Chrystus i Samarytanka

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków-Nowa Huta
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wawrzeńczyce
Parafia
Wszystkich Świętych
Kościół
Wszystkich Świętych
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny
Identyfikator
DZIELO/01466
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Ołtarz najprawdopodobniej powstał w wyniku ostatniej nowożytnej modernizacji kościoła w czasach księdza Kajetana Wawrzyńca Kulpińskiego, scholastyka krakowskiej kolegiaty Wszystkich Świętych i przy udziale kolatorów z rodziny Wodzickich, szczególnie Zofii z Dębińskich Wodzickiej. Wówczas do świątyni zamówiono obraz. Ołtarz razem z obrazem jest wzmiankowany w aktach wizytacji biskupiej z 1783 roku.

Opis

Obraz w ośmiobocznej, profilowanej, złoconej ramie. Na tle górzystego pejzażu z widocznymi w oddali, po prawej stronie zabudowaniami miejskimi oraz wzniesieniem z ustawionym na nim wazonem po lewej stronie przedstawiona scena spotkania Chrystusa z Samarytanką przy studni. Po lewej stronie siedzi Chrystus, zwrócony w trzech czwartych w lewo, prawą uniesioną powyżej głowy ręką wskazuje na niebo, lewą wspartą o studnię przyciska do piersi. Twarz pociągła z prostym nosem, półprzymkniętymi oczami okolona ciemnobrązowym zarostem i długimi, falującymi włosami opadającymi na ramiona. Chrystus ubrany w czerwoną szatę przewiązaną w pasie oraz ciemnoniebieski płaszcz przerzucony z przodu przez kolana i lewe ramię. Po prawej stronie ukazana Samarytanka wchodząca po stopniach studni, przedstawiona od tyłu z głową zwróconą w stronę Chrystusa, prawą rękę opiera na dzbanie stojącym na brzegu studni, lewą unosząca na wysokość piersi. Kobieta ubrana w żółtą suknię, odsłaniającą ramiona, przewiązaną w pasie oraz niebieski płaszcz okrywający biodra. Kolorystyka ciepła, z przewagą brązów i żółcieni, z dominantą w postaci czerwonego płaszcza Chrystusa. Obraz malowany walorowo.

Zarys problematyki artystycznej

Walory formalne dzieła, takie jak zróżnicowana kolorystyka, szkicowy dukt pędzla, lekkość w oddaniu postaci, antykizujący motyw wazy i kolumny świadczą o wysokich umiejętnościach malarza. Nie wydaje się, aby obraz powstał w środowisku krakowskim. Bliższe wydają się być płótna malarzy środkowo-europejskich, chociażby Martina Altomontego.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, w okolicach ramy niewielkie przetarcia warstwy malarskiej.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Chrystus i Samarytanka", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-i-samarytanka

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności