Matka Boska

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Spytkowice
Miejscowość
Spytkowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Zator
Parafia
Św. Katarzyny Aleksandryjskiej
Kościół
Św. Katarzyny Aleksandryjskiej
Miejsce przechowywania
kościół, belka w łuku tęczowym
Identyfikator
DZIELO/06751
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
lata pięćdziesiąte lub sześćdziesiąte XVIII wiek
Technika i materiał
drewno rzeźbione, złocone, polichromowane
Wymiary podstawowe
wysokość – ok. 160 cm
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Dzieje grupy rzeźbiarskiej na belce tęczowej nie są możliwe do odtworzenia na podstawie źródeł archiwalnych. Jest jednak wielce prawdopodobne, że belka tęczowa powstała w czasie modernizacji wnętrza świątyni w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XVIII wieku, którą przeprowadził zasłużony proboszcz Jan Skinderowicz.

Opis

Matka Boska ukazana jest w pozycji stojącej, zwrócona lekko w stronę krzyża, w kontrapoście, ze zgiętą prawą nogą. Głowa delikatnie pochylona w lewo. Twarz Marii owalna, z pełnymi policzkami, zamkniętymi, wąskimi ale pełnymi wargami, prostym, szerokim i małym nosem. Oczy o lekko opadających zewnętrznych końcach zamknięte, nad nimi rysują się delikatne brwi. Na głowę i ramiona Marii narzucony jest płaszcz, spod którego wystają pukle pofalowanych włosów. Prawą rękę z otwartą dłonią wyciąga ku przodowi, lewą zaś zgiętą dotyka piersi. Maria jest ubrana w obficie pofałdowaną suknię, przewiązaną w pasie, sięgającą do ziemi. Poły szaty oraz płaszcza układają się w drobne, ale gęste i głębokie fałdy, swobodnie opinające jej sylwetkę. Rzeźba w całości złocona. Na jej plecach wtórnie dodana deska o obrysie postaci z malowanym wizerunkiem Marii widoczną od strony ołtarza głównego.

Zarys problematyki artystycznej

Postać Marii w grupie Ukrzyżowania jest bliska pod względem formalnym dziełom Michała Dobkowskiego. Sposób modelowania twarzy ma analogie choćby w figurach św. Katarzyny i św. Barbary w ołtarzu bocznym w kościele św. Marka w Krakowie. Dobkowski w ten sam sposób, jak w figurze Marii w Spytkowicach, modelował draperie w innych swoich rzeźbach, lekko je poruszając, nadając głębokie fałdy podkreślające ułożenie ciała. Wyraz boleści w chwili śmierci jej syna rzeźbiarz podkreślił konwencjonalnymi gestami – zamkniętymi oczami i ręką złożoną na piersi.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Figura przemalowana, widoczne ubytki polichromii.

Streszczenie

Figura Marii w grupie Ukrzyżowania w kościele w Spytkowicach powstała w latach pięćdziesiątych lub sześćdziesiątych XVIII wieku w czasie modernizacji kościoła z inicjatywy księdza Jana Skinderowicza. Jej twórcą mógł być zatrudniony wówczas przez proboszcza krakowski rzeźbiarz Michał Dobkowski, autor ołtarzy bocznych.

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Matka Boska", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności