Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem św. Anny Samotrzeć. Lewą stronę kompozycji zajmuje zwrócona w trzech czwartych w lewo Maria, siedząca na drewnianym fotelu z rzeźbionymi podłokietnikami. Owalną twarz charakteryzują pełne, sumarycznie opracowane rysy młodej kobiety i wzrok skierowany w stronę widza. Spod osłaniającej głowę białej chusty widoczne są długie, falowane, ciemnobrązowe włosy. Maria ubrana jest w kremową suknię ze złoconym obszyciem dekoltu. Na ramiona narzucony ma ciemnoniebieski płaszcz osłaniający nogi, na stopach są sandały, na głowie otwarta korona. Maria oburącz podtrzymuje stojące na jej lewym kolanie Dzieciątko Jezus zwrócone profilem w lewo. Głowa, o zaokrąglonej twarzy i pełnych rysach, skierowana jest w trzech czwartych w prawo. Ubrany w długą, białą suknię Jezus prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma kulę ziemskiego globu zwieńczoną krzyżem.
Po prawej stronie kompozycji ukazana jest siedząca na krześle w typie faldistorium, nakrytym zieloną poduszką, św. Anna w trzech czwartych zwrócona w prawo. Owalną twarz charakteryzują wyraziste, plastycznie opracowane rysy. Święta ubrana jest w spodnią białą i wierzchnią niebieską suknię. Głowę osłania biała chusta z podwiką widoczna spod długiego, czerwonego płaszcza z żółtym podszyciem, osłaniającego także ramiona, plecy i nogi. Lekko uniesione, zgięte w łokciach ręce wyciąga przed siebie w prawo, w kierunku Dzieciątka Jezus. Głowy Marii, Jezusa i św. Anny ujmują promieniste nimby. Postaci ukazane są we wnętrzu otwierającym się na pokryte obłokami niebo. Posadzkę tworzy szachownicowy układ biało-bordowych, kwadratowych płytek, fotel Marii usytuowany jest na niskim podeście. Na pierwszym planie, po prawej stronie leży kosz z owocami: gruszką, winogronami i jabłkiem. W górnej partii kompozycję ujmuje dekoracyjnie podpięta, ciemnozielona kotara.
Typ ikonograficzny św. Anny Samotrzeć, gdzie Anna i Maria ukazane są jako dwie dojrzałe, siedzące naprzeciwko siebie lub zwrócone ku sobie kobiety, wykształcił się w sztuce europejskiej w drugiej połowie XV wieku. Dzieciątko jest trzymane przez jedną z nich lub znajduje się pomiędzy kobietami. Wariant ten „był wyrazem dążenia do naturalizmu i rodzajowości, a rezygnacji z hieratyczności” oraz sztywnego podporządkowania genealogicznym relacjom między postaciami. W starszych typach przedstawień, gdzie obok Jezusa także Maria przybierała sylwetkę dziecka, postaci te stanowiły rodzaj atrybutów świętej. Prezentowany typ ikonograficzny św. Anny, podkreślający samodzielność poszczególnych osób, upowszechnił się w sztuce nowożytnej. Sumaryczność modelunku postaci pozwala przypuszczać, że dzieło powstało w prowincjonalnym warsztacie czerpiącym z wzorców sztuki większych ośrodków. Pewnym symptomem tego jest domykająca kompozycję dekoracyjnie drapowana kotara, charakterystyczna dla szeregu przedstawień sakralnych z XVIII wieku.
Namiastka martwej natury, jaką stanowi kosz z owocami, jest także pewnym odniesieniem symbolicznym względem Dzieciątka Jezus. Znajdujące się w koszu owoce nawiązują do wątku zbawczej ofiary.
Stan zachowania jest dostateczny, sfalowane płótno, pociemniała i zabrudzona warstwa malarska.
Elementem wyposażenia kościoła św. Jana Kantego w Kętach jest obraz z przedstawieniem św. Anny Samotrzeć. Malowidło powstało najprawdopodobniej w XVIII wieku w prowincjonalnym warsztacie.
Paulina Chełmecka, "Św. Anna Samotrzeć", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-anna-samotrzec-16