Brak informacji źródłowych o obrazie. Najprawdopodobniej stanowi on pierwotną część wystroju ołtarza z 1778 roku.
Być może był odnowiony w 1929 roku podczas renowacji wszystkich ołtarzy przeprowadzonej przez firmę „Małek" z Krakowa, według projektu Jana Bukowskiego.
Obraz umieszczony w zwieńczeniu prawego ołtarza bocznego pw. Matki Boskiej Różańcowej. W złoconej, profilowanej ramie w kształcie stojącego prostokąta o ściętych, dolnych narożach i lekko wklęsłych bokach, zamkniętego łukiem wklesło-wypukłym z uskokiem. Święty Józef ukazany frontalnie, w półpostaci, jako dojrzały mężczyzna z któtkimi, ciemnymi włosami, wąsami i brodą. Lewą ręką podtrzymuje od tyłu stojące Dzieciątko, prawą dotyka jego dłoni. Swoją głowę kieruje lekko ku dołowi, w stronę Chrystusa. Ubrany w prostą, ciemną szatę z długimi rękawami. Dzieciątko stoi bokiem na stole, ławie (?). Jego okrągłą, pucołowatą twarz z dużymi, okrągłymi oczami okalają jasne, lekko kręcone włosy. Wokół bioder ma pas białej, lekko przeźroczystej materii. W lewej dłoni trzyma kwiat lilii. Wokół głów obu postaci, delikatnie zaznaczone świetliste nimby. Tło ciemne, jednolite. Miękki modelunek światłocieniowy o łagodnych przejściach tonalnych. Kolorystyka ciepła.
Obraz w zwieńczeniu ołtarza bocznego Matki Boskiej Różańcowej ukazuje reprezentacyjny wizerunek św. Józefa, oblubieńca Najświętszej Marii Panny (Mt 1, 16-19; Łk 1, 27) i ziemskiego opiekuna Jezusa (Łk 2, 51-52). W kontekście przedstawień ikonograficznych św. Józef ukazany jest w swej najpopularniejszej wersji – jako brodaty mężczyzna w sile wieku. Ów reprezentacyjny typ ikonograficzny przedstawień św. Józefa został spopularyzowany się w okresie nowożytnym, bazując na wizerunkach maryjnych, co miało podkreślić jego rolę jako pośrednika i orędownika pomiędzy wiernymi a Zbawicielem. Trzymana przez Józefa biała lilia symbolizuje zaprzeczenie biologicznego ojcostwa Jezusa, akcentując jego czystość.
Niezbyt dobry, liczne spękania oraz wyraźne ściemnienie warstwy malarskiej. Duże peknięcie przez środek obrazu, widoczne także w warstwie podobrazia.
Kuczyńska Agnieszka, Cichoń Krzysztof, Józef Oblubieniec. W ikonografii, [w:] Encyklopedia katolicka, t. VIII, Lublin 2000, kol. 153-156.
Reprezentacyjny wizerunek św. Józefa Oblubieńca wieńczące ołtarz boczny Matki Boskiej Różańcowej stanowi przykład nowożytnego przedstawienia w reprezentacyjnej wersji ikonograficznej świętego, na której ukształtowanie wpłynęła ówczesna religijność.
Paulina Chełmecka, "Św. Józef z Dzieciątkiem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jozef-z-dzieciatkiem-27