Matka Boska adorująca Dzieciątko

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Tagi
malarstwo XIX wieku
Miejsce przechowywania
Pałac biskupi
Identyfikator
DZIELO/17796
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Londyn (?)
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 72,5
wysokość – 60,5 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 48,5 cm
Szerokość bez ramy – 60,5 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz został wykonany zapewne w Londynie w XIX wieku, według renesansowego dzieła włoskiego malarza Giovanniego Belliniego.

Opis

Obraz w kształcie leżącego prostokąta z przedstawieniem adoracji Dzieciątka. W centrum siedząca postać Marii zwrócona trzy czwarte w lewo, delikatnie pochylona z rękami złożonymi w geście modlitwy. Na jej kolanach leży śpiące Dzieciątko. Maria o delikatnych rysach: owalnej twarzy, długim nosie, drobnych ustach i przymkniętych oczach. Na głowie ma biały welon przykrywający jej włosy. Ubrana jest w różową suknię oraz silnie udrapowany niebieski płaszcz. Dzieciątko nagie o pełnej twarzy, małym nosie i ustach oraz zamkniętych oczach. W tle pejzaż wiejski z rolnikiem odpoczywającym przy wypasie bydła. Dalej, po prawej stronie obrazu miasto, otoczone wysokim murem z basztami, położone na wzgórzu. Tło utrzymane w brunatnej tonacji. Niebo jasnobłękitne z białymi, strzępiastymi chmurami. Rama złocona, profilowana, dekorowana dwoma pasami kimationu. Na płótnie znak seryjnego wyrobu płótna, w którym mieści się znak firmy WINSOR & NEWTON’S z Londynu.

Zarys problematyki artystycznej

Adoracja Dzieciątka przez Najświętszą Marię Pannę to temat ikonograficzny, który ilustruje słowa mistyczki kościoła katolickiego, św. Brygidy Szwedzkiej: „Kiedy więc Dziewica poczuła, że już porodziła, skłoniwszy głowę i złożywszy ręce z wielkim namaszczeniem i uszanowaniem uczciła Dziecię i powiedziała Mu: «Bądź uwielbiony, Boże mój, Panie mój i Synu mój!». Wówczas Dziecię, płacząc, drżąc z powodu zimna i szorstkości płyty kamiennej, na której leżało, poruszyło się nieco i wyciągnęło rączęta, by znaleźć ciepło i uścisk Matki. Matka wzięła Je w ramiona, przycisnęła do siebie i zaczęła Je ogrzewać pocałunkami i własnym ciałem z wielką radością i macierzyńską czułością”. Temat ten podejmowali Stefan Lochner na obrazie z 1445 roku, Hugo van der Goes na tryptyku Portinariego z 1470 roku czy Albrecht Dürer w dziele „Narodzenie” z 1504 roku, a także szereg innych późniejszych malarzy.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Zabrudzenia, liczne podłużne i poprzeczne spękania warstwy malarskiej.

Streszczenie

Obraz „Matka Boska adorująca Dzieciątko” został wykonany zapewne w Londynie w XIX wieku, według renesansowego dzieła włoskiego malarza Giovanniego Belliniego.

Bibliografia

Rubinkiewicz Ryszard, "Adoracja. 4. Ikonografia" , [w:] "Encyklopedia katolicka, t. 1" , red.Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski , Lublin 1989 , s. 99-100

Jak cytować?

Maria Działo, "Matka Boska adorująca Dzieciątko", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-adorujaca-dzieciatko

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności