Obraz w kształcie stojącego owalu. Przedstawienie tronującej królowej, rozdającej jałmużnę 2 postaciom. Na stoliku korona i monety
Obraz zachowany w stanie złym, bardzo mocne zabrudzenie lica uniemożliwia dokładną ocenę zachowania poszczególnych warstw technologicznych.
Krosno (w kształcie stojącej elipsy) z nałożonymi czterema fragmentami płótna w miejscach łączeń drewnianych elementów. Od odwrocia na listwach widoczne ciemne zaplamienia powstałe na skutek działalności mikroorganizmów, występujące także na powierzchni malowidła. Konstrukcja krosna wadliwa – konieczna wymiana.
Płótno bardzo przesuszone, obwisłe, zniszczone wzdłuż obwodu.
U góry widoczne rozerwanie płótna z ubytkiem do krosna. Odwrocie mocno zabrudzone, częściowo zamalowane ciemnoczerwoną farbą.
Lico pokryte bardzo grubą warstwą brudu i kurzu, co uniemożliwia ocenę stanu zachowania zaprawy i warstwy malarskiej. Na całej powierzchni widoczna siatka spękań. Lico i odwrocie zachapane pobiałą.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Odkurzenie całego obiektu z luźno leżących nawarstwień,
• Zdjęcie z krosna,
• Ewentualne zabezpieczenie osypujących się fragmentow zaprawy, warstwy malarskiej i obrzeży,
• Oczyszczenie odwrocia z kurzu i zabrudzeń,
• Oczyszczenie warstwy malarskiej z zabrudzeń, werniksu, ewentualnych przemalowań oraz kitów (możliwa konsolidacja osypujących się fragmentów),
• Dezynfekcja podłoża płóciennego (ewentualny dobór materiałów zostanie określony podczas konsultacji z mikrobiologiem)
• Ewentualna relaksacja płótna na stole niskociśnieniowym (możliwa dodatkowa konsolidacja warstw),
• Uzupełnienie ubytków płótna i sklejenie rozdarć,
• Dublaż,
• Uzupełnienie ubytków zaprawy,
• Wykonanie nowego krosna w kształcie elipsy, fazowanego i klinowanego,
• Naciągnięcie płótna na nowe krosno,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstwy malarskiej naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Wykonanie projektu oraz, po zatwierdzeniu komisji konserwatorskiej – nowej ramy,
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazu warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
G. Kostecki, N. Wywiórska, "Św. Elżbieta Węgierska", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-elzbieta-wegierska