Św. Jan Chrzciciel

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków-Nowa Huta
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wawrzeńczyce
Parafia
Wszystkich Świętych
Kościół
Wszystkich Świętych
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/01475
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1. połowa XVII wieku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Włochy
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Sławomir Majoch, Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Opis

Obraz o kształcie stojącego prostokąta, w szerokiej, drewnianej ramie przedstawia św. Jana Chrzciciela z barankiem i banderolą z napisem "ECCE AGNUS DEI". Święty ukazany w półpostaci, zwrócony w trzech czwartych w lewo. Jego twarz jest pociągła, włosy krótkie, kręcone. Obok niego widoczny baranek, z głową zwróconą frontalnie. W lewej ręce trzyma krzyż z banderolą. Tło gładkie, ciemne.

Zarys problematyki artystycznej

Sposób modelowania wydobytej z ciemności postaci za pomocą silnego światła, miękko i finezyjnie kształtowane ciało oraz realistyczne ujęcie baranka wskazują na oddziaływanie malarstwa Caravaggia.

Obraz możemy zestawić z dwoma pracami, które wg Massima Puliniego namalował Pier Francesco Cittadini (1616 – 1681). Pierwsza praca z rynku antykwarycznego (olej na płótnie, 68 x 57 cm; za: Finarte, Mediolan, 24 VIII 1965) przypisana była Simone Cantariniemu. Druga odnotowana przez Puliniego znajduje się w zbiorach prywatnych. Do nich dołączyć możemy obraz z rynku antykwarycznego wiązany ze szkołą emiliańską i datowany na 1625 rok. (olej na płótnie, 63 x 48,5 cm, za: https://www.venderequadri.it/catalogo/scuola-emiliana-san-giovannino/ [dostęp 26.08.2023])

Obraz z Górki Kościelnickiej malowany jest bardziej twardo i schematycznie, w stosunku do wskazanych analogii. Z drugiej strony poprzez silniejszy kontrast światła i cienia jest bliższy sztuce Caravaggia.

Dostępne źródła nie wzmiankują omawianego dzieła w kościele. Niewielkie rozmiary mogą świadczyć o dewocyjnym charakterze. Być może stanowił pierwotnie wyposażenie pałacu lub dworu jednych z właścicieli Górki Kościelnickiej, Sebastiana Lubomirskiego, kasztelana małagoskiego lub Barbary Morsztynowej, fundatorki kościoła, a do świątyni trafił jako dar.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Literatura

Asta di dipinti antichi, Finarte: Milano, 24 novembre 1965, Milano 1965;

Massimo Pulini, Ginevra Cantofoli La nuova nascita di una pittrice nella Bologna del Seicento, Bologna 2006, s. 83;

https://www.venderequadri.it/catalogo/scuola-emiliana-san-giovannino/ [dostęp 26.08.2023].

Streszczenie

Obraz należy do ciekawych przykładów caravaggionizmu z I poł. XVII wieku w Małopolsce. W zbiorach włoskich odnajdujemy co najmniej dwie analogiczne prace, które jak się przypuszcza namalował Pier Francesco Cittadini.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Sławomir Majoch, Józef Skrabski, "Św. Jan Chrzciciel", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-chrzciciel-8

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności