Ukrzyżowany Chrystus ze św. Marią Magdaleną

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Osiek
Miejscowość
Głębowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Matki Boskiej Szkaplerznej
Miejsce przechowywania
zwieńczenie ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/13161
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
przed 1659 rokiem
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Obraz w zwieńczeniu barokowego ołtarza głównego związany jest z pierwszym wezwaniem kościoła, wzniesionym pod wezwaniem św. Marii Magdaleny. Obraz konserwowano wraz z ołtarzem w 1973 roku. Ostatnią konserwację w latach 2016-2017 przeprowadziła Monika Domańska-Tomczyk.

Opis

Obraz z przedstawieniem św. Marii Magdaleny klęczącej u stóp ukrzyżowanego Chrystusa uzyskał kształt stojącego prostokąta zamkniętego u góry trójbocznie. Krzyż na którym wisi Chrystus został zwrócony w trzech czwartych w prawo. Postać ukrzyżowanego Jezusa została przedstawiona w typie „Cristo morte”. Wyróżnia ją muskularnie modelowanie sylwetki. Pochyloną, wspartą na klatce piersiowej głowę okala ciemnobrązowy zarost i włosy opadające na plecy i kilkoma puklami po lewej stronie twarzy. Na jego głowie nałożona jest cierniowa korona. Ramiona Chrystusa uzyskały głęboki zwis w kształcie litery „V”. Na biodrach widoczne jest krótkie, białe perizonium o rozwianym festonie na prawym boku, dodatkowo przewiązane sznurem. Wyprostowane nogi zostały przybite dwoma gwoźdźmi. Podobnie dwoma gwoździami przybito do szczytu krzyża duży, biały titulus z łacińskim napisem „REX JVDAEORVM”. Poniżej stóp Chrystusa dolną część krzyż obejmuje przyklękająca z prawej strony św. Maria Magdalena. Charakteryzuje ją jasna karnacja, zaokrąglona twarz o pełnych, młodzieńczych rysach, zapłakane oczy oraz długie, opadające na plecy włosy. Ubrana jest w długą, czerwoną suknię z szerokimi, białymi, podciągniętymi rękawami oraz osłaniający biodra szarobłękitny płaszcz. W tle, po prawej stronie krzyża szkicowo zaznaczony został pejzaż miejski. Ponad nim widoczne jest niebo przesłonięte chmurami w odcieniach brązu.

Zarys problematyki artystycznej

Głębowickie przedstawienie ukazujące św. Marię Magdalenę klęczącą u stóp krzyża sięga przedstawień wczesnośredniowiecznych, gdzie w scenie ukrzyżowania ukazywano obok Matki Boskiej Bolesnej i św. Jana Ewangelisty także św. Marię Magdalenę. Najczęściej przedstawiano ją klęczącą u stóp krzyża w bezpośredniej bliskości stóp Chrystusa. Stanowi to widoczne nawiązanie do wydarzenia mającego miejsce w Betanii w przeddzień pasji Chrystusa. Wtedy to podczas uczty Maria Magdalena obmyła łzami stopy Jezusa, osuszyła je swoimi włosami oraz namaściła wonnym olejkiem (por. J 12, 1-11). Odtąd w ikonografii chrześcijańskiej w scenie ukrzyżowania, opłakiwania i złożenia ciała Jezusa do grobu św. Marię Magdalenę ukazywano w bezpośredniej bliskości stóp Chrystusa. Tę tradycję ikonograficzną przejęła także sztuka nowożytna, co uwidaczniało się przede wszystkim w malarstwie niderlandzkim, np. „Przebicie boku Chrystusa” Petera Paula Rubensa z roku 1620 w zbiorach Koninklijk Museum voor Schone Kunsten w Antwerpii oraz licznych grafikach, np. „Ukrzyżowanie z Matką Boską Bolesną, św. Janem i św. Marią Magdaleną” wiązane z Cornelisem I Galle (1576-1650) lub Cornelisem II Galle (1615-1678) z XVII wieku. Obok wielopostaciowych scen ukrzyżowania drugi nurt przedstawieniowy, zwłaszcza po Soborze Trydenckim, dążył do obrazowania wydarzeń na Golgocie w konwencji kameralnego dramatu, gdzie liczba osób redukowana była do kilku najbliższych Chrystusowi. Z tego nurtu wywodzą się sceny, w których pod krzyżem samotnie klęczy Maria Magdalena, np. „Maria Magdalena pod krzyżem Chrystusa” Matthiasa Wulfraeta (1648-1727) w Muzeum Narodowym w Warszawie. W ten sposób akcentowano także patronat św. Marii Magdaleny nad wszystkimi pokutującymi i dążącymi do nawrócenia. Również tego rodzaju przedstawienia popularyzowano za pomocą wzorów graficznych, np. „Modląca się pod krzyżem św. Maria Magdalena” Hendricka Goltziusa (1558-1617) z 1602 roku lub grafika o tym samym temacie Antoin`a Dieu (1662-1727) z roku 1728. W Głębowicach Chrystus na krzyżu został przejęty z przywołanego już wcześniej słynnego obrazu Rubensa „Przebicie boku Chrystusa” (Coup de Lance) z kościoła minorytów w Antwerpii (1619-1620). Kompozycję w Europie spopularyzowała warsztatowa grafika tego dzieła. W tej samej konwencji powstał inny popularny obraz Rubensa „Św. Franciszek przed ukrzyżowanym Chrystusem” z około 1625 roku (Wiedeń, Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein, Vaduz-Wien). Ukazano na nim samotnie klęczącego św. Franciszka z Asyżu pod krzyżem Chrystusa na tle wpadającego w brązy krajobrazu, prawie tak samo, jak w Głębowicach. Widoczne jest takie samo ułożenie krzyża, czy też sposób zamocowania titulusa. Jednakże w tym przypadku Chrystus ma stopy przybite do krzyża tylko jednym gwoździem.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 462;
M. Anstatt-Janssen, Maria Magdalena, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 7, Ikonographie der Helligen. Innozenz bis Melchisedech, Hrgs. E. Kirschbaum, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 516-541;
Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608-1678, red. G.B. Mazur, Warszawa 2007, s. 34-35, il. s. 35.

Streszczenie

Obraz powstał około roku 1659 do zwieńczenia ołtarza głównego. Wizerunek odnosił się do pierwszego wezwania świątyni dedykowanej św. Marii Magdalenie. Głębowickie przedstawienie ukazujące św. Marię Magdalenę klęczącą u stóp krzyża wyrasta z tradycji wczesnośredniowiecznej, gdzie w scenie ukrzyżowania ukazywano obok Matki Boskiej Bolesnej i św. Jana Ewangelisty, także św. Marię Magdalenę. Bezsprzecznie zastosowana kompozycja dzieła została oparta na pracach Rubensa i jego naśladowców, spopularyzowanych w Europie przez liczne grafiki.

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

AV 35, k. 407 (s. 722)

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Ukrzyżowany Chrystus ze św. Marią Magdaleną", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ukrzyzowany-chrystus-ze-sw-maria-magdalena

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności