Obraz o kształcie stojącego prostokąta. Cało postaciowe przedstawienie św. Macieja, zwróconego w trzech czwartych w lewą stronę. Twarz starszego mężczyzny, pociągła, z długim nosem, okolona średniej długości, kręconymi włosami i zarostem w kolorze brązowym. W prawej ręce, na wysokości uda trzyma topór, a lewą ugiętą w łokciu unosi do góry. Ubrany jest w jasna suknię i czerwony płaszcz okrywający ramiona. Spod szaty wystają bose stopy. Tło stanowi pejzaż w odcieniu oliwkowym.
Stan zachowania obrazu bardzo zły, noszący ślady wcześniejszych napraw.
Krosno drewniane, niefazowane, bez klinów, widoczne zniszczenia przez owadzie szkodniki drewna – konieczna wymiana.
Odwrocie obrazu pomalowane białą farbą, mocno zabrudzone, pokryte grubą warstwą kurzu. W górnej części, po prawej stronie przyklejona łata o wym. 9x16 cm. Powyżej (nad głową postaci) ubytek przez wszystkie warstwy technologiczne. Płótno mało elastyczne, lekko obwisłe – na licu odciśnięte krawędzie listew krosna. U dołu widoczne niewielkie wgniecenia płótna.
Lico obrazu również zabrudzone i zakurzone. Na całej powierzchni widoczne bardzo wyraźne spękania zaprawy i warstwy malarskiej, łuski farby o lekko uniesionych krawędziach. Zaprawa i warstwa malarska przesuszone, kruche, o słabej adhezji do podłoża – konieczna konsolidacja wszystkich warstw. Malowidło miejscowo przemalowane – późniejsze przekształcenia widoczne zwłaszcza w obrębie szat postaci. Werniks pożółkły i pociemniały.
Rama oryginalna, drewniana, profilowana, pomalowana ciemną farbą (wtórnie?), z metalowym koluchem do zawieszenia. Cała powierzchnia zabrudzona odchodami owadów. Widoczne liczne otwory po owadzich szkodnikach drewna, prawdopodobnie nadal aktywnych. W obrębie dolnej listwy widoczne niewielkie ubicia drewna.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Lokalne zabezpieczenie osypujących się nawarstwień i fragmentów,
• Wyjęcie z ram,
• Odkurzenie wszystkich elementów,
• (Ewentualna dezynsekcja elementów drewnianych jeśli nie zostanie przeprowadzona dla całego zespołu),
• Zdjęcie z krosien,
• Oczyszczenie warstw malarskich z luźno leżących nawarstwień,
• Relaksacja płócien na stole niskociśnieniowym połączona z konsolidacją osypujących się zapraw,
• Usunięcie z odwroci białej farby, łat, ocena rzeczywistego stanu zachowania podobrazi,
• Oczyszczenie warstw malarskich z zabrudzeń, werniksów, przemalowań oraz kitów,
• Naprawa rozdarć podobrazi,
• W zależności od stanu zachowania: dublaż lub wykonanie pasów brzeżnych,
• Wykonanie nowych krosien, fazowanych i klinowanych,
• Naciągnięcie płócien na nowe krosna,
• Uzupełnienie ubytków zapraw,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstw malarskich naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Konserwacja zabytkowych ram: rozpoznanie pirwotnej kolorystyki, wymiana zniszczonych elementów, uzupełnienie ubytków drewna, zapraw i scalenie kolorystyczne, nieznaczna modyfikacja ram dla bezpiecznej oprawy obrazów (wyrównianie i wygładzanie felców),
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazów warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
G. Kostecki, N. Wywiórska, Agata Klejzerowicz, "Św. Maciej Apostoł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-maciej-apostol