Zamach na św. Karola Boromeusza

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Niepołomice
Miejscowość
Niepołomice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niepołomice
Parafia
Najświętszej Panny Marii i Dziesięciu Tysięcy Męczenników
Miejsce przechowywania
kościół, kaplica św. Karola Boromeusza (Lubomirskich)
Identyfikator
DZIELO/04818
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
trzecia ćwierć XVIII wieku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Obraz „Zamach na św. Karola Boromeusza” przynależy do cyklu wizerunków z życia św. Karola Boromeusza, umieszczonych w polu bocznym każdej ze ścian kaplicy Lubomirskich w Niepołomicach. Obrazy zasłaniają starsze malowidła ścienne. Przez Tadeusza Chrzanowskiego i Mariana Korneckiego zostały uznane za część pierwotnej dekoracji wnętrza kaplicy. Krystyna Sinko-Popielowa ich powstanie łączyła z restauracją kaplicy w 1738 roku oraz powstaniem nastawy ołtarzowej. Michał Kurzej odrzucił tę datację z racji występowania w ołtarzu kaplicy i na obrazach ornamentu rocaille'owego. Integralną cześć z obrazem stanowią inskrypcje, łacińska umieszczona na archiwolcie wnęki i wierszowana polska, znajdująca się pod obrazem na dolnej krawędzi niszy.

Opis

Obraz ma kształt stojącego prostokąta zamkniętego łukiem pełnym. Na tle pagórkowatego pejzażu z pochmurnym niebem oraz widocznymi w prawym górnym rogu złotymi promieniami, ukazano modlącego się św. Karola Boromeusza. Święty został przedstawiony z nieznacznie zgiętymi kolanami. Zwrócony jest w trzech czwartych w prawo, z głową ukazaną z profilu, lekko uniesioną wzwyż. Ręce ma złożone do modlitwy na wysokości piersi. Jego twarz zdradza rysy mężczyzny w średnim wieku z dużym, zakrzywionym nosem, lekko uśmiechniętymi ustami i wpatrzonymi wzwyż oczami. Twarz jest okolona krótkimi, brązowymi włosami. Boromeusz ubrany jest w strój kardynalski – purpurową sutannę, mucet, piuskę oraz białą komżę. W prawym, dolnym rogu obrazu u stóp świętego leży metropolitalny krzyż, zamknięta księga i kapelusz kardynalski. Powyżej, na drugim planie widoczny jest mężczyzna odpalający lont w strzelającej armacie wymierzonej w stronę modlącego się świętego. Dodatkowo zaznaczono trajektorię lotu odbitej kuli, widocznej obok głowy strzelającego. Zamachowiec ukazany jest w półpostaci, z odkrytą głową o brązowych włosach i twarzą ukazaną w profilu. Ubrany jest w ciemny mundur. Na stiukowej archiwolcie arkady umieszczono łaciński napis: „Non tanget illos tormentum mortis Sap[ientiae]: cap[ut]: 3 vers[us]: 1”. Napis po polsku umieszczono na dolnej krawędzi arkady: „Od Karola się kula z półhaku odbija / Wszak krzykiem Bóg i cnotą złość go łudzi”.

Zarys problematyki artystycznej

Niepołomicka kompozycja ukazująca zamach na św. Karola Boromeusza jest ilustracją wydarzenia mającego miejsce 26 września 1569 w prywatnej kaplicy świętego w Mediolanie. Przeciwnicy wprowadzanych przez Boromeusza reform kościelnych dokonali nieudanego zamachu strzelając do niego z fuzji. Stąd też, ilustrując to wydarzenie, najczęściej przedstawiano św. Karola Boromeusza klęczącego przed ołtarzem, do którego strzela z fuzji zamachowiec. Tak to wydarzenie zostało ukazane pośród innych scen z jego życia na obrazach Giovanniego Battisty della Rovere zwanego Fiammenghino z 1602 roku w katedrze w Mediolanie, miedziorycie autorstwa M. Greutera z 1610 roku, obrazie Antonia Bonfantiego zwanego Torricella, z lat 1630-1635 w San Carlo Borromeo w Ferrarze, w dziele przypisywanym Gerolamo Donatowi zwanemu Il Farina z drugiej ćwierci XVII wieku (Montauban, Museé Ingres) oraz na obrazie anonimowego malarza w zwieńczeniu nastawy ołtarza bocznego w drewnianym kościele św. Andrzeja Apostoła w Osieku z drugiej połowy XVII wieku. We wszystkich wymienionych przykładach do św. Karola zamachowiec strzela z fuzji, zaś w przypadku omawianego dzieła w Niepołomicach z armaty. Tutaj wyraźnie akcent położono na cud ocalenia życia świętego i odbijającej się od niego kuli armatniej, co bez wątpienia stanowi ciekawostkę w ikonografii św. Karola Boromeusza.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Literatura

K. Sinko-Popielowa, Kościół w Niepołomicach, "Rocznik Krakowski, 30, 1938, s. 106;
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 51;
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4. Miasto Kraków, cz. 2. Kościoły i klasztory śródmieścia 1, red. A. Bochnak, J. Samek, Warszawa 1971, s. 24, il. 385.
T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 415;
K. Smith, F. Tschochner, Karl Borromäus, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, t. 7, Ikonographie der Heiligen. Innozenz bis Melchisedech, hersg. W. Braunffels, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1994, kol. 273-275;
R. Róg, Kościół w Niepołomicach, Kraków 1998, s. 61;
M. Kurzej, Kaplica św. Karola Boromeusza przy kościele w Niepołomicach, [w:] Święty Karol Boromeusz a sztuka w Kościele powszechnym, w Polsce, w Niepołomicach, red. P. Krasny, M. Kurzej, Kraków 2013, s. 68-69.

Streszczenie

Obraz z przedstawieniem zamachu na św. Karola Boromeusza z 26 września 1596 roku przynależy do cyklu wizerunków z legendą tego świętego z trzeciej ćwierci XVIII wieku, umieszczonych w polach bocznych każdej ze ścian kaplicy Lubomirskich w Niepołomicach. Jest to dzieło lokalnego malarza o przeciętnych zdolnościach artystycznych, co widać także w pozostałych obrazach cyklu. Ilustrując to wydarzenie, najczęściej przedstawiano św. Karola Boromeusza klęczącego przed ołtarzem, do którego strzela z fuzji zamachowiec. W przypadku omawianego dzieła w Niepołomicach zamachowiec strzela z armaty. Wyraźnie akcent położono na cud ocalenia życia świętego i odbijającej się od niego kuli armatniej, co bez wątpienia stanowi ciekawostkę w ikonografii św. Karola Boromeusza.

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Zamach na św. Karola Boromeusza", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/zamach-na-sw-karola-boromeusza

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności