Polichromię w kościele Bernardynek w Krakowie wykonał znany krakowski malarz i uczeń Jana Matejki, Jan Bukowski w 1913 roku. W nawiązującej do secesji stylistyce roślinno-kwiatowej przedstawił na sklepieniu proste symbole: kielich z hostią, otwartą księgę z literami „A” i „Ω”, imię MARIA i kotwicę. Na parapecie chóru muzycznego namalował dwie sceny: „Stygmatyzacja św. Franciszka” i „Anioł grający na skrzypcach płaczącemu św. Franciszkowi”, a na łuku tęczowym dwa klęczące i modlące się anioły, nad którymi widnieją złote gwiazdy.
Polichromia powstała w 1928 roku. Wykonał ją zakład malarski Karola Orleckiego z Krakowa, według projektu znanego twórcy i propagatora sztuki dekoracyjnej Jana Bukowskiego (1873-1943), ucznia Axentowicza i Malczewskiego. Kompozycja jest ściśle podyktowana architekturą wnętrza. Na polichromię w kościele wielickim składa się tylko jedna scena figuralna przedstawiająca stygmatyzację św. Franciszka, znajdująca się na łuku tęczowym. Przedstawienie bezpośrednio nawiązuje do wydarzenia na górze Alwernii z 1224 roku, podczas którego św. Franciszek otrzymał stygmaty. Program ideowy polichromii oprócz sceny stygmatyzacji św. Franciszka, która ściśle związana jest z wezwaniem kościoła zawiera szereg elementów symbolicznych. W prezbiterium nawiązują one do Trójcy Świętej, natomiast w nawie pojawia się ich więcej. Między innymi jest symbol alfa i omega, pierwsza i ostatnia litera alfabetu greckiego, które nawiązują do wieczności i boskości słowa Bożego, według słów Apokalipsy: „Jestem alfą i omegą – początkiem i końcem”. W lunetach znajdują się kolejno cnoty kardynalne z opisami: beczka z podpisem Temperantia symbolizująca cnotę umiarkowania, miecz z napisem Fortidudo – cnota męstwa, waga z napisem Iustita - cnota sprawiedliwości i wąż z napisem Prudentia – cnota roztropności.
Polichromia w kościele św. Sebastiana została wykonana w 1906 roku, w okresie trwania prac remontowych, konserwatorskich i dekoracyjnych (1903-1914), prowadzących do przywrócenia świątyni do stanu użytkowania oraz świetności. Wykonał ją Włodzimierz Tetmajer przy pomocy malarza krakowskiego – Józefa Mikulskiego. Włodzimierz Tetmajer, oprócz malarstwa sztalugowego, zajmował się również malarstwem ściennym. Polichromia wykonana w kościele św. Sebastiana w Wieliczce wyróżnia się na tle innych tego rodzaju dzieł w jego twórczości.
Pokrywająca ściany i sklepienia kościoła w Inwałdzie polichromia została wykonana w 1928 roku według projektów Karola Polityńskiego. Cechy stylowe malowideł nawiązują do twórczości młodopolskich artystów, zwłaszcza motywów secesyjnych.
Niezwykle barwną i dekoracyjną polichromię pokrywającą całe wnętrze kościoła, z zastosowaną żywiołową ornamentyką i jedną sceną figuralną ukazującą uczniów idących do Emaus, wykonano w 1920 roku. Jej forma zbliżona jest do realizacji we wnętrzach sakralnych Jana Wałacha (1884-1978) i współpracującego z nim Ludwika Konarzewskiego (1888-1954).
Polichromia kościoła została wykonana w 1930 roku przez malarza z Oświęcimia, Adama Giebułtowskiego. Oparta jest głównie na fantazyjnych motywach roślinno-ornamentalnych podkreślających podziały wnętrza (pilastry, łuki) oraz wypełniających pola (ściany, sklepienia), w które wpleciono elementy figuralne aniołów i świętych.
Obecną polichromię wykonał na początku XX wieku malarz Dyczak. W następnych latach była ona przemalowywana po formie. Na stropie nawy wyobrażono Madonnę z Dzieciątkiem, którą otaczają owalne medaliony z przedstawieniami piętnastu tajemnic różańcowych malowanych na blasze miedzianej. W prezbiterium przedstawiono na stropie Trójcę Świętą, a w aneksie kazanie św. Franciszka do ptaków. Polichromia stanowi przykład reminiscencji młodopolskich.
Charakteryzująca się młodopolską stylistyką i kolorystyką scena polichromii ściany prezbiterium ukazuje narracyjne przedstawienie ewangeliczne z Jezusem nauczającym tłumy.
Charakteryzująca się młodopolską stylistyką i kolorystyką scena polichromii wnętrza prezbiterium ukazuje narracyjne przedstawienie Adoracji pasterzy.
Charakteryzująca się młodopolską stylistyką i kolorystyką scena polichromii stropu korpusu nawowego w kościele w Porębie Wielkiej przedstawia wątek religijno-patriotyczny nawiązujący do wydarzeń I wojny światowej. Dekorację ścian świątyni wykonał w latach 1916-1917 Adam Giebułtowski.
Charakteryzująca się młodopolską stylistyką i kolorystyką scena polichromii wnętrza prezbiterium ukazuje reprezentacyjne przedstawienie św. Stanisława biskupa i męczennika. Sylwetka Piotrowina u stóp świętego stanowi jeden z jego najstarszych i najczęściej występujących motywów ikonograficznych.
Celem zorganizowania wycieczki skontaktuj się z parafiami
Adres
ul. Solna 2
32-651 Nowa Wieś
Telefon +48 33 848 65 98
Adres e-mail bielany@katolik.bielsko.pl
Strona www www.bielany.katolik.bielsko.pl
Adres
Brata Alojzego Kosiby 31
30-020 Wieliczka
Telefon 12 278-18-66
Adres e-mail klasztorwieliczka@onet.pl
Adres
ul. św Sebastiana 23
32-020 Wieliczka
Telefon 12 278 27 23
Adres e-mail parafia@kosciol-sebastian.pl
Strona www http://kosciol-sebastian.pl/pl
Adres
pl. ks. Hanusiaka 2
32-600
Telefon 33 8428446
Strona www http://poreba.duszpasterstwa.bielsko.pl/
Adres
B. Chowańca 1
32-615
Telefon 33 8428095;
Adres e-mail parafiagrojec@gmail.com
Strona www http://www.parafiagrojec.npx.pl