Tabernakulum ma formę prostopadłościennej szafki na niskim cokoliku, zwieńczonej belkowaniem w formie półkolistego łuku nadwieszonego. Drzwiczki mają kształt stojącego prostokąta zamkniętego łukiem wklęsło-wypukłym, po bokach ujęte są parą listewek. Na tabernakulum nałożony niewysoki cokolik pełniący funkcję tronu wystawienia. Pole drzwiczek zdobi stylizowany motyw roślinny o symetrycznym układzie. Górna krawędź gzymsu wieńczącego zdobiona powtarzającym się motywem trójliścia oraz parą gałązek różanych. Struktura tabernakulum jest srebrzona, ornamentyka i detal architektoniczny złocone.
Łacińskie słowo „tabernaculum” oznacza namiot lub przybytek, a jego tradycja wywodzi się z obrzędowości hebrajskiej, gdzie w namiocie spotkania przechowywano Arkę Przymierza. W tradycji Kościoła katolickiego pojęciem tabernakulum określa się niewielką szafkę, która od końca XV wieku stanowi stały element wyposażenia ołtarza głównego, służący przechowywaniu konsekrowanych hostii. Pojawienie się tego typu elementów wyposażenia ołtarzy było efektem m.in. rozwoju kultu Eucharystii oraz praktyki przechowywania Najświętszego Sakramentu w wyróżniającym się miejscu kościoła. Tabernakula, poprzez zastosowanie elementu tronu wystawienia, wykorzystywane były także celem ekspozycji umieszczonej w monstrancji hostii.
Wykonane w XIX lub na początku XX wieku tabernakulum w kościele w Gruszowie prezentuje formę nawiązującą do stylistyki schyłku XVIII wieku. Kształt szafki z łukowo wygiętym belkowaniem oraz detale ornamentalne stanowią echo plastyki późnego baroku oraz klasycyzujących wpływów regencji.
Dobry.
Konieczny Mariusz, Tabernakulum, [w:] Encyklopedia katolicka, red. Gigilewicz Edward, Lublin 2013, sp. 427-428.
Tabernakulum na jednym z ołtarzy bocznych w kościele w Gruszowie formą i dekoracją ornamentalną nawiązuje do sztuki schyłku XVIII wieku.
Paulina Chełmecka, "Tabernakulum", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/tabernakulum-26