Obraz o kształcie stojącego prostokąta. Cało postaciowe przedstawienie św. św. Piotra ujętego frontalnie, z głową zwróconą w lewą stronę. Twarz starszego mężczyzny, pociągła, z długim nosem oraz siwym zarostem. Czubek głowy łysy, po bokach krótkie, kręcone włosy w siwym kolorze. Dwiema ugiętymi w łokciach rękami trzyma klucz oraz księgę, przyciskając je do torsu. Ubrany jest w niebieską suknię i beżowy płaszcz okrywający ramiona. Spod szaty wystają bose stopy, . Tło stanowi pejzaż w odcieniu oliwkowym.
Stan zachowania obrazu bardzo zły, noszący ślady wcześniejszych napraw.
Krosno drewniane, niefazowane, bez klinów, pęknięte – konieczna wymiana.
Odwrocie pomalowane białą farbą, mocno zabrudzone, pokryte grubą warstwą kurzu. Płótno przesuszone, obwisłe, utraciło elastyczność – na licu odciśnięte krawędzie listew krosna. Po lewej stronie odwrocia, około połowy wysokości naklejona łata z płótna fabrycznego
o wym. 7x11,5 cm.
Lico również zabrudzone i zakurzone. Zaprawa i warstwa malarska przesuszone, bardzo mocno spękane, ze znacznie uniesionymi łuskami farby, o słabej adhezji do podłoża – konieczna konsolidacja wszystkich warstw. Wzdłuż górnej krawędzi widoczne wykruszenia zaprawy wraz z warstwą malarską. Na całej powierzchni widoczne liczne ubytki do płótna zamalowane jedynie farbą, bez uzupełnienia ubytków zaprawy. Werniks pokrywający malowidło pożółkły, pociemniały, miejscami oślepły. Całość zachlapana pobiałą.
Rama oryginalna, drewniana, profilowana, pomalowana ciemną farbą (wtórnie?), z metalowym koluchem do zawieszenia. Cała powierzchnia zabrudzona odchodami owadów. Widoczne bardzo liczne otwory po owadzich szkodnikach drewna, prawdopodobnie nadal aktywnych. Widoczne nieliczne ubicia drewna miejscami zamalowane ciemną farbą.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Lokalne zabezpieczenie osypujących się nawarstwień i fragmentów,
• Wyjęcie z ram,
• Odkurzenie wszystkich elementów,
• (Ewentualna dezynsekcja elementów drewnianych jeśli nie zostanie przeprowadzona dla całego zespołu),
• Zdjęcie z krosien,
• Oczyszczenie warstw malarskich z luźno leżących nawarstwień,
• Relaksacja płócien na stole niskociśnieniowym połączona z konsolidacją osypujących się zapraw,
• Usunięcie z odwroci białej farby, łat, ocena rzeczywistego stanu zachowania podobrazi,
• Oczyszczenie warstw malarskich z zabrudzeń, werniksów, przemalowań oraz kitów,
• Naprawa rozdarć podobrazi,
• W zależności od stanu zachowania: dublaż lub wykonanie pasów brzeżnych,
• Wykonanie nowych krosien, fazowanych i klinowanych,
• Naciągnięcie płócien na nowe krosna,
• Uzupełnienie ubytków zapraw,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstw malarskich naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Konserwacja zabytkowych ram: rozpoznanie pirwotnej kolorystyki, wymiana zniszczonych elementów, uzupełnienie ubytków drewna, zapraw i scalenie kolorystyczne, nieznaczna modyfikacja ram dla bezpiecznej oprawy obrazów (wyrównianie i wygładzanie felców),
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazów warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
G. Kostecki, N. Wywiórska, Agata Klejzerowicz, "Św. Piotr Apostoł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-apostol-4