Obraz w kształcie stojącego prostokąta, ujęty drewnianą, profilowaną, złoconą ramą, zawiera wizerunek św. Alojzego Gonzagi w półpostaci, zwrócony profilem w prawo. Pochyloną głowę charakteryzuje pociągła, młodzieńcza twarz o subtelnych rysach, długim prostym nosie i półprzymkniętych, wyrazistych oczach. Włosy są krótkie i ciemnobrązowe. Święty ubrany jest w jezuicką sutannę i komżę. Twarz pochyla nad unoszonym oburącz krucyfiksem. Po prawej stronie kompozycji znajduje się nakryty zielonym płótnem stół z czaszką, biczem, koroną i kwiatem białej lilii. Tło jest jednolite i ciemnobrązowe.
Obraz przedstawia św. Alojzego Gonzagę, który urodził się 9 marca 1568 i pochodził z rodu książęcego Gonzagów, był synem Marty i Ferdynanda, markiza Castiglione delle Striviere. Był pierworodnym synem i miał siedmioro braci. Ojciec przewidział dla niego karierę wojskową. Gdy udał się na wyprawę wojenną Alojzego zostawił pod opieką matki. To ona miała szczególny wpływ na życie duchowe syna. Ojciec po powrocie zabrał go na dwór księcia Franciszka Medici, gdzie Alojzy złożył śluby czystości we florenckim kościele Serwitów. W 1580 roku dwunastoletniemu Alojzemu pierwszej Komunii Świętej udzielił Karol Boromeusz, który wizytował Castiglione. W tym samym roku rodzina Gonzagów wyjechała do Madrytu, aby spędzić na dworze królewskim dwa lata. Alojzy pogłębiał swoje życie duchowe przez modlitwę i lekturę pism. Filip II uczynił go giermkiem księcia Jakuba. Alojzy wbrew woli rodziny zdecydował się wstąpić do Towarzystwa Jezusowego. Nowicjat rozpoczął 25 listopada 1585 w Rzymie, a śluby złożył 20 lipca 1587, by następnie przyjąć niższe święcenia zakonne. Przez jakiś czas jego duchowym nauczycielem był Robert Belarmin. W 1590 roku Alojzy przyjął święcenia kapłańskie i ukończył studia teologiczne. Rok później podczas epidemii dżumy w Rzymie opiekował się chorymi, wskutek czego zaraził się i zmarł 21 czerwca 1591, mając 23 lata.
Został ogłoszony błogosławionym w 1605 roku przez papieża Pawła V, a kanonizowany (razem ze Stanisławem Kostką) przez papieża Benedykta XIII w 1726 roku. Trzy lata później ogłoszono go patronem młodzieży, zwłaszcza studiującej.
W ikonografii św. Alojzy przedstawiany jest jako młodzieniec, zazwyczaj w stroju jezuity, czasem dodatkowo w komży. Jego atrybutem jest lilia, będąca symbolem czystości. Wizerunkom świętego może towarzyszyć korona książęca rodu Gonzagów lub czaszka jako znak odrzucenia ziemskich dóbr.
Dobry; spękania i zabrudzenia warstwy malarskiej.
Obraz w zwieńczeniu ołtarza bocznego w kościele parafialnym w Rzykach przedstawia św. Alojzego Gonzagę.
Paulina Chełmecka, "Św. Alojzy Gonzaga", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-alojzy-gonzaga-3