Św. Bonawentura i św. Tomasz z Akwinu

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Klasztor Sióstr Bernardynek
Tagi
malarstwo XVIII wieku sztuka pierwszej połowy XVIII wieku
Miejsce przechowywania
zasuwa ołtarza bocznego
Identyfikator
DZIELO/24806
Kategoria
obraz
Czas powstania
druga ćwierć XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – około 110 cm
wysokość – około 220 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Według kroniki parafialnej obraz wykonała „panna Wilelmówna, córka przedniego malarza”, a więc nieznanego imienia córka Wilhelma Włocha. Obraz był przemalowany w XIX wieku i w 1973 roku podczas restauracji przeprowadzonej przez Zofię Nawarę. Wtórne nawarstwienia zostały usunięte podczas ostatniej konserwacji w 2009 roku.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta o ściętych górnych narożach. W centrum kompozycji św. Bonawentura siedzący na fotelu, za stołem, przed nim zaś św. Tomasz z Akwinu. Bonawentura ukazany jako siedzący, pochylony, zwrócony w trzech czwartych w lewo, w prawej, opuszczonej ręce trzyma pióro i czerwoną piuskę, lewą opiera łokciem na stole, unosząc dłoń w geście wskazującym. Twarz ma szczupłą, o starszych rysach, dużych oczach, garbatym nosie i pełnych, rozchylonych ustach, okoloną krótką brodą, na głowie ma tonsurę. Wokół jego głowy gloria promienista, a z jego ust wydobywa się zapis słów: „HAEC EST MEA BIBLIOTECA”. Ubrany jest w brązowy habit z kapturem oraz czerwony mucet, na stopach ma sandały. Święty siedzi na poduszce, na fotelu podbitym zieloną tkaniną. Przed nim stół nakryty niebieską tkaniną z frędzlą, na nim krucyfiks, otwarta księga, kałamarz, zegar kaflak, zamknięte księgi i kapelusz kardynalski z chwostami. Po drugiej stronie stołu ukazany św. Tomasz z Akwinu, zwrócony w trzech czwartych w prawo, pochylony, oparty na ugiętym lewym kolanie, z uniesioną głową. Lewą rękę kładzie na piersi, prawą wyciąga do przodu, w dłoni trzyma biret. Twarz ma okrągłą, o starczych rysach i dużych uszach, ma duże oczy, skierowane w górę, mały nos i pełne usta, na głowie ma tonsurę. Ubrany jest w biały habit z kapturem i szkaplerzem oraz czarny płaszcz z pelerynką, na piersi, na łańcuchu ma zawieszone słońce. Scena ukazana we wnętrzu z biblioteką i szachownicową podłogą. W górnej części obrazu, pośród obłoków, ukazany anioł, dwa putta i cztery uskrzydlone główki anielskie. W prawym górnym rogu podwieszona czerwona draperia obszyta frędzlą.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz ilustruje spotkanie św. Bonawentury ze św. Tomaszem z Akwinu. Obaj święci przyjaźnili się i studiowali razem na Uniwersytecie Paryskim, gdzie uzyskali stopnie magistrów teologii. Scena miała przedstawiać wydarzenie z życia ich obu, kiedy św. Tomasz odwiedził św. Bonawenturę w jego celi, gdy ten pracował nad jednym ze swoich dzieł i zapytał go, jakie jest źródło jego wiedzy. Bonawentura wskazał na krucyfiks, mówiąc: „to jest moja biblioteka” („haec est mea biblioteca”). Scena ta w sensie symbolicznym ilustruje zetknięcie dwóch postaw życiowych i teologicznych – vita activa (św. Tomasz) i vita contemplativa (św. Bonawentura). Obaj doktorzy Kościoła reprezentowali różne postawy, ale ich wspólnym celem było poznanie Boga. Przez wzgląd na temat scena ta występowała często w polichromii bibliotek klasztornych (biblioteka kapucynów w Brnie, biblioteka opactwa Benedyktynów w Metten). Pojawia się również w polichromii kopuły kościoła Cystersów w Lądzie (św. Bonawentura wskazujący na krucyfiks i mówiący: „Haec est mea Bibliotheca”). Scena ta stosunkowo rzadko występuje w malarstwie sztalugowym (niezachowany obraz Francisca de Zurbarána, „La visita de Santo Tomás de Aquino a San Buenaventura”, 1629), dlatego dzieło z kościoła Bernardynek w Krakowie jest tak wyjątkowe pod względem ikonograficznym.
Obrazy z kościoła św. Józefa w Krakowie są pierwszymi potwierdzonymi archiwalnie dziełami nieznanej z imienia malarki Wilhelmówny (córki Wilhelma Włocha). Zauważalne są podobieństwa dzieł z kościoła św. Józefa do obrazów ze świątyni norbertanek w Imbramowicach, gdzie Wilhelmówna pracowała z ojcem. Wyraźne zależności widoczne są między obrazami św. Bonawentury i św. Tomasza z Akwinu, a przedstawieniem Przekazania kluczy św. Piotrowi z Imbramowic. Postacie na tych obrazach mają te same typy fizjonomiczne o dużych oczach, charakterystycznych ostrych i garbatych nosach, pełnych ustach oraz gęstych, puszystych brodach i włosach (por. twarz Chrystusa i św. Bonawentury). Podobnie również malowane są obfite szaty ze znamiennie rozjaśnionymi krawędziami załamań fałdów, o silnym światłocieniu. Zbieżności zauważalne są także w niektórych elementach kompozycji (pozy postaci).
Obraz św. Bonawentury i św. Tomasza z Akwinu odzwierciedla pewne schematy kompozycyjne charakterystyczne dla malarstwa polskiego w XVIII wieku. Jak chociażby scenę podzieloną na strefy ziemską ze świętymi i niebiańską z aniołami pośród obłoków czy też z podwieszoną draperią w górnym rogu obrazu.


Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz konserwowany w 2009 roku.

Streszczenie

Według kroniki parafialnej obraz wykonała „panna Wilelmówna, córka przedniego malarza”, a więc nieznanego imienia córka Wilhelma Włocha. Scena miała przedstawiać wydarzenie z życia obu świętych, kiedy św. Tomasz z Akwinu odwiedził św. Bonawenturę w jego celi, gdy ten pracował nad jednym ze swoich dzieł i zapytał go, jakie jest źródło jego wiedzy. Bonawentura wskazał na krucyfiks, mówiąc: „to jest moja biblioteka” („haec est mea biblioteca”).

Bibliografia

Gustaw Romuald, "Klasztor i kościół św. Józefa ss. Bernardynek w Krakowie 1646-1946", Kraków 1947
Šeferisová Loudová Michaela, "Bibliotheca – domus Sapientiae. Ikonografie malířské výzdoby klášterních a zámeckých knihoven na Moravě v 18. století. Praca doktorska", Brno 2003
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia, z. 1", Warszawa 1971

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Bonawentura i św. Tomasz z Akwinu", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-bonawentura-i-sw-tomasz-z-akwinu

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności