Obraz w kształcie owalu, w profilowanej ramie, zwieńczonej motywem rocaille’ów. Na obrazie mężczyzna ukazany do pasa, w trzech czwartych, zwrócony w lewo, w kierunku krucyfiksu ustawionego na stole z różańcem. Jest ubrany w togę z białym kołnierzem i białymi mankietami, z załogą (pelerynką), z rękami w geście modlitwy. Jego twarz jest pociągła, z długim nosem, krótkimi, jasnymi włosami i krótką brodą. W prawej, górnej części obrazu napis „Vera Effigies Servi Dei / M(agistri) SIMONIS HALI/CY S(anctae) Th(eologiae) D(octoris) Coll(egii) Maj(oris) / s(ancti) Floriani Canonici, / mira abstinentia / sa(n)ctitate clarus, obiit / A(nno) D(omini) 1624. Idibus Junii.”.
Jeden z najstarszych zachowanych portretów kanoników zasłużonych dla kolegiaty św. Anny wyróżnia się wysokim poziomem wykonania. Twarz namalowana jest światłocieniowo, a oczy wyraziście. Artysta malując wizerunek duchownego, podkreślił lekki zarost i uwypuklił smukłe dłonie. Autorem obrazu był zapewne jeden z krakowskich malarzy. Być może ten sam twórca wykonał portret kanonika Vigilantiusa z Sambora, również wiszący w galerii portretowej w zakrystii kościoła św. Anny. Dukt pisma na obu obrazach jest niemal identyczny. Portret został wprawiony w rokokową ramę w drugiej połowie XVIII wieku.
Dobry, całość pociemniała.
Portret kanonika Szymona Halicy, o wysokich walorach malarskich, powstał zapewne po jego śmierci w 1624 roku. Twórcą dzieła był prawdopodobnie krakowski malarz cechowy o więcej niż przeciętnych umiejętnościach warsztatowych.
Józef Skrabski, "Portret Szymona Halicy ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/portret-szymona-halicy