Św. Sebastian

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Brzeszcze
Miejscowość
Jawiszowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Św. Marcina
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/13022
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
Przed 1708 rokiem, kiedy jest po raz pierwszy wzmiankowany ołtarz św. Sebastiana.
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 90 cm
wysokość – 118 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 101 cm
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Obraz św. Sebastiana pochodzi z ołtarza bocznego ustawionego w nawie kościoła przed 1708 rokiem. Wówczas po raz pierwszy był wzmiankowany w wizytacji biskupiej. Zapewne po zniesieniu ołtarza w latach osiemdziesiątych XIX wieku obraz przeniesiono na plebanię.

Opis

Obraz uzyskał kształt stojącego prostokąta o ściętych górnych narożach. Na pierwszym planie wyobrażono całopostaciowe przedstawienie umęczonego św. Sebastiana przywiązanego za ręce i nogi do pnia drzewa o niewidocznych konarach. Nieznacznie osuwające się atletyczne ciało świętego zostało przedstawione w kontrapoście. Nagi tors oraz opadająca głowa męczennika skierowane są w lewo. Święty stoi na skrzyżowanych nogach lekko ugiętych w kolanach, opierając się o pień drzewa. Okrywa go jedynie przewiązane przez biodra białe perizonium. Twarz ma owalną o lekko przymkniętych oczach. Z odchylonej głowy zwisają włosy. Widoczna jest lewa ręka wygięta do tyłu ze zgiętą w nadgarstku dłonią. Ręka na wysokości ramienia, podobnie jak nogi w łydkach, przewiązane są do drzewa sznurem. W ciele świętego widoczne są wbite trzy strzały, jedna z prawej strony poniżej żeber, druga w lewym przedramieniu i trzecia w udzie lewej nogi. U jego stóp w prawym dolnym rogu obrazu leżą przełożone przez siebie łuk i kołczan z pękiem strzał. Wygięty łuk został przewiązany przez środek złocisto-cynobrową szarfą. Kołczan uzyskał formę tulei o dekoracyjnym zakończeniu. Obok leżą jeszcze trzy strzały, jedna pod stopą męczennika. Na drugim planie z lewej strony widać kolejny pień drzewa oraz dolne części jego gałęzi. Natomiast z prawej owalną budowlę otoczoną murem, nakrytą dachem z latarnią. W tle przedstawienia rozpościera się widok na otwartą zatokę. Z lewej widać na brzegu zatoki dwa drewniane budynki, a przy nich rosnące smukłe drzewo. Za nimi w głębi wyobrażono klif ze stojącą na nim morską latarnią w kształcie owalnej wieży.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz św. Sebastiana w Jawiszowicach jest świadectwem żywego kultu, jakim cieszył się ten święty w Europie w związku z jego patronatem nad chorobami zakaźnymi i ochroną przed nimi. Postać świętego, drzewo oraz porzucone na ziemi kołczan i łuk są ściśle wzorowane na kompozycji flamandzkiego malarza Gerarda Seghersa (zm. 1651), „Św. Sebastian i anioł”, zachowanej w kolekcji Petworth w Anglii. Kompozycję tę spopularyzowały liczne sztychy, zwłaszcza Paula Pontiusa i François'a Ragot'a, jak również prymitywne obrazki dewocyjne, np. sztych Jeremiasa Wolffa lub Antona Spaisera. W większości adaptacji przejmowano z oryginalnej kompozycji postać męczennika. Jednakże bardzo szybko usunięto z niej anioła, który we flamandzkim pierwowzorze wyjmuje strzałę z ciała św. Sebastiana. Takie właśnie rozwiązanie reprezentuje jawiszowickie przedstawienie. Z wcześniejszych przykładów podobnej kompozycji można przywołać „Św. Sebastiana” z 1642 roku, dzieło anonimowego malarza krakowskiego w kościele Kamedułów na Bielanach lub późniejszy obraz ze św. Sebastianem Łukasza Orłowskiego z 1762 roku w kościele św. Jana Chrzciciela w Lanckoronie. Ciekawym motywem na obrazie w Jawiszowicach jest wprowadzenie sekwencji krajobrazowej opartej na motywie otwartej zatoki oraz znajdującymi się na jej brzegach budynkami, co stanowi archaizujące nawiązanie do tego rodzaju rozwiązań obecnych w malarstwie środkowoeuropejskim w pierwszej połowie XVI wieku.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 14;
M. Walicki, W. Tomkiewicz, A. Ryszkiewicz, Malarstwo Polskie. Manieryzm-barok, Warszawa 1971, s. 398-399, il. 190-192;
T. Chrzanowski, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 425-426, il. 264;
P. Assion, Sebastian, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 8, Ikonographie der Helligen. Melitius bis Zweiundvierzig Martyrer. Register, Hrsg. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 318-324;
R. Kalinowski, Ecclesia Sancti Martini Jawiszowice, Kraków 2017, s. 83-84;
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016, s. 279, il. 376a-376h;
R. Kalinowski, Ecclesia Sancti Martini Jawiszowice, Kraków 2017, s. 83-84.

Streszczenie

Obraz z przedstawieniem św. Sebastiana powstał w drugiej połowie XVII wieku i był prezentowany w barokowym ołtarzu bocznym w kościele w Jawiszowicach. Postać świętego, drzewo oraz porzucone na ziemi kołczan i łuk są ściśle wzorowane na kompozycji flamandzkiego malarza Gerarda Seghersa (zm. 1651), „Św. Sebastian i anioł”, spopularyzowanej przez wzory graficzne, stąd też w polskim malarstwie zachowało się kilka podobnych realizacji.

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

AV 16
AV 35

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Św. Sebastian", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-sebastian-4

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności