Podobrazie z drewna iglastego składa się najprawdopodobniej z 4 desek. Od odwrocia widać pierwotną obróbkę stolarską, środkowa listwa poprzeczna prawdopodobnie również pierwotna (dł. 96 cm szer. 7 cm), wsuwana jednostronnie. W centralnej części podobrazia widać zalany kołek. Od rewersu widać jeszcze przymocowane (przybite gwoździami) dwa inne elementy drewniane (48 cm x 15,5 cm i 46 cm x 13.5 cm) po obu stronach pierwotnej listwy poprzecznej, mniej więcej na środku.
Deski nie są zdeformowane. Widoczna intensywna działalność owadzich szkodników drewna, niemniej deska ciężka. Widoczne świeże kopczyki (!).
Na łączeniach desek widoczne zacieki z kleju, od lica widać w tych miejscach kity i uzupełnienia (obecnie silnie pociemniale i zmienione kolorystycznie), klej nie jest pierwotny. Cały rewers jest powleczony przeźroczystą substancją, widoczne również zachlapania białą farbą.
Od awersu cienko kładziona warstwa malarska leży na cienkiej zaprawie i przechodzi na krawędzie. Całość dobrze skonsolidowana z podłożem, cała powierzchnia lica pokryta drobnymi ubytkami, krawędzie, jak i całość, są bardzo silnie zabrudzone. Ze względu na to nie można obecnie stwierdzić czy malowidło jest przemalowane, wydaje się jednak, że uzupełnienia występują tylko w miejscach łączeń desek.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Odkurzenie całego obiektu z luźno leżących nawarstwień,
• Analiza otworów po owadzich szkodnikach drewna i dezynsekcja,
• Dokładne rozpoznanie zależności uszkodzeń struktury podobrazia drewnianego, a pierwotną listwą poprzeczną i niepierwotnymi elementami przybitymi od odwrocia,
• Dezynfekcja podłoża drewnianego (ewentualny dobór materiałów zostanie określony podczas konsultacji z mikrobiologiem),
• Rozpoznanie funkcji i sposobu działania obiektu (?),
• Demontaż niepierwotnych elementów drewnianych (usunięcie wszystkich gwoździ),
• Ewentualna, lokalna konsolidacja wzmacniająca strukturę drewnianego podobrazia w miejscach krytycznych zniszczeń przez owadzie szkodniki drewna,
• Sklejenie pęknięć i korekta deformacji podobrazia,
• Uzupełnienie ubytków i pęknięć podłoża drewnianego – flekowanie,
• Usunięcie werniksów, retuszy i uzupełnień ubytków zaprawy (podobrazia),
• Uzupełnienie ubytków zaprawy,
• Werniksowanie wstępne (?),
• Scalenie kolorystyczne ubytków warstwy malarskiej naśladowczo do oryginału (?),
• Werniksowanie końcowe (?),
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazu warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
A. Hola, K. Pakuła-Major, "Św. Augustyn – tondo z historią kościoła (?)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-augustyn-tondo-z-historia-kosciola