Polichromia ścienna w kościele w Racławicach Olkuskich pokrywa wszystkie ściany nawy, prezbiterium, a także stropy. Pierwsza wzmianka o malowdiłach pojawiła się w aktach wizytacji z 1617 roku. Całkiem dobry stan polichromii odnotowano jeszcze w 1783 roku jednak z czasem malowidła niszczały. W 1839 roku widoczne już były jedynie na stropie. Ostatecznie polichromię zamalowano w okresie międzywojennym, a odkryto ponownie w latach pięćdziesiątych XX wieku. Dekoracja pokrywająca strop i zaskrzynienia jest w połowie rekonstrukcją.
Polichromia ścienna obramowań okiennych powstała w pierwszej połowie XVII wieku. Przedstawia po bokach okien maski o ludzkich twarzach, od których wyrastają w układzie kandelabrowym różne motywy dekoracyjne, m.in. liście akantu i kampanule.
Polichromie kościoła św. Idziego w Giebułtowie powstały około połowy XVII wieku. W aktach wizytacji biskupiej z 1783 roku opisano je jako „malowania po kościele stare i brzydkie”. Zapewne z tego powodu zostały zamalowane. Odkryto je dopiero w 1936 roku podczas prac remontowych. Na ścianach prezbiterium odsłonięto wizerunki św. Barbary oraz św. Zofii z córkami.
Polichromie kościoła św. Idziego w Giebułtowie powstały około połowy XVII wieku, jednakże odkryto je dopiero w 1936 roku podczas prac remontowych. Zespół malowideł przedstawia prowincjonalny charakter połączony z nowymi formułami ikonograficznymi oraz niderlandzkimi wzorami ornamentów, malowanych baldachimów i pęków owocowych. Nowością są przedstawienia potrydenckich świętych: św. Ignacego Loyoli, św. Karola Boromeusza, a przede wszystkim św. Jana Kantego, który został kanonizowany dopiero w 1767 roku. Do interesujących scen należą również przedstawienie etimazji, czyli pustego tronu na ścianie północnej oraz męczeństwa św. Wojciecha na ścianie południowej.
Polichromia kaplicy w kościele św. Idziego w Giebułtowie powstała prawdopodobnie w pierwszej połowie XVII wieku, jednakże odkryto ją dopiero w 1936 roku podczas prac remontowych. Zespół malowideł cechują prowincjonalny charakter połączony z nowymi formułami ikonograficznymi oraz niderlandzkimi wzorami ornamentów, malowanych baldachimów i pęków owocowych. Interesującym elementem są motywy arma Christi zdobiące łuk arkady oraz wizerunek patrona kościoła – św. Idziego na ścianie południowej.
Wnętrze kaplicy pw. św. Anny, ufundowanej w 1622 roku jako kaplica grobowa rodu Kucharskich, pokrywa jednorodna kompozycja malarska dostosowana i podkreślająca podziały architektoniczne. Na sklepieniu rozmieszczono wśród dzbanów z liliami i motywów roślinnych cztery medaliony z przedstawieniami ewangelistów. Na ścianach widnieją sceny: Św. Stanisław wskrzeszający Piotrowina, Św. Wojciech, Przemienienie Pańskie oraz kartusze herbowe. Dekoracja malarska jest dziełem nieokreślonego malarza małopolskiego.
Nową zakrystie przy kościele w Niepołomicach wzniesiono z fundacji Lubomirskich w czasie zbliżonym do powstania przy tejże świątyni kaplicy św. Karola Boromeusza w 1640 roku z fundacji Stanisława Lubomirskiego. Zakrystie udekorowano polichromią składającą się z ornamentyki roślinno-floralnej, przedstawieniami ewangelistów, Koronacji Marii oraz Ostatniej Wieczerzy, Modlitwy w Ogrojcu i Ukrzyżowania.
Polichromia ścienna kościoła została wykonana przez nieznanych malarzy, w kilku etapach, przyjmuje się że w latach od 1656 do 1711 roku. Najważniejsze malowidła to 14 obrazów ukazujących sceny z życia św. Jana Chrzciciela. Drugi cykl polichromii obejmuje 49 wyobrażeń świętych i błogosławionych związanych z historią chrześcijaństwa na Węgrzech: 4 królów, 2 królewiczów obok ołtarza, 11 biskupów i św. Gunter na dole ścian prezbiterium, kolejnych 15 świętych i błogosławionych (zakonnicy, męczennicy i pustelnicy) pod prospektem organowym w nawie na ścianie północnej i na chórze na ścianie zachodniej, a na zaskrzynieniu stropu w nawie, pod sufitem, 16 świętych kobiet. Tę część polichromii wykonano prawdopodobnie w roku 1711, bowiem taka data widnieje na belce tęczowej. Kolejny cykl polichromii to Dekalog, namalowany na prospekcie chóru. Ukazuje on zachowanie lub łamanie przykazań. Są to obrazki wzięte z życia chłopów, mieszczan, drobnej szlachty i dworu w XVII/ XVIII wieku. Polichromia tym cenniejsza, że jest to pierwsze przedstawienie stroju orawskiego. W sześciu scenach wyobrażono również diabła.
Polichromia ścienna została wykonana w 1647 roku z inicjatywy księdza Jana Ratułowskiego. Polichromia stanowi przykład jednych z najwcześniejszych realizacji malarstwa barokowego ściennego w południowej Polsce. Niestety nie jest znany jej twórca.
Celem zorganizowania wycieczki skontaktuj się z parafiami
Adres
Racławice 54
32-049 Przeginia
Telefon 12 282 93 85
Adres e-mail jacmiode@poczta.onet.pl
Strona www http://www.raclawiceparafia.pl
Adres
ul. św. Wojciecha 83
32-085 Modlnica
Telefon 012 419 20 15
Adres e-mail parafiamodlnica@gmail.com
Strona www http://www.modlnica.pl
Adres
Piękna 2
32-005
Telefon 12 281 10 41, 609 811 041
Adres e-mail kancelaria@parafianiepolomice.pl
Strona www http://parafianiepolomice.pl/
Adres
Orawka 65, Jabłonka
34-480
Telefon 018 265 23 40
Adres e-mail tadeuszdabrowski63@op.pl
Strona www http://parafiaorawka.pl/
Adres
ul. św. Elżbiety 149 Trybsz
34-442 Łapsze Niżne
Telefon (18) 265 61 49
Adres e-mail sw_elzbieta@wp.pl
Strona www www.parafiatrybsz.bnx.pl