Obraz był przeznaczony do ołtarza powstałego z fundacji Franciszka Tomaszewskiego, miecznika liwskiego. Mógł go wykonać krakowski malarz Józef Kopaciński, z którym proboszcz Jan Skinderowicz podpisał kontrakt na wyzłocenie ołtarza (12 maja 1753). W 1887 roku ołtarz odrestaurowano, być może również i obraz poddano zabiegom konserwatorskim. Obraz odnowił w latach 1955-1956 Adam Witkowski w pracowni konserwacji dzieł sztuki na Wawelu. 29 kwietnia 1956 odbyła się uroczystość poświęcenia odnowionego wizerunku. Prawdopodobnie wówczas dodano haftowaną sukienkę.
Obraz umieszczony jest w centralnej części południowego ołtarza, w prostokątnej niszy zamkniętej łukiem półkolistym. Ma kształt stojącego prostokąta, umieszczonego w profilowanej ramie. Przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem siedzącym na jej ramieniu. Maria ukazana jest frontalnie, do pasa, z lekko pochyloną w lewo głową i berłem w prawej dłoni. Jej twarz jest owalna, o wyrazistych rysach, oczy duże, o wykroju migdałowym, ponad nimi brwi zarysowane gładkim łukiem. Nos prosty, usta pełne, ale niewielkie. Cera jasna, lekko zaróżowiona na policzkach. Madonna ubrana jest w biało-czerwoną haftowaną suknię i błękitny płaszcz zarzucony na głowę, pokryty motywami białych kwiatów i liści. Jezusa, którego okrągłą, pełną twarz okalają ułożone w miękkie fale włosy koloru brązowego, wyróżniają duże, migdałowe oczy, niewielki nos i drobne usta. Jest ubrany w pomarańczową suknię, na której wyhaftowane są biało-żółte kwiaty i wijące się brązowe wstęgi. Dzieciątko unosi prawą rączkę w geście błogosławieństwa, lewą dotyka dłoni matki. Na głowach Marii i Jezusa znajdują się zamknięte korony zwieńczone krzyżem, a wokół nich wytłaczane, srebrzyste nimby promieniste. Tło obrazu wykonane jest z metalowej blachy, zdobione srebrną kratką ułożoną pod kątem, ze złotymi gwiazdkami i rozetami w polach.
Matka Boska z Dzieciątkiem należy do typu ikonograficznego znanego w Małopolsce w XVII i XVIII wieku. Za główne cechy tego przedstawienia uznaje się niebieski płaszcz zarzucony na głowę, berło i korony podkreślające majestat Marii i jej syna. W ten sposób ukazano Madonnę i Jezusa na obrazach w kościołach w Jawiszowicach, Gaju, Rabie Wyżnej i Grabiu.
Bardzo dobry.
Obraz Matki Boskiej Spytkowickiej być może namalował krakowski malarz Józef Kopaciński w 1753 roku. Matka Boska została przedstawiona w charakterystycznej wzorzystej szacie okrywającej głowę, z berłem w dłoni; obok berła majestat Marii i Jezusa podkreślają korony zamknięte.
Józef Skrbski, "Matka Boska Spytkowicka", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-spytkowicka