Portret Grzegorza z Sambora (Vigiliantiusa Samborczyka)

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Centrum
Parafia
Św. Anny
Kościół
Św. Anny
Tagi
malarstwo barokowe
Miejsce przechowywania
zakrystia
Identyfikator
DZIELO/20538
Kategoria
obraz
Czas powstania
trzecia dekada XVII wieku (?)
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 72 cm
Szerokość bez ramy – 59 cm
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Obraz powstał po śmierci Wigilantiusa z Sambora w 1572 roku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego owalu, w ramie profilowanej, zdobionej rocaille'em, złoconej. Na obrazie ukazany mężczyzna, ujęty do pasa, w trzech czwartych, zwrócony w prawo. Ubrany jest w uniwersytecką togę z białym kołnierzem i białymi rękawami, z załogą (pelerynką). Prawą rękę trzyma na wysokości piersi, w lewej przytrzymuje księgę wspartą na stoliku. Jego twarz jest pociągła, nos długi i szeroki, oczy otwarte, zwrócone ku górze; wokół twarzy krótka, siwa broda, na głowie z niewielkimi zakolami zaczesane do tyłu siwe włosy. W prawej, górnej części obrazu napis „UIGILANTIUS / SAMBORITANUS in Accad(emia) Crac(oviensi) S(anctae) Th(eologiae) D(octor) S(ancti) Floriani Canon(icus) olim Fe/lix S(ancti) Stanislai Kostka / Professor, vita sanctitate ac / dono prophetiae. clarus. obiit / A(nno) D(omini) MDLXXII. Die XXVI / Februarii.”.

Zarys problematyki artystycznej

Według inskrypcji obraz przedstawia Grzegorza z Sambora, kanonika i jednocześnie nauczyciela św. Stanisława Kostki. Jest to jeden z najstarszych portretów zasłużonych dla kolegiaty kanoników. Wyróżniają go śmiałe pociągnięcia pędzla i dbałość w oddaniu cech portretowych. Dukt pisma jest niemal identyczny jak na portrecie Szymona Halicego i być może wyszedł spod pędzla tego samego malarza, zapewne czynnego w Krakowie w drugiej dekadzie XVII wieku. Obraz wprawiony w rokokową ramę prawdopodobnie w drugiej połowie XVIII wieku.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry; płótno zabrudzone.

Streszczenie

Portret Grzegorza z Sambora, zasłużonego kanonika kolegiaty św. Floriana, autora żywota św. Stanisława Kostki, powstał być może w drugiej dekadzie XVII wieku. Świadczą o tym podobieństwa do portretu innego kanonika, Szymona Halicego (zm. 1624), wiszącego w tej samej zakrystii w kościele św. Anny w Krakowie.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia, z. 1", Warszawa 1971

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Portret Grzegorza z Sambora (Vigiliantiusa Samborczyka)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/portret-grzegorza-z-sambora-vigiliantiusa-samborczyka

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności