Obraz ufundowany przez górników, jako wyraz czci dla swojej patronki.
Obraz uzyskał kształt stojącego prostokąta. W centrum kompozycji wyobrażono całopostaciowe, frontalne przedstawienie św. Barbary stojącej na obłoku. Święta nieznacznie ma odchyloną głowę w prawo, jej wzrok skierowany jest ku niebu. W prawej ręce uniesionej na wysokość piersi trzyma gałązkę palmową, a w lewej złoty kielich z jaśniejącą hostią z chrystogramem "IHS". Święta Barbara ma pociągłą twarz o jasnej karnacji, wysokie czoło, prosty nos i wydatne usta. Jej głowę otaczają brązowe długie włosy spływające na ramiona, przewiązane podwójnym sznurem pereł. Wokół jej głowy namalowano świetlisty nimb. Ubrana jest w długą, zgniłozieloną suknię przewiązaną w talii i lamowaną u spodu złotą taśmą oraz w czerwony płaszcz podbity gronostajem. Spięty pod szyją płaszcz czterolistną fibulą z klejnotami lamowany jest u góry złotą taśmą. Barbara ma na głowie otwartą koronę o prostych sterczynach dekorowaną malowaną kameryzacją. Spod krańców sukni widać czubki ciemnych butów. W dolnej części kompozycji przedstawiono wyłaniających się ze zwaliska węgla dwóch górników. Obaj zostali przedstawieni w półpostaci. Starszy mężczyzna z twarzą widoczną z profilu z ciemnym wąsem i krótkimi włosami wyciąga lewą rękę w błagalnym geście w stronę świętej. W prawej ręce trzyma górniczy kilof. Ubrany jest w ciemnobrązową koszulkę z krótkimi rękawami. Górnik z prawej strony kompozycji został wyobrażony frontalnie w trzech czwartych w prawo z głową uniesioną ku górze i spojrzeniem skierowanym w stronę św. Barbary. Na wysokości piersi trzyma modlitewnie zaplecione dłonie. Jest to młody mężczyzna bez zarostu o owalnej twarzy, prostym nosie i wydatnych ustach z ciemnymi, krótkimi włosami i zaczesaną grzywką. Ubrany jest w brunatną koszulkę z krótkimi rękawami. Z tyłu za starszym górnikiem widoczny jest fragment drabiny. W tle z prawej strony kompozycji przedstawiono jasną, cylindryczną wieżę o trzech oknach stojącą na skale w pagórkowatym krajobrazie, ponad którym rozpościera się baldoniebieskie niebo.
Jawiszowickie przedstawienie św. Barbary w nowatorski sposób łączy postać św. Barbary z tradycyjnymi jej atrybutami z postaciami dwóch górników, co wiąże się z jej patronatem nad tą grupą zawodową licznie reprezentowaną we wspólnocie parafialnej w Jawiszowicach z racji istnienia niedalekiej kopalni węgla kamiennego. Postać świętej oraz widoczna w tle wieża przywołuje podobne wyobrażenie św. Barbary w lewym bocznym ołtarzu w kościele parafialnym pw. św. Andrzeja w Gilowicach z początku XX wieku.
Dobry. Ostatnią konserwację nastawy w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku przeprowadzili Dorota i Bogusław Krówkowie z Krakowa.
Sz. Tracz, Niebiański splendor. Opowieść o drewnianym kościele Św. Andrzeja Apostoła z 1. poł. XVI w. w Gilowicach, Kraków-Gilowice 2007, s. 94, il. s. 67-68.
R. Kalinowski, Ecclesia Sancti Martini Jawiszowice, Kraków 2017, s. 89-90.
Jawiszowickie przedstawienie św. Barbary w nowatorski sposób łączy postać św. Barbary ukazaną z tradycyjnymi jej atrybutami z postaciami dwóch górników, co przywołuje na myśl jej patronat nad tą grupą zawodową. Obraz powstał w drugiej połowie XX wieku.
ks. Szymon Tracz, "Św. Barbara", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-barbara-22