Matka Boska Gromniczna

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
bocheński
Gmina
Łapanów
Miejscowość
Łapanów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Tagi
malarstwo XIX wieku Matka Boska Gromniczna sztuka drugiej połowy XIX wieku
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/03384
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XIX wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 64 cm
wysokość – 80 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Obraz Matki Boskiej Gromnicznej powstał zapewne w drugiej połowie XIX wieku.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta. W centrum przedstawienie Matki Boskiej w całej postaci, stojącej na dwustopniowej podstawie. Maria ukazana jest frontalnie, lewą ręką podtrzymuje Dzieciątko w powijaku, leżące na poduszce i tkaninie dekorowanej przy brzegu koronką, w prawej, wyciągniętej w bok trzyma zapaloną świecę ozdobioną kwiatami. Maria ma owalną twarz, o dużych migdałowatych oczach, prostym nosie i małych, pełnych ustach. Ubrana jest w czerwoną suknię o białym roślinnym wzorze, dekorowaną przy dekolcie i rękawach koronką. Na głowę i ramiona ma narzucony niebieski płaszcz, opadający po bokach oraz koronkowy, krótszy welon. Na głowie ma koronę zamkniętą, wokół nimb gwieździsty, a na stopach białe buty zdobione kwiatami. W górnej części obrazu, na tle obłoków, nad Marią przedstawione są półpostać Boga Ojca oraz gołębica Ducha Świętego. Bóg ukazany jest jako pochylony starzec, z rozłożonymi na boki rękami, z siwą brodą i włosami. Ubrany jest w różową tunikę i niebieski płaszcz. Wokół głowy ma nimb trójkątny. Ujmują ją dwie pary uskrzydlonych główek anielskich. Poniżej po prawej stronie Marii putto trzymające kadzielnicę, po lewej aniołek trzymający koszyk z dwoma gołąbkami. W dolnej części obrazu, po bokach Marii dwa wazony z bukietami kwiatów. Obraz ujęty złoconą ramą dekorowaną żłobkami.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiany obraz prezentuje Matkę Boską Gromniczną, który to temat wywodzi się z przedstawień Oczyszczenia i Ofiarowania Jezusa w świątyni. Te dwie odrębne z punktu widzenia zwyczajów ceremonie zostały opisane przez św. Łukasz w Ewangelii jako jedno wydarzenie (Łk 2, 22-39). Zgodnie z prawem Mojżeszowym kobieta po urodzeniu syna musiała ofiarować go w świątyni i przejść rytuał oczyszczenia: „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego” (Łk 2, 22-24). Gdy Maria z Józefem zjawili się w świątyni, z natchnienia Ducha Świętego przyszedł tam również starzec Symeon, który rozpoznał w Jezusie Zbawiciela i wypowiedział proroctwo. Była tam również prorokini Anna, która od tej pory sławiła Boga.
Na pierwszych przedstawieniach tego tematu zgodnie z tekstem Ewangelii Maria występowała razem z innymi osobami towarzyszącymi – św. Józefem, Symeonem i prorokinią Anną. Później zazwyczaj centralną postacią był już sam Symeon z Dzieciątkiem, przed którym klęczała Maria. Scenom tym zawsze towarzyszyło przedstawienie dwóch gołąbków w klatce lub w koszyku, jako symbol ofiarowania.
Począwszy od dawnych przedstawień Ofiarowania, aż do ich późniejszych wariantów jednym z głównych elementów towarzyszących była zapalona świeca. Ma ona związek z włączeniem do liturgii święta Hypapante, czyli Spotkania Jezusa z Symeonem, zwyczaju błogosławienia świec i procesji ze świecami (w nawiązaniu do pogańskich obrzędów oczyszczenia, w starożytności obchodzonych w lutym). W późniejszych przedstawieniach tego tematu ze scen grupowych wyodrębniła się sama postać Marii z Dzieciątkiem i świecą. W górnej części obrazu przedstawiona była strefa niebiańska, w której zaczęto ukazywać Boga Ojca i gołębicę Ducha Świętego (po raz pierwszy w piętnastowiecznym obrazie Stephana Lohnera z kościoła św. Katarzyny z Kolonii). Elementy poprzednich przedstawień zostały zredukowane do przedmiotów symbolicznych, takich jak kadzielnica (symbol świątyni) i gołąbki w koszyku (symbol ofiarowania), które trzymały anioły.
Ten nowy typ ikonograficzny Matki Boskiej Gromnicznej występował od początku XIX wieku. Zyskał sobie szczególną popularność i swoisty sposób przedstawiania w sztuce ludowej. Na ziemi krakowskiej przyjął się pewien wariant ikonograficzny Matki Boskiej Gromnicznej. Maria ukazywana była z Dzieciątkiem zawiniętym w powijak w lewej ręce, na ozdobnym welum z poduszką i przekryciem oraz zapaloną święcą dekorowaną bukietem kwiatów w drugiej ręce. Ukazana była jako królowa, w bardzo bogatej sukni oraz maforionie narzuconym na głowę i ramiona zdobionym koronką, symbolizującą dziewictwo. Miał to być ceremonialny ubiór związany z obrzędem oczyszczenia. Sylwetka Marii zamknięta była w figurze trójkąta, a kompozycja symetryczna.
Omawiany obraz z Łapanowa nosi cechy charakterystyczne dla malarstwa ludowego, takie jak uproszenie formalne, dekoracyjność z wykorzystaniem wzorów kwiatowych, rytmiczność czy stosowanie płaskiej plamy barwnej. Matka Boska Gromniczna z Łapanowa jest niezwykle bliska obrazom o tym temacie z Zakrzowa i Binarowej, które niewątpliwie malowane były według jednego wzoru (grafiki).

Streszczenie

Obraz Matki Boskiej Gromnicznej powstał zapewne w drugiej połowie XIX wieku. Omawiany wizerunek prezentuje Matkę Boską Gromniczną, który to temat wywodzi się z przedstawień Oczyszczenia i Ofiarowania Jezusa w świątyni. Obraz przedstawia wariant popularny w XIX wieku, zwłaszcza w sztuce ludowej, zredukowany o inne postacie, z elementami symbolicznymi, jak świeca, kadzielnica i gołąbki w koszyku.

Bibliografia

"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016
Piątkowska Łucja, "Parafie Ziemi Bocheńskiej", Bochnia 2004
Jacher-Tyszkowa Aleksandra, "Ikonografia przedstawienia Matki Boskiej Gromnicznej w grafice i malarstwie ludowym" , „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” , s. 71-88

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Matka Boska Gromniczna", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-gromniczna

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności