Stan zachowania obrazu bardzo zły, noszący ślady wcześniejszych napraw.
Krosno drewniane, niefazowane, bez klinów, widoczne zniszczenia przez owadzie szkodniki drewna – konieczna wymiana.
Odwrocie pomalowane białą farbą, mocno zabrudzone, pokryte grubą warstwą kurzu. Płótno przesuszone, obwisłe, mało elastyczne – na licu odciśnięte krawędzie listew krosna. W dolnej części, po prawej stronie naklejona łata płócienna, również pomalowana farbą. W miejscu tym, od lica widoczny ubytek przez wszystkie warstwy technologiczne.
Lico obrazu również zabrudzone i zakurzone. Zaprawa i warstwa malarska przesuszone, bardzo mocno spękane, widoczne łuski
o uniesionych krawędziach o słabej adhezji do podłoża – konieczna konsolidacja wszystkich warstw. Zwłaszcza w obrębie postaci widoczna jest gęsta siatka spękań i wykruszenia farby, także w obrębie twarzy postaci. Na warstwie malarskiej widoczne późniejsze przekształcenia – miejscowe przemalowania i ubytki do płótna zamalowane farbą, bez uzupełnienia ubytków zaprawy. Werniks pokrywający malowidło pociemniały, pożółkły i oślepły. Na całej powierzchni lica widoczne zachlapania pobiałą.
Rama oryginalna, drewniana, profilowana, pomalowana ciemną farbą (wtórnie?), z metalowym koluchem do zawieszenia. Cała powierzchnia zabrudzona odchodami owadów. Widoczne nieliczne otwory po owadzich szkodnikach drewna, prawdopodobnie nadal aktywnych. Na całej powierzchni ramy widoczne niewielkie ubicia drewna i odpryski farby.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Lokalne zabezpieczenie osypujących się nawarstwień i fragmentów,
• Wyjęcie z ram,
• Odkurzenie wszystkich elementów,
• (Ewentualna dezynsekcja elementów drewnianych jeśli nie zostanie przeprowadzona dla całego zespołu),
• Zdjęcie z krosien,
• Oczyszczenie warstw malarskich z luźno leżących nawarstwień,
• Relaksacja płócien na stole niskociśnieniowym połączona z konsolidacją osypujących się zapraw,
• Usunięcie z odwroci białej farby, łat, ocena rzeczywistego stanu zachowania podobrazi,
• Oczyszczenie warstw malarskich z zabrudzeń, werniksów, przemalowań oraz kitów,
• Naprawa rozdarć podobrazi,
• W zależności od stanu zachowania: dublaż lub wykonanie pasów brzeżnych,
• Wykonanie nowych krosien, fazowanych i klinowanych,
• Naciągnięcie płócien na nowe krosna,
• Uzupełnienie ubytków zapraw,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstw malarskich naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Konserwacja zabytkowych ram: rozpoznanie pirwotnej kolorystyki, wymiana zniszczonych elementów, uzupełnienie ubytków drewna, zapraw i scalenie kolorystyczne, nieznaczna modyfikacja ram dla bezpiecznej oprawy obrazów (wyrównianie i wygładzanie felców),
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazów warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
G. Kostecki, N. Wywiórska, "Św. Mateusz Apostoł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mateusz-apostol