Obraz powstał najpewniej na przełomie XIX i XX wieku.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta powstał najpewniej na przełomie XIX i XX wieku.
Na ciemnoczerwonym niemal jednolitym tle został ukazany ksiądz Franciszek Prezentkiewicz w popiersiu, zwrócony lekko w lewo. Twarz owalna, z szerokim nosem, wydatnymi ustami, jasnymi oczami, okolona jasnobrązowymi, krótkimi włosami. Postać ubrana w czarną sutannę z koloratką oraz czarny płaszcz zarzucony na ramiona. W lewym, górnym rogu sygnatura „P(iotr) Niziński”. Obraz oprawiony w prostą, profilowaną przy wewnętrznej krawędzi ramę, z tabliczką na dole, na której napis „Ks(iądz) Franciszek Prezentkiewicz / proboszcz / 1933-1938”.
Widać sposób prowadzenia pędzla, zastosowano oszczędną gamę kolorystyczną.
Przedstawiony na obrazie ksiądz Franciszek Prezentkiewicz był proboszczem parafii w Wieliczce od 1933 roku do śmierci w 1937 roku.
Malarz, którego sygnatura widnieje w lewym, górnym roku portretu – Piotr Niziński, był w pełni profesjonalnym artystą. Odbył studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1885-1891), gdzie uczył się m.in. u Leopolda Löfflera, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Od 1892 roku studiował w Akademii Monachijskiej, odbył też podróż do Włoch. Jest znany z realizacji polichromii wnętrz kościołów m.in. św. Zygmunta w Wawrzeńczycach (1884), Reformatów w Zakliczynie (1890), Franciszkanów w Gołonogu (1892), św. Bartłomieja w Szczurowej (1893) czy – wspólnie ze Stefanem Matejką kościoła św. Mikołaja (1893) oraz kaplicy Matki Boskiej Bolesnej w kościele Franciszkanów w Krakowie (1897). Mimo, iż było to jego główne zajęcie, malował również sceny rodzajowe, religijne, studia kwiatów oraz portrety. Zmarł w 1919 roku.
Sposób ujęcia portretowanego ukazanego w popiersiu, niemal jednolite tło oraz poprawnie oddana, wyróżniona z tła twarz są cechami powszechnie spotykanymi w malarstwie portretowym XIX i XX wieku. Jednak na ich tle portret wyróżnia się dobrą jakością artystyczną. Autor wykazał się znajomością techniki malarskiej oraz nurtów panujących w ówczesnej sztuce. Odszedł od realizmu w stronę impresji, stosując krótkie pociągnięcia pędzla, których przebieg jest widoczny na płótnie. Portret, mimo pozornego „niewykończenia” świetnie oddaje wygląd i nastrój modela. Zważywszy, że artysta zmarł prawie 15 lat przed okresem, w którym ksiądz Prezentkiewicz pełnił służbę w Wieliczce, a ksiądz zmarł jako starszy mężczyzna, portret musiał powstać znacznie wcześniej, być może na przełomie wieków.
Dobry.
Portret księdza Franciszka Prezentkiewicza, proboszcza parafii w Wieliczce w latach 1933-1937, został namalowany przez Piotra Nizińskiego, ucznia Jana Matejki oraz studenta Akademii Monachijskiej. Obraz powstał najpewniej na przełomie XIX i XX wieku.
Agata Felczyńska, "Portret księdza Franciszka Prezentkiewicza", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/portret-ksiedza-franciszka-prezentkiewicza