Obraz z wizerunkiem św. Mikołaja, ukazanego w całej postaci, frontalnie, ubranego w białą albę i niebieski płaszcz z czerwonym podbiciem spięty pod szyją, z szerokimi złotymi brzegami, z mitrą na głowie i w niebieskich rękawiczkach. Święty prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej przytrzymuje księgę z trzema złotymi kulami i pastorał. Twarz okolona siwą brodą, nos prosty, oczy szeroko otwarte. Na ziemi, po prawej stronie świętego, trzej młodzieńcy w drewnianym szafliku, ubrani w luźne suknie w kolorach niebieskim, różowym i białym. Za świętym niski mur ze stojącym na nim wazonem z kwiatami, po jego prawej stronie kolumna na wysokim cokole. W głębi korony liściastych drzew i niebieskie zachmurzone niebo.
Biskup Miry ukazany w tradycyjnym ujęciu, w stroju biskupim, z trzema złotymi kulami – tradycyjnymi atrybutami świętego, związanymi z legendą o przekazaniu przez Mikołaja złotych kul swojemu biednemu sąsiadowi w Patarze i jego trzem córkom, które nierządem zarabiały na ulicy. Przedstawienie chłopców w szafliku związane było z legendą o żeglarzach, którzy podczas niebezpiecznego sztormu modlili się do świętego. Uczestniczący w soborze nicejskim biskup w cudowny sposób znalazł się na łodzi i pomógł tonącym żeglarzom przy żaglach i linach do czasu uspokojenia burzy.
Obraz jest zapewne oparty na wzorze graficznym rozpowszechnionym w Małopolsce, według którego powstał szereg zbliżonych kompozycyjnie wizerunków (feretron w kościele św. Marka w Krakowie, z połowy XVIII wieku).
Bardzo dobry.
Brzozecki Sławomir, Ołdakowska Maria, Św. Mikołaj, [w:] Encyklopedia katolicka, red. Gigilewicz Edward, t. 12, Lublin 2008, sp. 967-975.
W jednym z ołtarzy bocznych kościoła parafialnego w Gruszowie znajduje się reprezentacyjny wizerunek św. Mikołaja noszący cechy malarstwa osiemnastowiecznego.
Paulina Chełmecka, "Św. Mikołaj", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mikolaj-21