Obrazy Sebastiana Stolarskiego w małopolskich kościołach

Długość
Etap edukacyjny
bez ograniczeń wiekowych
Tematyka
XIX wiek, malarstwo
Szacowany czas zwiedzania

Zabytki na trasie

  1. Zdjęcie nr 1: Ołtarz architektoniczny, jednokondygnacyjny, jednoosiowy, ze zwieńczeniem. Ołtarz prostopadłościenny, murowany. Retabulum o strukturze wklęsłej wzdłuż osi pionowej osadzone na niewysokim, cokole zryzalitowanym w formie pary impostów. Gzyms cokołu pośrodku ma formę półkolistego łuku nadwieszonego. Część środkowa ujęta parą wąskich filarów, licami zwróconych ukośnie w prawo, wspierających wydatny gzyms osadzony na parze spływów wolutowych. Pola cokołu retabulum zdobione ornamentyką roślinną. Na impostach para figur aniołków, stojący po lewej stronie trzyma w dłoniach zwój z napisem „KOCHAJ BOGA / I BLIZNIEGO”, stojący po prawej lewą rękę wspiera na kartuszu z napisem „POZNAJ / SIEBIE / SAMEGO”. Miedzy impostami płycina w kształcie prostokąta leżącego o wklęsłych górnych narożach i zamkniętego półkolistym łukiem nadwieszonym. W dolnej partii retabulum para uskrzydlonych główek anielskich dołem ujętych liśćmi akantu. Lica filarów zdobione motywem kampanuli. W partii belkowania, pośrodku motyw akantowego kartusza z napisem „ITE AD / IOSEPH.”, ujętego górą, dołem i po bokach motywami uskrzydlonych główek anielskich. Zwieńczenie w formie promienistej glorii z koroną zdobioną kwiatami osadzoną na obłokach. Całość flankuje para siedzących na gzymsie aniołów w dynamicznych pozach. Pole części środkowej w kształcie stojącego prostokąta ujętego górą i dołem parą zwróconych do siebie półkolistych łuków nadwieszonych z uskokami, ujęte profilowaną, złoconą ramą. Wewnątrz obraz z wizerunkiem św. Józefa. Struktura polichromowana w kolorze białym, detal architektoniczny i ornamentyka złocone i srebrzone.
    Kęty
    Ołtarz boczny (przytęczowy prawy św. Józefa)
  2. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem Madonny z Dzieciątkiem na wzór wizerunku Matki Boskiej Myślenickiej. Maria ukazana została w półpostaci, zwrócona prawo, w stronę Dzieciątka, przytulonego do jej prawego policzka. Twarz Madonny o pełnym kształcie, dziewczęcych rysach okolona jest ciemnymi, gładko upiętymi włosami. Maria ma duże oczy o regularnych łukach brwiowych, nos o prostym profilu, usta pełne, niewielkie. Matka Boska ubrana jest w ciemnoczerwoną suknię i granatowy płaszcz. Dzieciątko ukazane do wysokości bioder, niemal nagie, przepasane ciemnoróżową chustą; prawą  rękę wyciąga w kierunku Marii. Głowę ma uniesioną, ukazaną z prawego profilu. Twarz Dzieciątka jest pełna, okolona krótkimi, ciemnymi włosami. Ma duże, niebieskie oczy, nos krótki, usta pełne. Karnacje ciała postaci w jasnokremowym odcieniu, policzki lekko zaróżowione. Wokół głów nimby z otokiem z malowanych pereł. Tło obrazu jednolite, ciemnobrązowe. U dołu kompozycji napis „1843 odnowiony / IMAGO MIRACVLOSA B(EATAE) M(ARIAE) V(IRGINIS) MISLENICE”. Obraz ujęto złoconą, rzeźbioną ramą z 1748 roku.
    Trzebunia
    Matka Boska z Dzieciątkiem (Matka Boska Myślenicka)

    Przedstawienie ołtarza głównego kościoła w Trzebuni jest siedemnastowieczną (?) kopią cudownego obrazu Matki Boskiej Myślenickiej przechowywanego od końca XVI wieku w tamtejszym kościele pw. św. Królowej Jadwigi.

  3. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem św. Antoniego Padewskiego z Dzieciątkiem. Święty został ukazany w ujęciu do kolan, zwrócony w lewo, w stronę Dzieciątka stojącego na blacie przykrytym czerwonym obrusem. Głowa świętego jest delikatnie przechylona w lewo, lewa ręka obejmuje Dzieciątko, prawa opuszczona trzyma kwiat lilii. Święty ma owalną twarz o młodzieńczych rysach, na głowie tonsurę. Jest ubrany w habit franciszkański. Dzieciątko ukazane zostało niemal nagie, z białą chustą okrywającą biodro i przerzuconą przez prawe ramię. Prawą ręką Chrystus dotyka brody świętego, lewą wyciąga w jego stronę. U stóp Dzieciątka leży otwarta księga. Wokół głów postaci złote nimby. Tło kompozycji jednolite, ciemnobrązowe. Na odwrocie napis malowany farbą „Fundator Walenty / Tekiela. / 1840. / 24 lipca”.
    Trzebunia
    Św. Antoni Padewski

    Obraz z przedstawieniem św. Antoniego Padewskiego z Dzieciątkiem powstał w 1840 roku i został ufundowany przez Walentego Tekielę. Jest wzorowany na pochodzącym z XVIII wieku obrazie przechowywanym w kościele pw. św. Mikołaja w pobliskim Pcimiu.

  4. Zdjęcie nr 1: Obraz jest w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego nadwieszonym łukiem z uskokiem, ujętego profilowaną, złoconą ramą. Dwustrefowa kompozycja przedstawia scenę Narodzin Marii. W dolnej partii, pośrodku ukazana jest siedząca i zwrócona w trzech czwartych w prawo św. Anna. Odchylając się znacznie, głowę kieruje w lewo. Święta ubrana jest w jasnoczerwoną suknię, ciemnoniebieski płaszcz i ciemnożółtą chustę osłaniającą jej głowę i ramiona. Na stopach ma sandały. Oburącz podtrzymuje małą Marię ukazaną w pozycji siedzącej, zwróconą nieznacznie w lewo, z prawą rączką wyciągniętą w bok, lewą wspartą na kolanie. Jej nagą sylwetkę osłania obszerna, biała szata. Święta Anna pochyla się ku przyklękającej obok kobiecie zwróconej w trzech czwartych w prawo. Jest ona ubrana w ciemnoniebieską bluzkę i zieloną spódnicę, które są widoczne spod czerwonej sukni wierzchniej. Głęboki dekolt okala żółty szal, a głowę kobiety osłania ciemna chusta. Niewiasta w lewej ręce trzyma srebrny dzban, w prawej powijaki. Tuż za nią stoi pochylona ku św. Annie druga z kobiet, wspierając się ręką na ramieniu pierwszej. Ubrana jest w zieloną suknię, w upiętych włosach ma niebieską ozdobę. W głębi widoczne są pozostałe dwie, zwrócone ku sobie kobiety. Stojąca po prawej stronie, ubrana w niebieską suknię i chustę na głowie, prawą rękę wspiera na piersiach, lewą na brzuchu. Druga ma na sobie ciemną suknię, czerwony płaszcz i chustę na głowie. Zaokrąglone twarze kobiet i Marii charakteryzują pełne rysy. Po lewej stronie kompozycji, tuż za św. Anną stoi św. Joachim w trzech czwartych zwrócony w lewo. Pociągłą twarz mężczyzny charakteryzują wyraziste rysy i długi, siwy zarost. Ubrany jest w ciemnobrązową suknię i ciemnozielony płaszcz. Ręce, z trzymaną w prawej dłoni księgą, skład na klatce piersiowej. Na pierwszym planie, u stóp św. Anny leży miedziana misa. W górnej partii obrazu pośród obłoków ukazana jest zwrócona w trzech czwartych w prawo sylwetka spoglądającego w dół Boga Ojca o długich, siwych włosach i zaroście. Ubrany jest w niebieską suknię i czerwony, silnie rozwiany płaszcz. Prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej, wspartej na globie, trzyma berło. Głowę Boga Ojca ujmuje trójkątny nimb. Poniżej ukazana jest gołębica Ducha Świętego. Na tle obłoków unosi się para uskrzydlonych główek anielskich po lewej stronie kompozycji i anioł po prawej, o nagiej sylwetce przesłoniętej niebieską szatą. W wyciągniętej przed siebie ręce trzyma koronę. 
Postaci ukazane są na ciemnym tle w odcieniach szarości. Kolorystyka obrazu jest ciemna, dominują zgaszone barwy delikatnie modelowane światłocieniowo.
    Myślenice
    Narodzenie Najświętszej Marii Panny

    Umieszczony w ołtarzu głównym kościoła parafialnego w Myślenicach obraz przedstawiający scenę Narodzenia Najświętszej Marii Panny został namalowany w 1830 roku przez myślenickiego malarza, Sebastiana Stolarskiego. Fundatorami dzieła było małżeństwo – Jan i Marianna Święchowie.

  5. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego owalu ujęty profilowaną, złoconą ramą o krawędzi zdobionej liśćmi akantu. Malowidło przedstawia reprezentacyjny, całopostaciowy wizerunek św. Mikołaja stojącego w lekkim kontrapoście i zwróconego na wprost. Skierowaną w trzech czwartych w prawo głowę charakteryzują rysy mężczyzny w podeszłym wieku, z długim, siwym zarostem. Święty Mikołaj jest ubrany w strój pontyfikalny składający się z ciemnoniebieskiej sutanny, rokiety, ciemnoniebieskiego mantoletu oraz białej kapy z czerwonym podszyciem, zdobionej złotym haftem. Na głowie ma białą infułę, na dłoniach niebieskie rękawiczki. Święty prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej, podtrzymując pastorał, ma zamkniętą księgę z leżącymi na niej trzema złotymi kulami. Postać ukazana jest na tle pejzażu z obniżoną linią horyzontu, po prawej stronie widoczne jest duże drzewo. Niebo pokrywają ciemne chmury, w lewej górnej części kompozycji widoczna jest wiązka promieni.
    Myślenice
    Św. Mikołaj

    Obraz w zwieńczeniu ołtarza głównego w kościele parafialnym w Myślenicach powstał w 1830 roku w pracowni myślenickiego malarza, Sebastiana Stolarskiego.

  6. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta ujęty, profilowaną, rzeźbioną, złoconą i srebrzoną ramą zdobioną motywem puklowania i liśćmi akantu w narożach, zamkniętą nadwieszonym łukiem półkolistym. W centrum przedstawienie klęczącego św. Jana Kantego w trzech czwartych zwróconego w prawo, z delikatnie uniesioną głową. Szczupłą twarz charakteryzują delikatne, wyraziste rysy z krótkim, siwym zarostem. Włosy świętego są krótkie, z wydatną łysiną. Prawa ręka spoczywa na piersi, lewa odchylona w bok. Święty Jan Kanty ubrany jest w czarną togę profesorską z czerwonym podbiciem, spod której widoczny jest biały kołnierzyk. Na piersi opada biała pelerynka. Tuż przed nim, na ziemi leży biała lilia. Przed nim stół nakryty draperią, na którym ustawiona otwarta księga, powyżej, pośród obłoków i postaci aniołków ukazani w półpostaci Chrystus i Maria z dłońmi złożonymi w geście modlitwy, przed którymi stoi kielich. Nad głową świętego unosi się nagie putto częściowo przesłonięte czerwoną szatą, trzymające wieniec laurowy oraz parę skrzyżowanych bereł z godła herbu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kolorystyka ciemna, brunatna, postacie wydobyte światłocieniem.
    Myślenice
    Św. Jan Kanty

    Obraz w jednym z ołtarzy bocznych w kościele parafialnym w Myślenicach stanowi osiemnastowieczny wizerunek św. Jana Kantego. Scena Adoracji wizerunku „Misericordia Domini” jest jednym z najpopularniejszych wątków w ikonografii świętego.

  7. Zdjęcie nr 1: Feretron dwustronny z obrazami św. Anny Samotrzeć oraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, ustawiony na prostopadłościennym i profilowanym cokole, zaopatrzonym w otwory na drążki do noszenia w procesji. Obrazy umieszczone w prostokątnych i profilowanych ramach, zamkniętych u góry obniżonym łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami. Obrazy po bokach i u góry ramy zdobione są karbowanymi esownicami i wolutami. U szczytu masywny medalion z monogramem IHS nad obrazem św. Anny oraz monogramem maryjnym na odwrociu, zwieńczony krzyżykiem. Struktura feretronu polichromowana w kolorze błękitnym, detale i ornamentyka złocone i srebrzone. 

Obraz przedstawiający św. Annę Samotrzeć w kształcie analogicznym do ramy. W centrum kompozycji ukazane zostały w pozycji siedzącej: po prawej stronie Matka Boska, a po lewej św. Anna, obie zwrócone trzy czwarte w lewo oraz mały Jezus siedzący na lewym ramieniu matki. Maria obiema rękami podtrzymuje Dzieciątko, a głowę zwraca w stronę św. Anny. Twarz pełna o wyraźnych rysach, migdałowych oczach, długim i szerokim nosie, drobnych ustach; włosy jasne, upięte z tyłu głowy. Maria ubrana jest w różową suknię, niebieski płaszcz oraz zielony welon założony na głowę i spływający na prawe ramię. Dzieciątko zwrócone jest trzy czwarte w prawo. Twarz okrągła o delikatnych rysach, włosy krótkie i kędzierzawe. Dzieciątko ubrane jest w białą i krótką pieluszkę wokół bioder. Święta Anna jest delikatnie pochylona w stronę Dzieciątka, prawą ręką podaje mu niewielki krzyżyk. Twarz szczupła o starczych rysach, podkreślonych cieniami oczach i długim nosie. Ubrana jest w zieloną suknię przepasaną w talii oraz czerwony płaszcz zarzucony na plecy; na głowie ma biały welon w podwiką. Wokół głów postaci okrągłe i złote nimby. Tło ciemne, po prawej stronie niebieska kotara. 

Po drugiej stronie feretronu obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem. W centrum kompozycji ukazana Maria w półpostaci z Dzieciątkiem Jezus na lewym ręku. Twarz Marii pełna o idealizowanych rysach z dużymi oczami, długim nosem i małymi ustami. Maria ubrana jest białą suknię oraz biały płaszcz. Szaty zdobione są gęsto kwiatami utworzonymi z czterech kropek, na prawym ramieniu Matki Boskiej duża gwiazda, na jej głowie zamknięta korona. Dzieciątko ukazane w pozycji siedzącej, zwrócone trzy czwarte w prawo z prawą ręką uniesioną w geście błogosławieństwa, a w lewej trzymające zamkniętą księgę. Ubrane jest w złotą sukienkę. Twarz o dziecięcych rysach, włosy kędzierzawe, na głowie pełna korona. Wokół głów Marii i Dzieciątka złote, puklowane nimby oraz otok z dwunastu gwiazd. Tło jednolite, brązowe.
    Zakliczyn
    Feretron z obrazami św. Anny Samotrzeć i Matki Boskiej z Dzieciątkiem

    Obraz św. Anny znajdujący się w feretronie wykonał malarz Sebastian Stolarski z Myślenic, który od 1848 roku współpracował z proboszczem parafii w Zakliczynie księdzem Jędrzejem Kowalczykiem, wykonując szereg prac malarskich w kościele. Fundatorem obrazu św. Anny był Jędrzej Stolarczyk, zapewne mieszkaniec Zakliczyna. Według informacji zawartej w inwentarzu parafii ks. Józefa Stopki z 2018 roku obraz św. Anny powstał w 1859 roku. Konstrukcja i zdobienie feretronu wskazują, że również jego struktura powstała w tym czasie.

  8. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie owalu z przedstawieniem św. Mikołaja. Święty Mikołaj ukazany w półpostaci, delikatnie zwrócony w lewo, prawą dłonią czyni gest błogosławieństwa, a w lewej trzyma pastorał, zamkniętą księgę, a niej ułożone trzy złote kule. Ma twarz o rysach starszego mężczyzny, z długim nosem, dużymi oczami i wzrokiem skierowanym wprost na widza, okoloną długą i siwą brodą. Włosy średniej długości, siwe, schowane pod infułą. Święty jest ubrany w białą rokietę, fioletowy mucet i czerwoną kapę z niebieską podszewką, obwiedzioną na brzegach złotą pasmanterią. Na piersi ma zawieszony krzyż pektoralny, a na głowie czerwoną infułę. Tło obrazu jest jednolite, ciemnobrązowe. Rama drewniana, profilowana, naprzemiennie złocona i polichromowana na czarno.
    Zakliczyn
    Św. Mikołaj

    Obraz św. Mikołaja został namalowany w 1850 roku w warsztacie Sebastiana Stolarskiego, malarza z Myślenic. Przedstawia biskupa Miry, który żył na przełomie III i IV wieku. Atrybuty znajdujące się na obrazie nawiązują do legend związanych z żywotem świętego. Trzy złote kule symbolizują dar, jaki św. Mikołaj ofiarował trzem ubogim pannom na posag. Z kolei strój, a także pastorał i księga nawiązują do jego misji duszpasterskiej, w czasie gdy był biskupem Miry w Licji.

  9. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami, przedstawiający Matkę Boską Śnieżną. Maria ukazana półpostaciowo, zwrócona trzy czwarte w lewo, ze skrzyżowanymi dłońmi, z Dzieciątkiem Jezus na lewym przedramieniu. Twarz podłużna, z prostym i długim nosem, o drobnych ustach i dużych oczach. Ubrana jest w czerwoną suknię z długimi rękawami oraz ciemnogranatowy płaszcz zarzucony na głowę i ramiona ze złotą lamówką i gwiazdą na prawym ramieniu. W dłoniach Maria trzyma białą chusteczkę. Dzieciątko  zwrócone jest w trzech czwartych w prawo, głowę ma lekko odchyloną do tyłu, w lewej dłoni trzyma jabłko królewskie, a prawą czyni gest błogosławieństwa. Twarz zaokrąglona, o delikatnych, dziecięcych rysach. Włosy krótkie, brązowe i kręcone. Ubrane jest w długą, jasnoróżową tunikę, z długimi, szerokimi rękawami oraz ze złoconymi lamówkami. Nogi okryte są jasnobrązowym płaszczem, a na stopach ma założone niebieskie sandały. Karnacje jasne, podkreślone światłocieniem. Tło jednolite, ciemnobrązowe. Na głowach nakładane, płaskorzeźbione, złocone zamknięte korony, a wokół głów 12 płaskorzeźbionych, złoconych gwiazd. Kolorystyka  ciemna, stonowana, o wąskiej gamie barwnej i miękkim modelunku. Rama drewniana, profilowana i złocona.
    Zakliczyn
    Matka Boska Śnieżna

    Obraz Matki Boskiej Śnieżnej został namalowany przed 1634 rokiem. Od 1658 roku wizerunek znajdował się pod opieką Bractwa Różańcowego. Następnie obraz przeniesiono do nowej świątyni, wybudowanej w latach 1774-1775, gdzie umieszczono go w ołtarzu Matki Boskiej Różańcowej. Kompozycja dzieła wywodzi się od obrazu „Salus Populi Romani” z bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie. W związku z cudem, jaki wydarzył się podczas budowy bazyliki wizerunek nazwano Matką Boską Śnieżną.

  10. Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem nadwieszonym, ujęty profilowaną, srebrzoną ramą. Przedstawienie Chrystusa w półpostaci, zwróconego w trzech czwartych w prawo z lewą skierowaną w lewo, z rękami skrzyżowanymi na wysokości pasa, w których trzyma gałązkę trzciny. Twarz podłużna o wyrazistych, pociągłych rysach, z krótkim, brązowym zarostem. Włosy długie, falowane, opadające na plecy i ramiona. Kolorystyka ciała w odcieniu bladosinym. Na głowie cierniowa korona. Na czole, szyi, ramionach i klatce piersiowej drobne krople krwi. Biodra przewiązane białym perizonium, plecy osłonięte ciemnoczerwonym płaszczem związanym na klatce piersiowej, przewieszonym przez prawą rękę. Skrzyżowane ręce związane sznurem w nadgarstkach. Tło ciemnobrązowe, wokół głowy świetlisty nimb. Kolorystyka o delikatnym nasyceniu, w stonowanej tonacji.
    Zakliczyn
    Ecce Homo

    Obraz nawiązuje do sceny, w której Piłat ukazał ubiczowanego i cierniem ukoronowanego Jezusa ludowi żydowskiemu, wypowiadając słowa: „Oto Człowiek!” (J 19, 1-5). Wizerunek ten odnosi się do nowożytnej polskiej ikonografii Ecce Homo, cechującej się redukcją tematu, czyli ograniczeniem do przedstawienia najważniejszych postaci, bez zbędnego sztafażu. Sposób malowania dzieła bliski jest obrazom powstałym na początku XVIII wieku.

  11. Zdjęcie nr 1: Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem półpostaci świętego Jana Ewangelisty. Święty zwrócony w trzech czwartych w lewo, z głową delikatnie uniesioną w górę, z piórem w prawej, uniesionej dłoni, z lewą ręką opartą na prostym pulpicie, na którym umieszczona jest karta zawijająca się przy brzegach. Ma twarz o młodzieńczych rysach, owalną, z dużymi oczami skierowanymi ku górze, wąskim nosem oraz z małymi ustami. Włosy długie, jasne, z przedziałkiem pośrodku oraz puklami opadającymi na ramiona. Święty ubrany jest w zieloną suknię z długimi rękawami, ze złotym obszyciem wokół szyi oraz czerwony płaszcz zarzucony diagonalnie na prawe ramię. W prawym dolnym narożu obrazu duży, brązowy orzeł o rozpostartych skrzydłach. Tło niebiesko-fioletowe. W prawym dolnym narożu sygnatura „malował S(e)b(astian) Stolarski, w Myślenicach / 1869”. Obraz ujęty drewnianą, złoconą ramą.
    Raciechowice
    Św. Jan Ewangelista

    Obraz św. Jana Ewangelisty wykonał Sebastian Stolarski w Myślenicach w 1869 roku. W ikonografii św. Jan przedstawiany jest jako młodzieniec, bez brody, gdyż według tradycji był uważany za najmłodszego, a przez to najbardziej umiłowanego przez Chrystusa ucznia. Ukazywany jest z księgą (pergaminem) i piórem, a jego atrybutem jest orzeł.

Celem zorganizowania wycieczki skontaktuj się z parafiami

Zakliczyn
Parafia Wszystkich Świętych

Adres Kościelna 1
32-406 Zakliczyn

Telefon 12 3730270

Adres e-mail parafiazakliczyn@gmail.com

Strona www www.parafiazakliczyn.pl

Trzebunia
Parafia Parafia Św. Marii Magdaleny

Adres Trzebunia k. Myślenic 165
32‑438 Trzebunia

Telefon 12 273 45 26

Adres e-mail -

Strona www -

Raciechowice
Parafia Parafia Św. Jakuba Apostoła

Adres Raciechowice 23
32‑415 Raciechowice

Telefon 12 271 50 09

Adres e-mail -

Strona www www.facebook.com/sdm.raciechowice

Myślenice
Parafia Narodzenia Najświętszej Marii Panny

Adres ul. Królowej Jadwigi 5
32-400 Myślenice

Telefon 12 272 12 37

Adres e-mail sanktuarium@myslenice.pl

Strona www sanktuarium.myslenice.pl

Kęty
Parafia Św. Małgorzaty i św. Katarzyny

Adres ul. Mickiewicza 4
32-650 Kęty

Telefon 33 8452808

Strona www http://parafiakety.com.pl/

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności