Matka Boska ze św. Stanisławem i św. Wojciechem

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Mucharz
Miejscowość
Mucharz
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Południe
Parafia
Św. Wojciecha
Tagi
malarstwo religijne Matka Boska św. Stanisław św. Wojciech
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/04454
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego od góry łukiem półkolistym z przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem tronującej między świętymi. Madonna ukazana frontalnie, w półpostaci, z podtrzymywanym obiema rękami Dzieciątkiem Jezus na kolanach. Ma owalną twarz z podłużnym nosem, drobnymi ustami i dużymi, wyraźnie zaznaczonymi oczami. Dzieciątko spogląda na widza, prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma jabłko królewskie. Ma owalną, delikatną twarz z wąskim nosem, małymi ustami i okrągłymi oczami, otoczoną puklami jasnych włosów. Matka Boska jest ubrana w widoczną tylko przy nadgarstkach czerwoną suknię i obszerny, zarzucony na głowę niebieski płaszcz zdobiony przy brzegu rzędem pereł oraz złotą taśmą. Dzieciątko ubrane w jasnoróżową sukienkę przewiązaną w pasie. Na głowach postaci zamknięte korony zdobione kamieniami szlachetnymi, a wokół uskrzydlone główki anielskie. W dolnej partii obrazu klęczą, spoglądając na Marię z Jezusem św. Stanisław po lewej stronie i św. Wojciech po prawej. Obaj mają nad głowami nimby. Święty Stanisław w lewej ręce trzyma pastorał, a prawą ma uniesioną na wysokości mostka. Jest ubrany w strój biskupi: infułę, albę, humerał, stułę, na to założoną ma obszerną, złotą kapę, która spięta pod szyją ozdobną fibulą okrywa ramiona i spływa do ziemi, wywijając się obszernymi fałdami. Za nim stoi Piotrowin ukazany jako starszy, modlący się mężczyzna okryty w pasie białą tkaniną. Święty Wojciech prawą rękę wyciąga przed siebie, a w lewej trzyma krzyż misyjny. Jest ubrany w białą albę, czerwoną stułę, której końce są widoczne na wysokości kolan, czerwony ornat o wykroju w szpic dekorowany złotą kolumną. Pod szyją ma biały humerał, na głowie białą infułę zdobioną złotymi paskami i krzyżami greckimi. W tle skłębione obłoki, szaro-niebieskie na wysokości świętych, wyżej gęste, ujmujące od dołu Marię z Dzieciątkiem, w górnej partii przechodzą w brunatne, rozświetlone za plecami tronujących.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiany obraz zalicza się do grupy przedstawień określanych mianem Sacra Conversazione (z wł. święta rozmowa). Są to wyobrażenia Marii tronującej z Dzieciątkiem między stojącymi poniżej postaciami świętych. Typ był bardzo popularny w malarstwie włoskim od XIV do XVI wieku. Początkowo podkreślano zażyłość i bezpośredni kontakt między rozmawiającymi, późniejsze przedstawienia ujmują temat bardziej oficjalnie. Na płótnie w Mucharzu Maria została przedstawiona między zaliczanymi do najważniejszych polskich świętych – św. Stanisławem z lewej strony obrazu i św. Wojciechem z prawej.
Święty Stanisław urodził się w Szczepanowie, po latach studiów został biskupem krakowskim, był również gorliwym duszpasterzem. Zdecydowana większość przedstawień, tak jak omawiane, łączy go z jednym wydarzeniem z jego życia. Wskazuje na to ukazany za biskupem siedzący starszy mężczyzna nawiązujący do legendy o wskrzeszeniu Piotrowina. Stanisław oskarżony przez króla Bolesława o bezprawne przywłaszczenie wsi należących do Piotrowina, aby dowieść swojej niewinności przywrócił życie zmarłemu, byłemu właścicielowi. Ożywiony Piotr (Piotrowin) osobiście zaświadczył, że majątek został nabyty legalnie, a wszyscy, którzy zeznawali inaczej zasługują na karę. Stanisław dowiódł prawdy, jednak z powodu konfliktu z Bolesławem Szczodrym został z polecenia króla zamordowany w 1079 roku, według tradycji podczas mszy świętej w kościele św. Michała na Skałce.
Święty Wojciech natomiast urodził się w Czechach, podczas bierzmowania przyjął imię Adalbertus. Był biskupem Pragi, misjonarzem na Węgrzech, w Polsce i w Prusach, gdzie został zamordowany w 997 roku. Na obrazie w Mucharzu został ukazany bez identyfikujących go jednoznacznie atrybutów, jedynie trzymając ferulę – pastorał zakończony krzyżem – która pozwala ujrzeć w nim jednego z biskupów.
Stanisław i Wojciech są bardzo często ukazywani razem, zajmując wyjątkowe miejsce wśród związanych z Polską świętych.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Obraz z przedstawieniem Matki Boskiej tronującej z Dzieciątkiem między świętymi został namalowany w końcu XIX lub na początku XX wieku. Zalicza się do grupy przedstawień określanych mianem Sacra Conversazione (z wł. święta rozmowa), typu popularnego w malarstwie włoskim od XIV do XVI wieku. Na płótnie w Mucharzu Maria została przedstawiona między zaliczanymi do najważniejszych polskich świętych – św. Stanisławem z lewej strony obrazu i św. Wojciechem z prawej.

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Woźniak Hieronim, "Koziniec 1540-2000. Gmina Mucharz: zarys dziejów Kozińca, Mucharza, Świnnej Poręby, Jaszczurowej, Skawiec i Zagórza", Koziniec 2000
"Słownik terminologiczny sztuk pięknych", Warszawa 2011

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Matka Boska ze św. Stanisławem i św. Wojciechem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-ze-sw-stanislawem-i-sw-wojciechem

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności