Obraz św. Mikołaja umieszczony jest w ołtarzu bocznym z XIX wieku, wykonanym w stylu neobarokowym. Ołtarz ponadto zdobi wizerunek św. Barbary (XIX wiek) oraz nowszy św. Teresy od Dzieciątka Jezus z 1932 roku.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami z przedstawieniem św. Mikołaja ratującego rozbitków. Kompozycja dwustrefowa, wielopostaciowa. W górnej strefie, w centrum kompozycji św. Mikołaj ukazany na tle otoku utworzonego z światła i chmur, zwrócony trzy czwarte w prawo, który prawą ręką czyni gest błogosławieństwa, a w lewej trzyma pastorał. Święty ubrany jest w szaty biskupie: sięgającą do ziemi szarą albę, białą rokietę zakończoną złotą lamelką oraz ozdobny płaszcz z czerwoną podszewką i złotym galonem na obrzeżach; na głowie ma infułę. Twarz okolona jest siwą i długą brodą. Po prawej stronie obrazu znajduje się palma męczeństwa i zamknięta księga w ciemnej oprawie, a na niej ułożone rzędem trzy złote kule. W dolnej strefie, w morskiej fali, na zatopionej częściowo łódce z przewróconym, wysokim, białym żaglem widoczna jest grupka tonących ludzi. Po lewej mężczyzna siedzący na końcu łódki, zwrócony trzy czwarte w lewo, z wiosłem w rękach, z głową skierowaną w stronę św. Mikołaja. Ubrany jest w niebieską suknię z podwiniętym rękawem oraz przerzucony przez lewe ramię czerwony płaszcz, okrywający prawie całą postać. Twarz ukazana z prawego profilu, włosy i broda siwe, długi i wąski nos. Obok niego mężczyzna ukazany od pasa w górę, ratujący tonącą kobietę i dziecko. Ubrany jest w czerwoną szatę, zarzuconą na prawe ramię i otulającą prawie całą postać. Kobieta do piersi zanurzona w morskiej fali, zwrócona trzy czwarte w prawo, z rękoma wzniesionymi ku górze i głową skierowaną w stronę św. Mikołaja. Ubrana jest w niebieską szatę, odsłaniającą piersi. Twarz okrągła; małe usta; długi i wąski nos, niskie czoło. Włosy ciemne, długie, z przedziałkiem na środku. Na jej lewym ramieniu nagie niemowlę, zwrócone trzy czwarte w prawo, z rękoma wzniesionymi ku górze. Kolorystyka bogata, z przewagą barw błękitu i czerwieni. Rama drewniana, profilowana, złocona, od góry zamknięta łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami i ozdobiona girlandą utworzoną z kampanul i kwiatów.
Obraz formalnie nawiązuje do dzieł wykonywanych w XIX wieku, jednak z powodu braku źródeł archiwalnych dotyczących powstania płótna nie udało się dotąd ustalić jego autora. Przedstawia św. Mikołaja, biskupa Miry, który żył na przełomie III i IV wieku. Trzy złote kule, która leżą na księdze symbolizują dar, jaki św. Mikołaj ofiarował trzem ubogim pannom na posag. Postacie w dolnej strefie obrazu nawiązują do kolejnej legendy z żywota świętego, według której miał ocalić tonących rozbitków na morzu. Z kolei biskupi strój świętego i księga wskazują na jego udział w misji duszpasterskiej, w czasie gdy był biskupem Miry w Licji. Święty Mikołaj miał również uczestniczyć w obradach soboru nicejskiego w 325 roku.
Obraz św. Mikołaja formalnie nawiązuje do dzieł wykonywanych w XIX wieku. Z powodu braku źródeł archiwalnych dotyczących powstania płótna nie udało się dotąd ustalić jego autora. Dzieło przedstawia św. Mikołaja, biskupa Miry, który żył na przełomie III i IV wieku.
Maria Działo, "Św. Mikołaj", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mikolaj-11