Modlitwa w Ogrójcu

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Oświęcim
Miejscowość
Poręba Wielka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Kościół
Św. Bartłomieja Apostoła
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/12984
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1859 rok
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 168 cm
wysokość – 223 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 204 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Chełmecka
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz został namalowany w 1859 roku przez Andrzeja Grabowskiego.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta, ujęty profilowaną ramą. Lewą część kompozycji zajmuje całopostaciowa sylwetka klęczącego, modlącego się Jezusa, profilem zwróconego prawo. Pochyloną głowę charakteryzuje pociągła twarz o długim, prostym nosie, krótkim zaroście i przymkniętych oczach. Długie, falowane włosy wspierają się na karku lub luźno opadają wzdłuż twarzy. Jezus ubrany jest w czerwoną suknię i niebieski, narzucony na plecy i podtrzymywany z przodu płaszcz. Tuż za nim znajduje się postać anioła ujmującego go rękami z tyłu. Owalną twarz cechują delikatne rysy i skierowany w dal wzrok. Włosy są rozwiane, rudawe. Anioł ubrany jest w zwiewną, białą suknię, jedno skrzydło ma złożone, drugie uniesione. W lewym, górnym rogu obrazu, na tle rozświetlonego, nocnego nieba, pośród chmur ukazany kielich. Poniżej, w głębi widoczne w cieniu postacie trzech apostołów śpiących wśród drzew. W oddali przedstawiona panorama miasta. W prawym, górnym rogu ukazany pośród ciemnych chmur księżyc. W obrazie dominuje ciepła kolorystyka, oparta na żółcieniach i brązach, postać Chrystusa wyodrębniona z tła intensywnymi barwami.

Zarys problematyki artystycznej

Autorem obrazu jest lwowski malarza Andrzej Grabowski, urodzony 19 litopada 1833 w Zwierzyńcu pod Krakowem, zmarły 2 września 1886 we Lwowie. W latach 1849-1855 kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Wojciecha Stattlera i Władysława Łuszczkiewicza, w tym czasie nawiązał także przyjaźń m.in. z Arturem Grottgerem czy Janem Matejką. Edukację kontynuował najpierw w akademii w Wiedniu w latach 1860-1863, gdzie jego nauczycielem był Carl Wurzinger. Po czynnym udziale w powstaniu styczniowym (1863) wyjechał do Pragi, aż w końcu trafił do Monachium. W 1864 roku powrócił do Krakowa, a od 1866 roku na stałe osiadł we Lwowie. Jego twórczość została wyróżniona srebrnym medalem, jaki dostał w 1873 roku na wystawie w Wiedniu oraz złotym podczas wystawy w Filadelfii w 1876 roku. Rok później został profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie. Tworzył głównie kompozycje o tematyce historycznej, rodzajowej i społecznej, przede wszystkim był także uznanym portrecistą. Jego autoportrety oraz wizerunki męskie zwracają uwagę zarówno wyjątkową ekspresją, wydobyciem charakterystycznych cech modela, jak i głęboką analizą psychologiczną. Obraz „Modlitwa w Ogrójcu” w kościele w Porębie Wielkiej powstał w 1859 roku, czyli po ukończeniu nauki w Szkole Sztuk Pięknych i tuż przed wyjazdem artysty do Wiednia. Wątki sakralne stanowiły niszową tematykę wśród zainteresowań. Kompozycja obrazu, kolorystyka i modelunek wykazują także pewne wpływy twórczości Stattlera. Mimo tego, że to w stolicy Cesarstwa Grabowski rozwinął swe umiejętności portretowe, sposób przedstawienia twarzy Jezusa ujawnia już pewne umiejętności artysty w tej dziedzinie.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, krakelury.

Streszczenie

Znajdująca się na plebani w Porębie Wielkiej scena Modlitwy w Ogrójcu została namalowana w 1859 roku przez lwowskiego artystę, Andrzeja Grabowskiego.

Jak cytować?

Paulina Chełmecka, "Modlitwa w Ogrójcu", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/modlitwa-w-ogrojcu-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności