Matka Boska Śnieżna

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Stryszów
Miejscowość
Łękawica
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Południe
Parafia
Św. Józefa Robotnika
Tagi
Gawliński malarstwo XIX wieku Matka Boska Śnieżna
Miejsce przechowywania
budynek dawnego browaru
Identyfikator
DZIELO/03566
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1785 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 82,5 cm
wysokość – 110 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 96 cm
Szerokość bez ramy – 68 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Obraz został namalowany w 1785 roku. W 1926 roku odnowił go malarz Gawliński.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem Matki Boskiej Śnieżnej. W centrum kompozycji Matka Boska z Dzieciątkiem ukazana frontalnie, delikatnie skierowana w lewo, w ujęciu do kolan. Maria oburącz podtrzymuje siedzące na jej lewym przedramieniu Dzieciątko. Twarz podłużna, pełna, o delikatnie zarysowanych oczach i długim, prostym nosie oraz małych ustach. Ubrana jest w czerwoną suknię oraz niebieski płaszcz zarzucony na głowę i ramiona ze złotą lamówką i gwiazdą nad czołem. Maria w dłoniach trzyma zieloną chusteczkę, palce prawej układa na kształt litery „V”. Chrystus zwrócony jest trzy czwarte w prawo, swoją głowę kieruje w prawo, unosząc ją lekko ku górze, w kierunki Matki. W lewej ręce podtrzymuje zamkniętą księgą, a prawą błogosławi. Twarz o dziecięcych rysach z długim nosem. Włosy średniej długości, jasne, opadające na plecy. Ubrany jest w żółtą sukienkę oraz sandały. Tło jednolite, ciemnobrązowe. Rama drewniana, profilowana, złocona. Po lewej stronie słabo czytelny napis „Anno 1785 / [?]akslin [?]”, a w prawym dolnym narożu „Odnowiony / 1926. r(oku) / GAWLIŃSKI / malarz [?]”.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiane dzieło to przedstawienie, które wywodzi się od obrazu „Salus Populi Romani” z bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie. W związku z cudem, jaki wydarzył się podczas budowy bazyliki obraz nazwano Matką Boską Śnieżną. Historia rzymskiego wizerunku związana jest z bitwą pod Lepanto, która rozegrała się 7 października 1571 pomiędzy siłami państw chrześcijańskich a imperium otomańskim. Jej wynik był z trwogą oczekiwany w wielu krajach Europy. Papież Pius V zarządził w intencji zwycięstwa odprawienie błagalnych procesji różańcowych, wnoszących o protekcję do Matki Boskiej w obronie chrześcijaństwa. W Rzymie, wspomniany wizerunek z bazyliki Santa Maggiore był obnoszony w uroczystej procesji. Po odniesionym zwycięstwie pod Lepanto został otoczony szczególnym kultem i rozpowszechniony w licznych kopiach, które wkrótce trafiły również do Polski. Jedna z pierwszych kopii obrazu, sprowadzona prawdopodobnie przez kardynała Bernarda Maciejowskiego około 1600 roku do Krakowa, podobnie jak jej pierwowzór, niebawem odegrała kluczową rolę w publicznych procesjach i modlitwach o zwycięstwo nad siłami tureckimi (bitwa pod Chocimiem, 1621 rok). Rozpowszechnienie tego wizerunku ułatwiły postanowienia Soboru Trydenckiego, otwierającego drogę do nowych form życia religijnego. Obraz Matki Boskiej Śnieżnej był silnie związany z nabożeństwem różańcowym, propagowanym przez licznie utworzone na terenie Rzeczypospolitej bractwa. Maria ma na maforionie namalowany krzyż o rozszerzonych na końcach ramionach. Element ten pojawił się na przedstawieniach maryjnych już w V wieku (np. kopuła baptysterium arian w Rawennie). Do bogatej symboliki obrazu Matki Boskiej Śnieżnej należą również dwa palce Madonny ułożone w kształt litery „V”. Można je tłumaczyć jako skrót od łacińskiego „Virgo” (Dziewica). Inne tłumaczenie tego symbolu wskazuje na dwie natury Chrystusa: boską i ludzką. Warto zwrócić również uwagę na charakterystyczną chusteczkę, którą Maria trzyma w dłoniach. Motyw ten symbolizujący macierzyńską opiekę został zaczerpnięty z rzymskiego pierwowzoru. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła, które według sygnatury umieszczonej na obrazie powstało w 1785 roku. Obraz został jednak silnie przemalowany w 1923 roku przez malarza Gawlińskiego.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Zły, płótno zdublowane, zabrudzone na całej powierzchni, widoczne pęknięcia i odpryski warstwy malarskiej, obraz silnie przemalowany w 1926 roku.

Streszczenie

Omawiane dzieło to przedstawienie, które wywodzi się od obrazu „Salus Populi Romani” z bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie. W związku z cudem, jaki wydarzył się podczas budowy bazyliki obraz nazwano Matką Boską Śnieżną. Wizerunek ten jest silnie związany z nabożeństwem różańcowym, propagowanym przez licznie utworzone na terenie Rzeczypospolitej bractwa. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła, które według sygnatury umieszczonej na obrazie powstało w 1785 roku. Obraz został jednak silnie przemalowany w 1923 roku przez malarza Gawlińskiego.

Bibliografia

Kornecki Marian , "Matka Boska Polska. Adaptacja i rozpowszechnienie typu ikonograficznego obrazu Matki Boskiej Śnieżnej od XVI do XVIII wieku" , [w:] "Między Wschodem a Zachodem, cz. 3: Kultura artystyczna" , red.Chrzanowski Tadeusz , Lublin 1992 , s. 365-398
Moisan-Jablonski Christine, "Matka Boska Różańcowa" , [w:] "Maryja. Orędowniczka wiernych" , Warszawa 1987 , s. 44-94
Kazimierczak Jerzy Grzegorz, "Kościoły z wizerunkami Matki Bożej Śnieżnej na małopolskiej trasie św. Jakuba Sandomierz-Kraków" , [w:] "Pielgrzymi na drodze św. Jakuba. Przeszłość i teraźniejszość" , red.Hodorowicz Iwona, Mróz Franciszek , Kraków 2009 , s. 119-140

Jak cytować?

Maria Działo, "Matka Boska Śnieżna", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-sniezna-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności