Nowe materiały na portalu SDM: Kościół Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie

Maria Działo-Nosal

Kościół Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie, zbudowany w 1887 roku, początkowo był jednonawową budowlą z trójbocznie zamkniętym prezbiterium i wieżą. W obliczu rosnącej liczby wiernych, pod koniec XX wieku zdecydowano o jego rozbudowie. Ksiądz Jan Kapusta, ówczesny proboszcz parafii, zainicjował i koordynował projekt, który opracował Lesław Manecki z Krakowa. Rozbudowę zakończono w 2001 roku. Warto dodać, że w nowej świątyni zachowane są cenne dzieła sztuki z poprzedniej budowli, które przypominają o jej bogatej historii. Historia parafii waksmundzkiej sięga bowiem aż pierwszej połowy XIV wieku. Obecnie w kościele Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie znajduje się ołtarz główny z rzeźbami, wykonany w 1909 roku przez Grzegorza Franciszka Bełtowskiego z Nowego Targu. W zwieńczeniu ołtarza umieszczono obraz „Trójca Święta”, namalowany w tym samym roku przez Stanisława Bochyńskiego. Z wcześniejszego wyposażenia przeniesiono do nowej świątyni XVIII-wieczny obraz przedstawiający św. Jadwigę Śląską, barokową chrzcielnicę oraz renesansową kropielnicę.

Historia parafii w Waksmundzie

Parafia w Waksmundzie po raz pierwszy została wzmiankowana w dokumentach dotyczących dziesięciny papieskiej pod nazwą „Wasniwdo” w 1350 roku. W związku z tym jej powstanie datuje się na pierwszą połowę XIV wieku. Dnia 26 października 1519 biskup Jan Konarski za zgodą Zygmunta Starego przyłączył Waksmund do parafii w Nowym Targu, argumentując tę decyzję ubogim uposażeniem parafii: „Znając tedy [czytamy w dekrecie biskupim] stan kościołów parafialnych w Ostrowsku, Szaflarach, Waksmundzie i Długopolu, że z powodu szczupłości uposażenia wierni tychże parafii nie mogą utrzymać należycie kapłanów, którzy by ich otoczyli należną troską duszpasterską, z zaniedbania zaś tejże rodzi się wielkie niebezpieczeństwo dla zbawienia dusz [...] przeto tymi przyczynami przekonani, za wyraźną zgodą najjaśniejszego króla Polski Zygmunta jako kolatora tychże kościołów, powyższe kościoły parafialne niniejszym pismem przyłączamy i inkorporujemy do parafii Nowy Targ” [cytat za B. Kumor]. Jednak z powodu częstych wylewów Dunajca parafianie częściej uczęszczali do Ostrowska, niż do Nowego Targu. W związku z tym w 1608 roku wizytator, ksiądz Jan Januszowski, to właśnie plebanom z Ostrowska zlecił opiekę duszpasterską nad kościołem w Waksmundzie. Z decyzją tą nie zgodził się pleban nowotarski, a sprawa trafiła do nuncjatury w Warszawie. Ostatecznie 17 lutego 1634 oficjał krakowski przyłączył Waksmund do parafii w Ostrowsku. O przynależności Waksmundu do Ostrowska wspomniano jeszcze w aktach wizytacji w 1641 roku, mimo że już w 1639 roku Waksmund ponownie został filią parafii w Nowym Targu. Rozwiązanie nastąpiło częściowo w 1874 roku, kiedy utworzono ekspozyturę parafii w samym Waksmundzie, choć kościół waksmundzki nadal podlegał pod probostwo nowotarskie. Pomimo deklaracji parafian dotyczącej budowy plebanii oraz utrzymania księdza i organisty, w 1877 roku Waksmund nadal nie otrzymał pozwolenia na erygowanie samodzielnej parafii. Ten stan zmienił się dopiero w 1966 roku, gdy ksiądz arcybiskup Karol Wojtyła nadał pełnię praw parafii waksmundzkiej.  

Dokumenty związane z wizytacjami biskupimi wspominają ponadto o istnieniu przynajmniej trzech drewnianych świątyń w Waksmundzie, jednak szczegółowe informacje na temat tych budowli są skromne. Pierwsza świątynia, pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, była wzmiankowana w 1565 roku. W 1639 roku zanotowano, że kościół ten ze względu na wylewy Dunajca była już dwu- lub nawet trzykrotnie przenoszony. Następną świątynię wybudowano na początku XVIII wieku. W 1723 roku nadano jej wezwanie św. Jadwigi Śląskiej, choć sama konsekracja odbyła się nieco później. W tym czasie w ołtarzu głównym znajdował się wizerunek świętej. Można domniemywać, iż jest to ten sam obraz, który znajduje się w waksmundzkiej świątyni do dziś. Osiemnastowieczny kościół spalił się w 1808 roku, a przez następne lata jego funkcję sprawowała tymczasowa kaplica wystawiona tuż po pożarze. Świątynię odbudowano dopiero w 1887 roku. Kościół pod wezwaniem św. Jadwigi Śląskiej konsekrował kardynał Albin Dunajewski w 1892 roku. Wówczas była to budowla jednonawowa z trójbocznie zamkniętym prezbiterium oraz z wieżą. Wnętrze nakrywało sklepienie krzyżowe z gurtami, a ściany zdobiła polichromia Mieczysława, Jacka i Wacława Żubrowskich z Krakowa.
 
Pod koniec XX wieku podjęto decyzję o rozbudowie świątyni w Waksmundzie, której dotychczasowe rozmiary nie były wystarczające, aby pomieścić wszystkich wiernych uczestniczących w nabożeństwach. Inicjatorem i głównym koordynatorem tych działań był ówczesny proboszcz parafii, ksiądz Jan Kapusta. Projekt rozbudowy przygotował Lesław Manecki z Krakowa. Świątynię poszerzono o boczne nawy z pseudotranseptem, nową kaplicę od strony południowej i zakrystię od strony północnej, obie z osobnymi wejściami od zewnątrz. Rozbudowa zakończyła się w 2001 roku. Z poprzedniego wyposażenia świątyni zachowano witraże powstałe w 1953 roku w krakowskiej pracowni Stanisława Gabriela Żeleńskiego, które zainstalowano w nowych otworach okiennych naw bocznych oraz kaplicy. Przeniesiono także ołtarze, obrazy i rzeźby oraz chrzcielnicę. Nową polichromię wnętrza wykonali Bogusław Lorek i Tadeusz Gutkowski, absolwenci Akademii Sztuk Pięknych. Z kolei Tadeusz Hamejko wykonał rzeźbę Chrystusa Ukrzyżowanego, którą umieszczono w lewej nawie bocznej. W nowo wybudowanej kaplicy ustawiono także tryptyk autorstwa Andrzeja Kapusty, a na ścianach w nawie głównej zawieszono stacje drogi krzyżowej tegoż artysty.


Święta Jadwiga Śląska – patronka parafii waksmundzkiej

Na przestrzeni dziejów wezwanie kościoła w Waksmundzie ulegało zmianie kilkakrotnie. Początkowo kościół nosił wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (akta wizytacji biskupiej z 1565 roku), a następnie Oczyszczenia Najświętszej Marii Panny (zapis w aktach wizytacji biskupiej z 1596). Z kolei w aktach wizytacji biskupiej z 1608, a następnie w 1641 roku odnotowano kościół już pod tytułem Wszystkich Świętych. Dopiero od 1723 roku kościołowi nadano wezwanie św. Jadwigi Śląskiej. Święta Jadwiga Śląska (1178/1180-1243) była córką Bertolda IV i jego drugiej żony Agnieszki z Miśni. Pochodziła z Diessen-Andechs w Bawarii. W dzieciństwie została oddana na wychowanie do klasztoru benedyktynek w Kitzingen nad Menem. Już w wieku lat 12 wysłano ją do Wrocławia, na dwór księcia Bolesława Wysokiego, gdzie oczekiwała na ślub z jego synem Henrykiem. Niestety, historykom nie udało się ustalić dokładnej daty zawarcia małżeństwa Jadwigi z Henrykiem. Według przekazów ich związek miał stanowić wzór rodziny, pomimo licznych strapień, które nawiedziły ich dom (czwórka ich dzieci zmarła przedwcześnie). Pozostała przy życiu jedynie dwójka z ich potomstwa, Gertruda i Henryk. Jadwiga szybko nauczyła się języka polskiego i nim też posługiwała się na codzień. Była fundatorką wielu kościołów i ich wyposażenia, zwłaszcza szat liturgicznych, które osobiście tkała ze swoimi dworkami. Zasłynęła z pobożności i czynów miłosierdzia. Dbała o należyte traktowanie swoich poddanych w podległych jej dobrach. Podczas objazdów swoich posiadłości odwiedzała chorych i ubogich. Przy swoim dworze wybudowała szpital, ale wspierała biednych także w innych miejscowościach, na przykład finansując ubogim kształcenie w szkole katedralnej we Wrocławiu. Do najbardziej znanych jej i jej męża fundacji kościelnych należy opactwo cysterek w Trzebnicy, do którego wstąpiła po śmierci męża i dzieci. Wyczerpana surowym życiem mniszki zmarła 15 października 1243. Już po jej śmierci miejsce jej spoczynku zaczęły odwiedzać rzesze wiernych. Została kanonizowana w 1267 roku. W Polsce wystawiono pod jej wezwaniem około 150 kościołów i kaplic, w tym omawiany kościół w Waksmundzie. W ikonografii przedstawiana jest w stroju cysterki lub w stroju książęcym. Do jej atrybutów należą: statuetka Matki Bożej z Dzieciątkiem, buty w ręku, modlitewnik, model kościoła trzebnickiego, różaniec, krucyfiks, chleb i korona na głowie. Niekiedy występuje w przedstawieniach ze swoją krewną św. Elżbietą Węgierską lub ze św. Janem Chrzcicielem. W kościele w Waksmundzie zachował się obraz przedstawiający św. Jadwigę Śląską wykonany przed 1723 rokiem.


Grzegorz Franciszek Bełtowski – rzeźbiarz z Nowego Targu

Grzegorz Franciszek Bełtowski (1859?-1918) jest autorem ołtarza i rzeźb w kościele św. Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie. Artysta pochodził z Nowego Targu, choć sporą część swojego życia spędził we Lwowie. Jego twórczość, mocno osadzona w tradycji dziewiętnastowiecznej rzeźby sakralnej, inspirowana była dziełami tyrolskimi, które łączyły tradycję rzemieślniczą z wpływami stylów historycznych, m.in. neogotyku. Bełtowski zdobył uznanie w 1909 roku na Wystawie Przemysłu Liturgicznego w Pałacu Sztuki we Lwowie, podczas której otrzymał dyplom honorowy w kategorii rzeźba kościelna w kamieniu i drzewie. W latach 1881–1883 pełnił funkcję werkmistrza w Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie, gdzie nauczał stolarstwa, tokarstwa i snycerstwa użytkowego. Artysta na początku XX wieku powrócił do Nowego Targu. W latach 1916-1917 pełnił funkcję kierownika w cegielni w tym mieście. W nekrologu artysty umieszczonym w Gazecie Podhalańskiej opisano jego działalnośc rzeźbiarską w następujący sposób: „[...] Zmarły był szeroko znany ze swych prac jako artysta rzeźbiarz figuralny i plastyczny, obsyłając wystawy liturgiczne swemi pracami uzyskał szereg pierwszych odznaczeń. Szczególnie dał się poznać ze swych prac na Spiżu i Orawie. Walczył w ostatnich latach z trydnościami wojennymi, śmierć zaskoczyła Go jako kierownika cegielni miejskiej wywołując w otoczeniu powszechny żal z powodu utraty tego prawego i szlachetnego charakteru”. Grzegorz Franciszek Bełtowski zmarł nagle 9 stycznia 1918 roku w Nowym Targu. Należy zaznaczyć, że w tym samym czasie w Nowym Targu stolarstwem zajmowali się również inni Bełtowscy, być może spokrewnieni z Grzegorzem Franciszkiem:
– Józef Bełtowski (brał udział w odnowieniu kościoła św. Anny w Nowym Targu, wnętrze malował Adolf Bochyński w 1902 r.)
– Ludwik Bełtowski (wykonał roboty stolarskie przy odnowieniu Ratusza w Nowym Targu – przed 1890 rokiem)
– Juliusz Bełtowski (rzeźbiarz, wykładał w Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie, w przeciwieństwie do Grzegorza Franciszka Błędowskiego, jego twórczość jest znacznie lepiej rozpoznana). Ustalenie pokrewieństwa wspomnianych artystów wymaga dalszych badań i z pewnością przyczyniłoby się do lepszego zrozumienia ich twórczości oraz ewentualnej współpracy i wpływów, które na siebie wywierali.
 

Stanisław Bochyński – autor obrazu „Trójca Święta” w zwieńczeniu ołtarza głównego

W kościele św. Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie znajduje się również obraz Stanisława Bochyńskiego „Trójca Święta” z 1909 roku, umieszczony w zwieńczeniu ołtarza głównego. Artysta przedstawił Trójcę Świętą w tradycyjnej formule ikonograficznej, w której Boga Ojca ukazuje się jako starca, Chrystusa jako mężczyznę w sile wieku, a Ducha Świętego pod postacią białej gołębicy. Możliwe, że autor waksmundzkiego obrazu, Stanisław Bochyński, czerpał inspirację z popularnych w XIX wieku rycin lub reprodukcji, które powielały obraz Petera Paula Rubensa. Kompozycja jest bowiem odzwierciedleniem dzieła tego flamandzkiego malarza, namalowanego między 1620, a 1625 rokiem, które obecnie przechowywane jest w Bawarii w Bayerische Staatsgemäldesammlungen – Staatsgalerie Neuburg. Bochyński zachował główny układ kompozycyjny obrazu, zmienił jednak wiele mniejszych detali, na przykład w miejsce trzech aniołów podtrzymujących glob umieścił trzy główki anielskie. Możliwe, że taki schemat zastosowano również na XIX-wiecznej grafice, z której autor korzystał. Stanisław Bochyński urodził się w 1860 roku w Łącku. Malarstwa uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1878-1879 oraz 1884-1887. Bochyński jest autorem polichromii, m.in. w jezuickim kościele Świętego Ducha w Nowym Sączu (1890 r.), w kościele św. Anny w Nowym Targu (wraz z Adolfem Bocheńskim, 1903 r.) i w kościele w Łącku (1911 r.). Bochyński pracował także dla staniąteckiego klasztoru, gdzie wykonał szereg obrazów, między innymi cykl 17 akwareli ilustrujących wydarzenia z okresu pierwszej wojny światowej w Staniątkach, obraz z Matką Boską, św. Marią Magdaleną i św. Janem; „Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny” na zasuwie ołtarza głównego (1908 r.), „Opatrzność Bożą” , „Rozmowę św. Benedykta ze Scholastyką”. Ponadto uczestniczył w odnawianiu dzieł sztuki zniszczonych w wyniku działań wojennych, m.in. pochodzących z Tyńca XVII-wiecznego cyklu obrazów ukazujących dzieje Kazimierza Odnowiciela oraz XVIII-wiecznego cyklu „ćwiczenia duchowe życia zakonnego”, a także obrazów przedstawiających fundatorów klasztoru w Staniątkach. Na początku XX wieku artysta osiadł w miejscowości Maniowy, koło Harklowej, gdzie otworzył zakład fotograficzny.
Kościół Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie
Kościół Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie
Św. Jadwiga Śląska, olej na desce, przed 1723 rokiem
Św. Jadwiga Śląska, olej na desce, przed 1723 rokiem
Grzegorz Franciszek Bełtowski, ołtarz główny w kościele w Waksmundzie, 1909 rok
Grzegorz Franciszek Bełtowski, ołtarz główny w kościele w Waksmundzie, 1909 rok
Stanisław Bochyński, obraz „Trójca Święta”, olej na płótnie, 1909 rok, zwieńczenie ołtarza głównego w Waksmundzie
Stanisław Bochyńki, obraz „Trójca Święta”, olej na płótnie, 1909 rok, zwieńczenie ołtarza głównego w Waksmundzie
Grzegorz Franciszek Bełtowski, „Matka Boska z Lourdes”, 1909 rok
Grzegorz Franciszek Bełtowski, „Matka Boska z Lourdes”, 1909 rok
Krakowski Zakład Witrażów S. G. Żeleński, witraż „Święta Jadwiga Śląska”, południowa ściana kaplicy kościoła w Waksmundzie, 1953 rok
Krakowski Zakład Witrażów S. G. Żeleński, witraż „Święta Jadwiga Śląska”, południowa ściana kaplicy kościoła w Waksmundzie, 1953 rok
Grzegorz Franciszek Bełtowski, rzeźba  „Święty Piotr”, 1909 rok
Grzegorz Franciszek Bełtowski, rzeźba „Święty Piotr”, 1909 rok
Chrzcielnica, 1. połowa XVIII wieku
Chrzcielnica, 1. połowa XVIII wieku

Literatura

B. Kowalik, Nowy Targ 1867-1918. Pół wieku, które zmieniło oblicze miasta, Nowy Targ 2006, s. 39, 132-133, 222, 227, 240. 
E. Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 2, N-Ż, Warszawa-Kraków, 1927, s. 268.
J. Dybiec, Stanisław Bocheński – zapomniany malarz i fotograf z Łącka, "Almanach Łącki", nr 19, 2013, s. 136-144.
A. Karłowska-Kamzowa, Św. Jadwiga Śląska. 3. Ikonografia,
"Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, szp. 665-667.
J. Kowalczuk, Szkoły przemysłowe we Lwowie w XIX i XX w. Tom IX, część 1. Miejska Szkoła Przemysłowa i Handlowa, Państwowa Szkoła dla Przemysłu Artystycznego, Państwowa Szkoła Przemysłowa, seria: Historia szkolnictwa, oświaty i wychowania na ziemiach odłączonych II Rzeczypospolitej Kresach południowo-wschodnich, Kraków 2011, s. 55, 62.
B. Kumor, Afiliacja kościołów na Podhalu (1350-1783), "Prawo kanoniczne. Kwartalnik prawno-historyczny", nr 1-4, 1961, t. 4, s. 274-275, 286-287, 294.
B. Kumor, Parafie podhalańskie (do 1550 r.), [w:] Dzieje miasta Nowego Targu, red. M. Adamczyk, Nowy Targ 1991, s. 61-62, 67.
K. Kuźmak, Św. Jadwiga Śląska. 2. Kult, "Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, szp. 664-665.
M. Łukaszczyk, 550 lat dekanatu nowotarskiego, Nowy Targ 1998, s. 21-22, 27.
M. Łukaszczyk, 650 lat parafii św. Katarzyny w Nowym Targu, Kalwaria Zebrzydowska 1997, s. 9, 17-18, 23, 28.
A. Melbechowska-Luty, Stanisław Bochyński (Bocheński), [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1, red. J. Maurin-Białostocka, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971, s. 191.
Nekrolog Franciszka Grzegorza Bełtowskiego, "Gazeta Podhalańska", nr 2, 13 stycznia 1918, s. 7.
Nekrolog Franciszka Grzegorza Bełtowskiego, "Gazeta Lwowska", nr 13, 16 stycznia 1918, s. 4.
H. Pieńkowska, T. Staich, Drogami skalnej ziemi. Podtatrzańska włóczęga krajoznawcza, Kraków 1956, s. 269-271.
A. Skorupa, Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala, Kraków 2004, s. 149-153.
T. Szydłowski, Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski, Warszawa 1938, s. 171-172.
A. Witkowska, Św. Jadwiga Śląska. 1. Życie i działalność, "Encyklopedia Katolicka", t. 7, Lublin 1997, szp. 663-664.

Polecane powiązane trasy turystyczne

Polecane powiązane scenariusze lekcyjne

Powiązane dzieła

Inne nasze artykuły

Zdjęcie przedstawia świętą Otylię oraz klęczącego u jej stóp zakonnika.
Małopolskie zabytki

Kaplica św. Otylii i św. Łucji w Wilkowie

„Wiele zabytkowych świątyń wiejskich w okolicach Krakowa jest powszechnie znanych, odwiedzanych i opisywanych. Są jednak także świątynie, o których – po za społecznością miejscową – prawie nikt nic nie wie, a nawet historycy sztuki ich nie znają, chociaż są to zabytki interesujące, kryjące niekiedy w swych wnętrzach wartościowe dzieła sztuki. Do takich właśnie zabytków zaliczyć można drewnianą kaplicę p.w. śś. Otylii i Łucji w Wilkowie.”

Marian Kornecki, 1994

Małopolskie zabytki

Proboszcz Andrzej Antałkiewicz i modernizacja kościoła św. Marii Magdaleny w Rabce na przełomie XVIII i XIX wieku

Nietuzinkową postacią ściśle związaną z drewnianym kościołem św. Marii Magdaleny w Rabce był ks. Andrzej Antałkiewicz, który przez 35 lat pełnił urząd plebana tamtejszej parafii. Proboszcz ten zapisał się w historii miasta jako inicjator modernizacji świątyni rabczańskiej, która nadała wnętrzu późnobarokowy i klasycystyczny wygląd, zachowany do dziś w niezmienionej formie.

Małopolskie zabytki

Nowe materiały na portalu SDM: kościoły Sieprawia i Krzyszkowic

Na portalu Sakralne Dziedzictwo Małopolski sukcesywnie publikujemy kolejne materiały dotyczące małopolskich kościołów w postaci opracowanych przez nasz Zespół kart dzieł sztuki. W ostatnim czasie pojawiło się kilkadziesiąt kart z miejscowości Siepraw i Krzyszkowice, w których znajdują się aż cztery kościoły z interesującym wystrojem i wyposażeniem, datowanym na okres od XIV do XX wieku.

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności