Matka Boska z Dzieciątkiem

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Spytkowice
Miejscowość
Ryczów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Matki Boskiej Królowej Polski
Kościół
Matki Boskiej Królowej Polski
Identyfikator
DZIELO/06527
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
2 ćwierć XVII wieku
Technika i materiał
olej na desce
Wymiary podstawowe
szerokość – 79
wysokość – 116
Autor noty katalogowej
Alicja Adamiec
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem został przeniesiony do dzisiejszego kościoła z poprzedniego, zabytkowego, jest to zatem jeden z najstarszych elementów wyposażenia obecnej świątyni. Dzieło ma obecnie znajdować się w kaplicy Matki Bożej Pocieszenia. Literatura i źródła dotyczące tego dzieła wskazują na czas jego powstania w XVI lub w połowie XVIII wieku. Jednak obraz wykazuje cechy charakterystyczne dla początku XVII wieku. W 1845 roku przeprowadzono renowację dzieła z inicjatywy ówczesnego proboszcza, ks. Jana Biedrończyka. Powodem odnowienia był ściemniały werniks.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta. Kolorystyka dzieła jest bardzo ciemna, ze względu na ściemniały werniks. W centralnej części znajduje się Matka Boska trzymająca Dzieciątko Jezus na prawym ramieniu, postacie stykają się twarzami. Kobieta ukazana jest w półpostaci, zwrócona w trzech czwartych w prawo, z lekko pochyloną głową, skierowaną w stronę dziecka. Prawą dłonią podtrzymuje jego plecy, a lewą wyciąga w stronę syna. Włosy ma ciemne, upięte na karku. Ubrana jest w brązową suknię, na której ma granatowy płaszcz zdobiony złoconymi ornamentami roślinnymi. Dzieciątko skierowane w trzech czwartych w kierunku matki, z głową podniesioną do góry, patrzy na nią. Włosy ma ciemno brązowe. Ubrany jest w brunatną szatę przepasaną na biodrach. Po obu stronach Matki Boskiej ukazani są dwaj aniołowie podtrzymujący nad jej głową koronę. Ich postaci są lekko pochylone w stronę Marii, mają ugięte nogi. Każdy z nich jedną ręką podtrzymuje koronę, a w drugiej trzyma kwiat lilii. Obaj noszą czerwone tuniki, obwiązane sznurkami w talii. Obraz umieszczony jest w złoconej, podwójnej ramie, wewnętrzna jest profilowana, a zewnętrzna dekorowana ornamentem z liści akantu.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety nieznany jest twórca tego dzieła. W literaturze wskazano, że obraz miał być wykonany w połowie XVIII wieku, choć pojawiają się też informacje o powstaniu w XVI stuleciu. Natomiast cechy stylistyczne dzieła, sposób ukazania postaci i dekoracja wskazują na początek XVII wieku. Maryja i Dzieciątko mają pełne, rumiane policzki, a Jezus jest podkreślony modelunek ciała. Artysta użył silnego światłocienia do przedstawienia modelunku postaci i ich szat. Jednocześnie na płaszczu Marii widoczne są stemplowane ornamenty kwiatów lilii, które wykorzystywano do dekoracji szat postaci na obrazach tablicowych w XV i XVI wieku. Datowanie obrazu można przybliżyć na podstawie podobieństwa do obrazu Matki Boskiej Myślenickiej z kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Myślenicach. Został on wykonany w latach 1611-1624. Możliwe, że obraz ryczowski nawiązuje do myślenickiego. Wskazywałyby na to kompozycja obu dzieł, przede wszystkim upozowanie postaci, gesty oraz mimika.

Kaplica, w której przebywa obraz otrzymała wezwanie Matki Boskiej Pocieszenia, mimo to dzieło namalowane jest w typie ikonograficznym określanym jako Eleusa, czyli Matka Boska Czuła. Maryja przytula do twarzy Dzieciątko Jezus. Między postaciami widoczna jest bliska więź, podkreślająca czułą relację matki i syna. Postaci zdają się patrzeć na siebie, oczy kobiety wydają się pełne miłości, ale też nieobecne i zamyślone, jakby była świadoma przyszłości swego syna. Na obrazie widoczne są też elementy często towarzyszące wizerunkom maryjnym w postaci aniołków nakładających koronę na głowę Maryi i trzymających kwiaty lilii, jako symbolu Matki Boskiej, wskazujący na czystość i dziewicze macierzyństwo.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Powierzchnia obrazu mocno zabrudzona i ściemniały werniks.

Literatura

M. Szczypczyk, Kościół parafialny, [w:] Ryczów. Z dziejów wsi i parafii, red. D. Fryc-Piętak, A. Rybarczyk, M. Szczypczyk, Wadowice 2002, s. 89-103.

J. Sprutta, Ikona maryjna typu Eleusa, Salvatoris Mater, r. 2008, t. 10, nr 1, s. 105-124.

K. S. Moisan, Matka Boska Różańcowa, [w:] Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce. Maryja orędowniczka wiernych., red. ks. J. St. Pasierb, t. II, Warszawa 1987, 44-94.

J. Wyszyńska, Konserwacja obrazu Matka Boska Myślenicka, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce, red. T. Hrankowska, Kraków 1994, s. 143-154.

Bibliografia

Sprutta Justyna, "Ikona maryjna typu Eleusa" , „Salvatoris Mater” , s. 105-124
Moisan-Jablonski Christine, "Matka Boska Różańcowa" , [w:] "Maryja. Orędowniczka wiernych" , Warszawa 1987 , s. 44-94

Jak cytować?

Alicja Adamiec, "Matka Boska z Dzieciątkiem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-z-dzieciatkiem-82

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności