Obraz został ufundowany przez Grażynę i Jana Wójciaków.
Obraz w kształcie zbliżonym do kwadratu zamkniętego półkolistym łukiem nadwieszonym, ujęty dekoracyjną ramą z motywem złocono-srebrzonego astragalu, marmoryzacji i złoconej listwy w kształcie półwałka. Wielofiguralna kompozycja przedstawia Świętą Rodzinę ze św. Anną i małym św. Janem Chrzcicielem. Pośrodku ukazana jest stojąca postać Marii zwróconej w trzech czwartych w lewo i spoglądającej w dół w prawo. Owalną twarz charakteryzuje promienna cera o delikatnych, młodzieńczych rysach. Maria ubrana jest w czerwoną suknię i niebieski płaszcz, na głowie ma białą, opadającą na ramiona chustę. Lewą rękę podtrzymuje Dzieciątko Jezus, prawą przygarnia do siebie zwróconego profilem w lewo Jana Chrzciciela. Ukazany w wykroku św. Jan jest lekko pochylony w kierunku Marii. Zaokrągloną twarz charakteryzują delikatne, dziecięce rysy. Włosy ma krótkie, kręcone. Nagą sylwetkę przesłania krótka, zarzucona na lewe ramię skóra zwierzęca. Złożonymi na piersiach rękami podtrzymuje krzyż na długim drzewcu z banderolą. U stóp leży baranek. Jan spogląda w kierunku odwracającego się w lewo Dzieciątka. Pochyloną głowę charakteryzują owalna twarz o drobnych rysach i krótkie, brązowe włosy. Nagą sylwetkę osłania biała szata. Jezus wyciąga ręce w kierunku siedzącej na kamiennym postumencie św. Anny. Zwrócona profilem w prawo kobieta pochyla się nieco do przodu, odchylając do tyłu głowę. Widoczna częściowo twarz o cechach kobiety w podeszłym wieku. Święta ubrana jest w szaroniebieską, przewiązaną w pasie suknię, żółtą, związaną nad czołem chustę opadającą na plecy oraz zsuwający się z bioder popielaty płaszcz. Stopy są bose. Ręce wyciąga do góry, w kierunku Jezusa. W tle, za św. Anną stoi św. Józef w trzech czwartych zwrócony w prawo. Lekko łysiejącą głowę, o brązowych włosach charakteryzuje pociągła twarz z długim, ciemnobrązowym zarostem. Święty ubrany jest w szarobrązową suknię i narzucony na ramiona brązowy płaszcz. Lewą dłoń wspiera na nadgarstku prawej ręki, którą podtrzymuje wspartą na kamiennym postumencie księgę w czerwonej oprawie. W głębi, po lewej stronie kompozycji widoczna jest postać stojącego anioła o przechylonej w lewo głowie i rękach złożonych w geście modlitwy. Ubrany jest w długą, rozwianą niebiesko-szarą szatę. W górnej partii obrazu, pośród pokrywających niebo obłoków jest anioł i para uskrzydlonych główek anielskich. Tło sceny stanowi pejzaż o obniżonej linii horyzontu, kompozycję dopełnia widoczna po prawej stronie obrazu roślinność.
Na ramie tabliczka z napisem „FUNDATOR / GRAŻYNA I JAN WÓJCIAK” .
Wariantem przedstawień Świętej Rodziny – wizerunków Marii, Jezusa i św. Józefa, jest wątek tzw. Rodziny Marii. Wówczas, obok wspomnianych postaci pojawiają się sylwetki rodziców Matki Boskiej – św. Anny i św. Joachima, często także pozostałych członków rodziny, sióstr świętej, jej kolejnych mężów oraz ich dzieci. Wątek przedstawień rodziny Marii intensywnie rozwinął się pod koniec epoki gotyku i w renesansie. Zjawisko to wiązało się z upowszechnieniem się kultu zarówno św. Anny (zwłaszcza po widzeniach bł. Colette Boilet w 1408). Rozbudowane pod względem liczby postaci sceny zostały zakazane w ramach postanowień soboru trydenckiego (1545-1563), stąd w ikonografii nowożytnej temat Świętej Rodziny uwzględnia przede wszystkim postać św. Anny, często pojawia się również sylwetka małego Jana Chrzciciela, jako kuzyna Jezusa – syna krewnej Marii, Elżbiety.
Bardzo dobry.
Wyeksponowany w nawie głównej kościoła parafialnego w Klikuszowej obraz przedstawiający Świętą Rodzinę ze św. Janem Chrzcicielem powstał na przełomie XX i XXI wieku. Prezentuje temat ikonograficzny, obecny w sztuce europejskiej od schyłku gotyku.
Paulina Chełmecka, "Św. Rodzina ze św. Janem Chrzcicielem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-rodzina-ze-sw-janem-chrzcicielem