Określany mianem cudownego wizerunek Madonny z Dzieciątkiem w ołtarzu głównym w kościele parafialnym w Kętach stanowi ciekawy, późnogotycki typ ikonograficzny zwany Hodegetrią krakowską. Wyniki ostatnich prac konserwatorskich wskazują, iż datowany na połowę XV wieku obraz jest związany z kęcką świątynią od wieków. Świadczą o tym m.in. ślady po pożarze, jaki zniszczył kościół w 1657 roku.
Obraz malowany temperą na desce z przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii Krakowskiej. Dzieło nieokreślonego malarza małopolskiego zapewne z początku XVI wieku (pierwotne srebrzone tło) i połowy XVI wieku (warstwa malarska).
Omawiany obraz jest przypisywany warsztatowi anonimowego krakowskiego malarza, określanego jako Mistrz Matki Boskiej z kościoła św. Marka w Krakowie. Powstał najpewniej w trzeciej ćwierci XV wieku, a pod względem ikonograficznym reprezentuje typ Matki Boskiej Hodegetrii tj. Wskazującej Drogę. Ołtarz główny, w którym dzieło obecnie się znajduje, jest datowany na drugą połowę XVII wieku (lub precyzyjniej na czwartą ćwierć tego stulecia) i nosi wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Obraz został w nim umieszczony pomiędzy 1703 a przed 1727 rokiem, wcześniej znajdował się w nieistniejącym już ołtarzu św. Barbary. W 1748 roku został ozdobiony drewnianą, rzeźbioną a następnie posrebrzaną i pozłacaną sukienką. W 1987 roku obraz został poddany konserwacji przez profesor Małgorzatę Schuster-Gawłowską.
Pierwszy obraz Matki Boskiej Gajowskiej pochodził z XIII wieku. Około 1500 roku na jego miejsce został namalowany nowy, obecny wizerunek Matki Boskiej. Około 1635 roku został on przeniesiony przez proboszcza Mateusza Soleckiego do nowo wybudowanego, murowanego kościoła (1626) i umieszczony w ołtarzu głównym. W 1845 roku zlecono namalowanie jego kopii, którą umieszczono w ołtarzu głównym, za nią zaś ukryto dawny obraz. Po konserwacji przeprowadzonej w 1954 roku dzieło zostało przywrócone do kultu. Obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem należy do typu ikonograficznego Hodegetria (Wskazująca Drogę). Obraz z Gaju oparty jest na schemacie Hodegetrii krakowskich z XV wieku, a więc tak jak one wzorowany jest na typie tzw. Matki Boskiej Piekarskiej. Jakkolwiek odróżnia go od innych dzieł z tej grupy to, że Maria trzyma w dłoni różę, a Dzieciątko zamiast księgi podtrzymuje jabłko królewskie. Zatem wizerunek de facto odchodzi od ich ścisłego wzorca przedstawieniowego.
Obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem powstał około 1430-1440 roku. Należy do popularnego w Małopolsce typu ikonograficznego Hodegetrii, wywodzącego się ze sztuki bizantyńskiej, a zaadaptowane w sztuce zachodniej. Najbliższa rudawskiej jest Madonna z kościoła w Jakubowicach i z kościoła Dominikanów w Krakowie.
Obraz malowany temperą na desce w kształcie stojącego prostokąta, umieszczony w ołtarzu głównym, z przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii Krakowskiej. Dzieło nieokreślonego malarza małopolskiego zwanego Mistrzem Piety z Tubądzina.
Malowane temperą na desce przedstawienie Matki Boskiej z Dzieciątkiem na ręku w typie Hodegetrii Krakowskiej, ufundowane do kościoła w Czulicach około 1490 roku.
Obrazy zostały wykonane w warsztacie krakowskim około 1460 roku. Pomiędzy 1641 a 1665 rokiem w zaprawie teł obrazów wykonano dekorację roślinną, zmniejszono promień nimbu Marii oraz ukształtowano ryte w zaprawie korony świętych dziewic. W dolnej części środkowej kwatery domalowano trzy niewielkie postacie (Katarzyny z Jordanów Brzechwiny, ówczesnej patronki kościoła w Trzemeśni, oraz jej córki i syna Rafała). Obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem reprezentuje typ Hodegetrii krakowskiej. Sposób malowania świętych dziewic i biskupów odpowiada malarstwu małopolskiemu z lat 1450-1470.
Obraz reprezentuje półpostaciowy wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii, datowany na pierwszą ćwierć XV wieku. Popularnie nazywany jest też „Matką Boską Zembrzycką”. Przedstawienia Hodegetrii w malarstwie małopolskim rozpowszechniły się jeszcze przed połową XV stulecia, ale szczególnie były popularne w drugiej połowie XV wieku. Dlatego omawiany obraz stanowi najstarszy przykład tego typu wizerunku na terenie Małopolski.
Celem zorganizowania wycieczki skontaktuj się z parafiami
Adres
Wola Radziszowska 1
32-053 Wola Radziszowska
Telefon +48 12 275 42 81
Adres e-mail -
Strona www -
Adres
Rynek 5
32-064 Rudawa
Telefon 12 283 80 24
Adres e-mail kancelaria@parafiarudawa.pl
Adres
Maryjna 6
32-031 Gaj
Telefon 12 270 15 47
Adres e-mail gajparafia@gmail.com
Strona www parafiagaj.pl
Adres
Trzemeśnia 324
32-425 Trzemeśnia
Telefon +48 12 273 55 91
Adres e-mail parafia.trzemesnia@gmail.com
Strona www https://www.parafia-trzemesnia.pl
Adres
Czulice 31
32‑010 Kocmyrzów
Telefon 12 387 19 66
Adres
Plac Kościuszki 3
32-640
Adres
ul. św. Wojciecha 83
32-085 Modlnica
Telefon 012 419 20 15
Adres e-mail parafiamodlnica@gmail.com
Strona www http://www.modlnica.pl