Obraz o kształcie stojącego prostokąta nadrukowany na kartonie i pokryty werniksem. Na całej powierzchni werniks łuszczy się, szczególnie w prawej, górnej części i wzdłuż prawej krawędzi. Widać rozstąpienia / spękania warstwy druku, najprawdopodobniej wywołane celowo. Od odwrocia obraz zaklejony kartonem. Tektura podobrazia pofalowana, całość silnie zabrudzona. Rama o ornamencie wyciskanym z licznymi ubytkami, bardzo silnie zabrudzona. Od odwrocia rozdarcie papieru przy górnej listwie ramy, w środkowej części oraz kilka drobnych uszkodzeń w dolnej części, na środku i po lewej.
Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:
• Sporządzenie dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Odkurzenie całego obiektu z luźno leżących nawarstwień,
• Wyjęcie z ramy,
• Oczyszczenie na sucho i mokro lica i odwrocia,
• Regeneracja, ścienienie bądź usunięcie pożółkłego werniksu,
• Relaksacja podłoża,
• Opcjonalnie – wykonanie konstrukcji / krosna utrzymującego podłoże w jednej pozycji,
• Scalenie kolorystyczne ubytków druku,
• Opcjonalnie: werniksowanie końcowe,
• Dokładne oczyszczenie ramy,
• Stabilizacja konstrukcji ramy,
• Podklejenie odspojonych fragmentów zaprawy na ramie,
• Rekonstrukcja brakujących form ornamentálních na ramie,
• Scalenie kolorystyczne ramy,
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla oleodruku warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.
A. Hola, K. Pakuła-Major, "Matka Boska Bolesna", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-bolesna-15