Madonna della seggiola, kopia

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Sucha Beskidzka
Miejscowość
Sucha Beskidzka
Miejsce przechowywania
Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej
Identyfikator
DZIELO/08441
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
Według noty muzealnej koniec XVIII wieku, (XIX w.?)
Technika i materiał
olej na płótnie nałożony na deskę
Wymiary podstawowe
szerokość – 94,5 cm
wysokość – 114 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 92,5 cm
Szerokość bez ramy – 73 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Obraz w kształcie stojącego owalu w drewnianej, profilowanej ramie. W centrum kompozycji siedzi Madonna trzymając obiema rękami na kolanach Jezusa, który jakby chowa się za nią, patrząc jenocześnie na widza. Maria została ukazana jako młoda kobieta o owalnej twarzy osadzonej na szerokiej szyi. Ma duże, ciemne oczy, wąski nos i niewielkie usta. Jest ubrana w czerwoną suknię, na ramiona ma zarzuconą ciemnozieloną chustę dekorowaną jaśniejszymi pasami z czerwonym ornamentem, przechodzącą w szeroki, złoty pas na plecach; jej nogi okrywa granatowy płaszcz. Dzieciątko kładzie łokieć na ręce Marii, nogi ma zwrócone w stronę widza. Jest ubrane w żółtą sukienkę. Za nimi, z prawej strony stoi młody św. Jan Chrzciciel. Ręce składa do modlitwy, jest ubrany w płaszcz ze skóry, lewą ręką przytrzymuje niewielki krzyżyk. Obaj chłopcy mają pełne twarze, duże, szeroko otwarte oczy i zaróżowione policzki; krótkie ciemnobrązowe włosy mają zaczesane na boki. Tło obrazu jednolite, ciemne.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz jest słabej jakości kopią dzieła Rafaela Santi pod tytułem „Madonna della seggiola”, czyli Madonny siedzącej na krześle, przechowywanego w Palazzo Pitti we Florencji i należącego do zbiorów rodziny Medyceuszy. Dzieło, które datuje się na lata 1513-1514, zostało pomyślane jako tondo, czyli zakomponowane w kształt koła. Malarz próbując odtworzyć jedno z najlepiej znanych dzieł Rafaela zdecydował się na skopiowanie go na owalne płótno, w wyniku czego zagubił intymność sceny. Nie poradził sobie z powtórzeniem skomplikowanych skrótów ciał, ani relacji między postaciami. Zachował w większości kolorystykę i ułożenie szat. Patrząc na obraz można jednoznacznie przywołać jego pierwowzór, jednak jest to tylko jego słaba imitacja.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, nieliczne drobne ubytki warstwy malarskiej głównie na granicy z ramą, zabrudzenie powierzchni. Z lewej strony płótno pomarszczone.

Streszczenie

Obraz jest słabej jakości kopią dzieła Rafaela Santi pod tytułem „Madonna della seggiola”, czyli Madonny siedzącej na krześle, przechowywanego w Palazzo Pitti we Florencji i należącego do zbiorów rodziny Medyceuszy.

Jak cytować?

Agata Felczyńska , "Madonna della seggiola, kopia", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/madonna-della-seggiola-kopia

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności