Św. Jan Nepomucen

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Centrum
Parafia
Św. Marka
Kościół
Św. Marka
Miejsce przechowywania
Pomieszczenie na piętrze w południowo-zachodniej części kościoła
Identyfikator
DZIELO/25289
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII w.
Technika i materiał
Olej na płótnie o splocie prostym, rama drewniana, cięta, profilowana, częściowo fladrowana i malowana złotą farbą
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 119,6 cm
Szerokość bez ramy – 74,3 cm
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz po zabiegach konserwatorskich, z warstwą malarską
o rozległych przekształceniach, mocno zabrudzony i zakurzony na całej powierzchni.

Krosno fazowane z klinami – konieczna wymiana.

Płótno pofalowane, mało elastyczne. Obraz po dublażu na masę woskowo-żywiczną. Płótno dublażowe o spocie prostym, rzadko tkane. Od odwrocia widoczna bardzo gruba warstwa masy, kładziona nierównomiernie, z wyraźnymi zabieleniami (powstałymi prawdopodobnie na skutek wilgoci i działalności mikroorganizmów). Wzdłuż pionowych boków widoczna różnica w poziomie zaprawy wskazująca na zmianę formatu obrazu.

Warstwa malarska w całości przemalowana, zwłaszcza w obrębie tła i karnacji świętego, miejscowe przemalowania widoczne w partii szaty oraz aniołków na obłokach, ukazanych u dołu kompozycji. U góry, wokół głowy świętego domalowany wieniec z gwiazd. W partiach oryginalnych widoczna siatka spękań zaprawy i warstwy malarskiej. Malowidło pokryte warstwą pożółkłego werniksu.

Rama drewniana, profilowana częściowo fladrowana, na profilach pomalowana złotą farbą.

Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:

• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Odkurzenie całego obiektu z luźno leżących nawarstwień,
• Wyjęcie obrazu z ramy,
• Zdjęcie z krosna,
• Zabezpieczenie warstwy malarskiej i obrzeży,
• Oczyszczenie odwrocia obiektu,
• Usunięcie rozległych przemalowań warstwy malarskiej, oczyszczenie z zabrudzeń 
i werniksów,
• Ocena stanu dublażu i ewentualnych korzyści wynikających z jego usunięcia / wymiany (przywrócenie kompozycji możliwie pierwotnego formatu)
• Rozdublowanie obiektu (?),
• Oczyszczenie pierwotnego płótna z pozostałości masy dublażowej (?),
• Ewentualna relaksacja płótna na stole niskociśnieniowym (?),
• Dezynfekcja podłoża płóciennego (ewentualny dobór materiałów zostanie określony podczas konsultacji z mikrobiologiem),
• W zależności od stanu zachowania: dublaż lub wykonanie pasów brzeżnych (?),
• Uzupełnienie ubytków zaprawy,
• Wykonanie nowego krosna, fazowanego i klinowanego,
• Naciągnięcie płótna na nowe krosno (?),
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstwy malarskiej naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Usunięcie przemalowania z ramy i konserwacja w zależności o stanu zachowania odsłonietych warstw,
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazu warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.

Jak cytować?

G. Kostecki, N. Wywiórska, "Św. Jan Nepomucen", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-nepomucen-26

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności