Dzieje zabytku nie są znane.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym w srebrnej, dekorowanej ornamentami ramie. W centrum kompozycji znajduje się całopostaciowe przedstawienie św. Józefa spoglądającego na stojącego przed nim młodego Jezusa. Jezus jest ustawiony frontalnie, w kontrapoście, patrząc na widza, prawą rękę wyciąga przed siebie, lewą wskazuje znajdujące się na jego piersi gorejące serce otoczone koroną cierniową i zwieńczone krzyżem. Jezus ma owalną twarz, szeroko otwarte, ciemne oczy, wąski nos i małe usta. Jego blond, falowane, krótkie włosy są rozdzielone przedziałkiem. Jest ubrany w długą, białą tunikę przewiązaną w pasie niebieskim paskiem. Jezus stoi na globie ziemskim oplecionym wicią z białymi kwiatami. Ustawiony za nim Józef w lewej ręce trzyma kwiat lilii, ma drobną twarz okoloną ciemnymi włosami i sięgającą dekoltu brodę. Jest ubrany w ciemnobrązową tunikę wykończoną pod szyją złotą lamówką z kamieniami szlachetnymi. Na to ma narzucony żółty płaszcz z niebieskim podbiciem, który zakrywa ręce, łamiąc się grubymi fałdami i przechodzi z przodu poniżej pasa. Obie postacie mają nad głowami wąskie, okrągłe nimby; nimb Jezusa jest wypełniony krzyżem. Tło przedstawienia stanowi niebieskie niebo przesłonięte w dolnej części białymi obłokami. W prawym dolnym rogu sygnatura „Malował Władysław Rossowski”, poniżej umieszczona jest częściowo przesłonięta data.
Przedstawienie św. Józefa nawiązuje do tradycyjnej ikonografii. Na obrazie został on ukazany z Dzieciątkiem Jezus, którego był opiekunem. Józef, małżonek Marii, chronił i utrzymywał Świętą Rodzinę, stał się symbolem wiary, pracowitości oraz skromności, patronem pracujących oraz rodzin.
Autorem przedstawienia jest podpisany w prawym dolnym rogu Władysław Rossowski, który studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierownictwem Jana Matejki. W omawianym dziele widać wpływ nauk mistrza. Obraz jest przykładem dziewiętnastowiecznego malarstwa, w którym linearyzm przeważa nad malarskością.
Dobry.
Obraz z przedstawieniem św. Józefa towarzyszącego małemu Jezusowi został namalowany pod koniec XIX wieku przez Władysława Rossowskiego – ucznia Jana Matejki, którego wpływ widać choćby w sposobie ukazania twarzy postaci.
Agata Felczyńska, "Św. Józef z młodym Jezusem ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jozef-z-mlodym-jezusem