Stan zachowania obrazu bardzo zły, noszący ślady wcześniejszych napraw.
Krosno drewniane, niefazowane, bez klinów, widoczne zniszczenia przez owadzie szkodniki drewna – konieczna wymiana.
Odwrocie pomalowane biała farbą, mocno zabrudzone i zakurzone. Płótno przesuszone, obwisłe, mało elastyczne – na licu odciśnięte krawędzie listew krosna. W górnej części naklejona łata płócienna
o wym. 6x7 cm.
Lico również zabrudzone i zakurzone. Zaprawa i warstwa malarska przesuszone, bardzo mocno spękane, ze znacznie uniesionymi łuskami farby, o słabej adhezji do podłoża – konieczna konsolidacja wszystkich warstw. Liczne wykruszenia i ubytki do płótna zamalowane jedynie farbą, bez uzupełnienia ubytków zaprawy. Werniks pokrywający malowidło pożółkły, pociemniały, miejscami oślepły.
Rama oryginalna, drewniana, profilowana, pomalowana ciemną farbą (wtórnie?), z metalowym koluchem do zawieszenia. Cała powierzchnia zabrudzona odchodami owadów. Widoczne bardzo liczne otwory po owadzich szkodnikach drewna, prawdopodobnie nadal aktywnych. Widoczne nieliczne ubicia drewna i ubytki farby.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Lokalne zabezpieczenie osypujących się nawarstwień i fragmentów,
• Wyjęcie z ram,
• Odkurzenie wszystkich elementów,
• (Ewentualna dezynsekcja elementów drewnianych jeśli nie zostanie przeprowadzona dla całego zespołu),
• Zdjęcie z krosien,
• Oczyszczenie warstw malarskich z luźno leżących nawarstwień,
• Relaksacja płócien na stole niskociśnieniowym połączona z konsolidacją osypujących się zapraw,
• Usunięcie z odwroci białej farby, łat, ocena rzeczywistego stanu zachowania podobrazi,
• Oczyszczenie warstw malarskich z zabrudzeń, werniksów, przemalowań oraz kitów,
• Naprawa rozdarć podobrazi,
• W zależności od stanu zachowania: dublaż lub wykonanie pasów brzeżnych,
• Wykonanie nowych krosien, fazowanych i klinowanych,
• Naciągnięcie płócien na nowe krosna,
• Uzupełnienie ubytków zapraw,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstw malarskich naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Konserwacja zabytkowych ram: rozpoznanie pirwotnej kolorystyki, wymiana zniszczonych elementów, uzupełnienie ubytków drewna, zapraw i scalenie kolorystyczne, nieznaczna modyfikacja ram dla bezpiecznej oprawy obrazów (wyrównianie i wygładzanie felców),
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazów warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
G. Kostecki, N. Wywiórska, "Św. Juda Tadeusz Apostoł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-juda-tadeusz-apostol