Dzieje zabytku nie są znane.
Obraz w kształcie stojącego owalu w drewnianej, profilowanej ramie. W centrum kompozycji siedzi Madonna trzymając obiema rękami na kolanach Jezusa, który jakby chowa się za nią, patrząc jenocześnie na widza. Maria została ukazana jako młoda kobieta o owalnej twarzy osadzonej na szerokiej szyi. Ma duże, ciemne oczy, wąski nos i niewielkie usta. Jest ubrana w czerwoną suknię, na ramiona ma zarzuconą ciemnozieloną chustę dekorowaną jaśniejszymi pasami z czerwonym ornamentem, przechodzącą w szeroki, złoty pas na plecach; jej nogi okrywa granatowy płaszcz. Dzieciątko kładzie łokieć na ręce Marii, nogi ma zwrócone w stronę widza. Jest ubrane w żółtą sukienkę. Za nimi, z prawej strony stoi młody św. Jan Chrzciciel. Ręce składa do modlitwy, jest ubrany w płaszcz ze skóry, lewą ręką przytrzymuje niewielki krzyżyk. Obaj chłopcy mają pełne twarze, duże, szeroko otwarte oczy i zaróżowione policzki; krótkie ciemnobrązowe włosy mają zaczesane na boki. Tło obrazu jednolite, ciemne.
Obraz jest słabej jakości kopią dzieła Rafaela Santi pod tytułem „Madonna della seggiola”, czyli Madonny siedzącej na krześle, przechowywanego w Palazzo Pitti we Florencji i należącego do zbiorów rodziny Medyceuszy. Dzieło, które datuje się na lata 1513-1514, zostało pomyślane jako tondo, czyli zakomponowane w kształt koła. Malarz próbując odtworzyć jedno z najlepiej znanych dzieł Rafaela zdecydował się na skopiowanie go na owalne płótno, w wyniku czego zagubił intymność sceny. Nie poradził sobie z powtórzeniem skomplikowanych skrótów ciał, ani relacji między postaciami. Zachował w większości kolorystykę i ułożenie szat. Patrząc na obraz można jednoznacznie przywołać jego pierwowzór, jednak jest to tylko jego słaba imitacja.
Dobry, nieliczne drobne ubytki warstwy malarskiej głównie na granicy z ramą, zabrudzenie powierzchni. Z lewej strony płótno pomarszczone.
Obraz jest słabej jakości kopią dzieła Rafaela Santi pod tytułem „Madonna della seggiola”, czyli Madonny siedzącej na krześle, przechowywanego w Palazzo Pitti we Florencji i należącego do zbiorów rodziny Medyceuszy.
Agata Felczyńska , "Madonna della seggiola, kopia", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/madonna-della-seggiola-kopia