Obraz powstał niewątpliwie z przeznaczeniem do nowo wybudowanego ołtarza bocznego w związku z rozpowszechnieniem w parafii frydmańskiej nowego kultu Matki Boskiej Szkaplerznej, której bractwo założono w 1757 roku. Nowy ołtarz otrzymał wezwanie Matki Boskiej Szkaplerznej („B.M.V. de monte Carmelo”), zaś czczony w nim obraz uzyskał z czasem liczne ozdoby w postaci koron oraz aplikowanych dekoracji sukien, które wymieniono w aktach wizytacji Josepha Belika z 1832 roku.
Obraz w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym nadwieszonym z uskokiem. Matka Boska została ukazana w półpostaci, zwróconej w trzech czwartych w prawo, z lekko pochyloną głową. Maria obiema rękami podtrzymuje Dzieciątko siedzące na jej lewym ramieniu, w prawej dłoni trzyma szkaplerz. Twarz ma o jasnej karnacji i łagodnych rysach, wyraźnie podkreślonych migdałowatych oczach, łukach brwiowych i linii nosa, z pełnymi ustami. Matka Boska jest ubrana w czerwoną suknię, białą podwikę oraz niebieski płaszcz narzucony na głowę i ramiona. Dzieciątko zwrócone w trzech czwartych w lewo, prawą ręką ujmuje twarz Marii za brodę, w lewej, opuszczonej trzyma krzyżyk. Twarz ma pełną, o jasnej, zarumienionej karnacji, z niewielkimi, szeroko rozstawionymi oczami, małym nosie i pełnych ustach, okoloną krótkimi, jasnymi włosami. Ubrane jest w białą suknię przepasaną w talii i różowy płaszcz narzucony na ramiona i kolana. Płaszcze obu postaci dekorowane aplikowanymi i kameryzowanymi kwiatami, na ich głowach aplikowane i kameryzowane korony zamknięte, a wokół korony Marii wieniec z aplikowanych gwiazd. Postacie ukazane na jasnym błękitno-pomarańczowym tle z uskrzydloną główką anielską w lewym górnym rogu.
Frydmański obraz przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem, która trzyma w dłoni szkaplerz, dlatego zwana jest Szkaplerzną. Jest to wizerunek szczególnie czczony przez karmelitów oraz zakładane przez nich bractwa szkaplerzne, które propagowały jej kult. W ikonografii to przedstawienie występuje w kilku typach. Frydmański obraz ukazuje Matkę Boską w typie Eleusy (Umilenje), wyrażającym czułą miłość matki i syna odzwierciedloną w subtelnym przytuleniu jej policzka do policzka Dzieciątka, które zazwyczaj jedną ręką obejmowało ją za szyję, drugą zaś wkładało w jej dłoń. Omawiany obraz wzorowany jest na wizerunku Matki Boskiej Trembowelskiej (pierwotnie w Trembowli, obecnie w Gdańsku), bądź na Santa Maria della Bruna w Neapolu. Te trzy obrazy łączy przedstawienie Dzieciątka, które rączką ujmuje twarz Marii za brodę, w przypadku frydmańskiego i trembowelskiego – Maria czule pochyla głowę ku Dzieciątku, nie dotykając jego policzka.
Cała powierzchnia malatury pokryta krakelurami.
Obraz powstał niewątpliwie z przeznaczeniem do nowo wybudowanego ołtarza bocznego w związku z rozpowszechnieniem w parafii frydmańskiej nowego kultu Matki Boskiej Szkaplerznej, której bractwo założono przy kościele w 1757 roku. Obraz przedstawia Matkę Boską ze szkaplerzem w dłoni ukazaną w typie Eleusy (Umilenje), wzorowaną na obrazie Matki Boskiej Trembowelskiej lub Santa Maria della Bruna z Neapolu.
Paulina Kluz, "Matka Boska z Dzieciątkiem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-z-dzieciatkiem