wykorzystano typ ikonograficzny, który został wypracowany w malarstwie małopolskim na przełomie XV i XVI wieku w oparciu o przedstawienia Rodziny Marii. Był on niezwykle popularny w dobie baroku, o czym świadczą np. obrazy z tym samym tematem w krakowskich kościołach św. Marka z początku XVII wieku oraz obraz w ołtarzu głównym kościoła św. Anny z lat 1699-1703, autorstwa Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego czy też obraz na zasuwie w ołtarzu głównym w kościele parafialnym św. Andrzeja Apostoła w Gilowicach z 1706 roku.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry. Feretron po konserwacji przeprowadzonej przez Dorotę i Bogusława Krówków na początku XXI wieku.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4. Miasto Kraków, cz. 2. Kościoły i klasztory śródmieścia 1, red. A. Bochnak, J. Samek, Warszawa 1971, s. 79, il. 360;
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4. Miasto Kraków, cz. 3. Kościoły i klasztory śródmieścia 2, red. A. Bochnak, J. Samek, Warszawa 1978, s. 37, il.355;
J.H. Emminghaus, Anna Selbdritt, Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 5, Ikonographie der Helligen. Aaron bis Crescentianus von Rom, Hrgs. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 185-190;
Sz. Tracz, Niebiański splendor. Opowieść o drewnianym kościele Św. Andrzeja apostoła z 1. poł. XVI w. w Gilowicach, Kraków-Gilowice 2007, s. 78-79, il. s. 55;
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016, s. 732, il. 356e i 356f;
M. Kurzej, Depingere fas est. Sebastian Piskorski jako konceptor i prowizor, Kraków 2018, s. 116-119, il. 152.

Streszczenie

Feretron z Niepokalanym Poczęciem Najświętszej Marii Panny i św. Anną Samotrzeć został wykonany w drugiej połowie XVIII wieku zapewne przez tego samego miejscowego artystę, który stworzył dla Jawiszowic feretron z Przemienieniem Pańskim. Do wykonania obu obrazów malarz posłużył się popularnymi osiemnastowiecznymi wzorami graficznymi ukazującymi Niepokalane Poczęcie oraz św. Annę Samotrzeć.

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Matka Boska Niepokalanie Poczęta, św. Anna Samotrzeć ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-niepokalanie-poczeta-sw-anna-samotrzec

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności