Obraz o kształcie stojącego prostokąta, przedstawiający św. Moricusa. Na pierwszym planie znajduje się ukazana bokiem postać klęczącego świętego, w pochylonej pozycji wpierającego na łokciach o stolik rękach złożonych do modlitwy. Pociągła twarz starszego mężczyzny okolona siwą brodą. Ubrany jest w błękitną suknię z szarym kołnierzem. Stolik o który opiera się święty przykryty jest zieloną tkaniną, a na nim stoi otwarta księga. Obok znajdują się dwa diabły, jeden wspierający się o blat tego samego stołu trzyma w ugiętych rękach piszczałkę, drugi stojąc za świętym w prawej uniesionej ręce trzyma dzwonek, a lewą opiera o ramię św. Moricusa. Diabły ubrane są w czerwono brązowe szaty. Powyżej stolika widnieją dwa siedzące na obłokach aniołki. Po prawej stronie pola obrazowego znajduje się okno z panoramą miejską. Tło obrazu w odcieniach brązu. W prawej dolnej krawędzi obrazu inskrypcja: „S Moricus Conessor Ords Crucig / de P[…] 1236 […] 30 marty sancte obyt / quem cum perseculus est diabolus con / […]ssionis et Crucis S / de vicit teste ferrario.”
Obraz po konserwacji, przesycony masą woskowo-żywiczną. Krosno nowe – drewniane, klinowe, z poprzeczką. Powierzchnia lica mocno zabrudzona, widoczne uszkodzenia mechaniczne – wygniecenia po uderzeniach i rozdarcia płótna, głównie w górnej części obrazu. Zwłaszcza w obrębie jasnych partii obrazu widoczne odróżniające się kolorystycznie, pociemniałe uzupełnienia warstwy malarskiej. Przy prawej krawędzi lica widoczne zabielenia na warstwie malarskiej. Powierzchnię malowidła pokrywa oślepły werniks.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Odkurzenie całego obiektu z luźno leżących nawarstwień,
• Zdjęcie z krosna,
• Ewentualne zabezpieczenie lica obiektu przed osypywaniem,
• Ekstrahowanie ze struktury malowidła masy woskowo-żywicznej,
• Oczyszczanie odwrocia,
• Oczyszczenie warstwy malarskiej z zabrudzeń, werniksu, licznych retuszy oraz kitów,
• Relaksacja płótna na stole niskociśnieniowym,
• Uzupełnienie ubytków płótna i sklejenie rozdarć,
• W zależności od stanu zachowania: dublaż lub wykonanie pasów brzeżnych,
• Uzupełnienie ubytków zaprawy,
• Wykonanie nowego krosna lub modyfikacja starego,
• Naciągnięcie płótna na krosno,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstwy malarskiej naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Wykonanie projektu oraz po zatwierdzeniu komisji konserwatorskiej – nowej ramy,
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazu warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
G. Kostecki, N. Wywiórska, Agata Klejzerowicz, "Kuszenie św. Moricusa", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/kuszenie-sw-moricusa