Obraz pochodzi ze zniesionego małego ołtarza św. Barbary ustawionego przy południowej ścianie prezbiterium, powstałego przed 1708 rokiem i wzmiankowanego w aktach wizytacji biskupiej z 1747 roku.
Obraz ze św. Barbarą ma kształt pionowego prostokąta zbliżonego do kwadratu. Ujmuje go drewniana rama dekorowana ornamentem roślinnym w narożach oraz geometrycznym na środku każdej z listew. Święta została przedstawiona w dwóch trzecich w ujęciu trzy czwarte w prawo na jasnobrązowym tle. Męczenniczka w charakterystycznie obróconej prawej ręce trzyma uniesiony na wysokości piersi złoty kielich z jaśniejącą hostią, zdobioną chrystogramem „IHS”. Z kolei w lewej ręce, nieznacznie wyprostowanej, ma miecz ze złotą rękojeścią. Barbara ma nieznacznie uniesioną głowę z pociągłą, owalną twarzą o jasnej karnacji z rumianymi policzkami. Charakteryzuje ją wysokie czoło, łagodna delta nosowa z prostym nosem, brązowe oczy i wąskie usta. Głowę otaczają falujące, brązowe włosy, opadające lokami na ramiona i odsłaniające fragment lewego ucha. We włosy wpleciony został sznur pereł wychodzący od owalnego, złotego, kameryzowanego klejnotu widocznego nad czołem poniżej korony. Złota korona posiada kameryzowaną obręcz oraz dziewięć ostro zakończonych sterczyn zwieńczonych perłą. Na szyi świętej znajduje się podwójny sznur pereł. Podłużna perła oprawiana w złoto widoczna jest także w jej uchu. Głowę otacza świetlisto-promienisty nimb. Święta Barbara ubrana jest w błękitną, mocno taliowaną suknię z dekoltem, odsłaniającą koronkowe, białe rękawy spodniej koszuli. Suknię dekoruje delikatny, złoty ornament roślinny. Męczenniczka ma na ramionach narzucony purpurowy płaszcz podbity zielenią, lamowany złotą taśmą. Wokół jej szyi widoczna jest jasnobrązowa chusta narzucona na płaszcz, spięta na piersiach i lewym ramieniu złotymi, owalnymi klejnotami. Klejnot na piersi dodatkowo zdobiony jest wiszącymi trzema podłużnymi perłami. Za św. Barbarą z lewej strony widoczna jest jasnobrązowa, dwupoziomowa, cylindryczna wieża z wyraźnie zaznaczonym wątkiem muru oraz fryzem koronującym, nakryta czerwonym dachem. Budowla posiada dwa nierównomiernie rozmieszczone owalne okna z kratą.
Przedstawienie św. Barbary w Jawiszowicach wpisuje się w tradycyjną ikonografię tej bardzo popularnej świętej, czczonej jako patronki dobrej śmierci. Obraz powstał w oparciu o siedemnastowieczny wzór graficzny inspirowany typem ikonograficznym wypracowanym jeszcze w średniowieczu, co można zauważyć np. na kolońskim drzeworycie ze św. Barbarą z lat 1470-1480 (Berlin, Kupferstichkabinett). Ten sam wzór graficzny, którym posłużył się malarz jawiszowicki, wykorzystał później Johann Michael Mather w latach dziewięćdziesiątych XVIII wieku na obrazie „Św. Barbara” w kościele św. Katarzyny w Světlá. Prawie identycznie św. Barbara została przedstawiona na wizerunku z początku XIX wieku, znajdującym się w domu kapitulnym przy ul. Kanoniczej w Krakowie.
Dobry. Konserwację wykonał Marcin Błaszczyk.
L. Petzoldt, Barbara, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, t. 5, Ikonographie der Heiligen. Aaron bis Crescentianus von Romn, Herg. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1994, kol. 304-310, il. 1, 3;
R. Kalinowski, Ecclesia Sancti Martini Jawiszowice, Kraków 2017, s. 83-84;
Malarstwo barokowe na Śląsku, red. Andrzej Kozieł, Wrocław 2017, s. 580, il. 688.
Obraz św. Barbary powstał przed 1708 rokiem i jest zapewne tożsamy z wizerunkiem zdobiącym nieistniejący już dziś mały ołtarz boczny, wzmiankowany w wizytacjach biskupich. Dzieło zostało wykonane w oparciu o siedemnastowieczny wzór graficzny.
ks. Szymon Tracz, "Św. Barbara", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-barbara-25