Płyta nagrobna Jakuba Gierałtowskiego w Głębowicach powstała w 1546 roku. Zabytek reprezentuje lokalny warsztat o bardzo przeciętnych możliwościach artystycznych, mocno jeszcze zakorzeniony w średniowiecznej tradycji wyobrażenia osoby zmarłej, która leży z głową wspartą na poduszce. Wyraźnie widać tutaj oddziaływanie niedalekiego Śląska, gdzie tego rodzaju formy upamiętnienia osób zmarłych były bardzo popularne.
Nagrobek Elżbiety z Giebułtowskich Pisarskiej powstał zapewne po jej śmierci w 1576 roku. Jego fundatorką była Barbara Tomaszewska. Nagrobek jest unikatowym dziełem w Małopolsce łączącym frontalne ujecie postaci w półkolistej arkadzie z tablicą inskrypcyjną. Jedynym podobnym tego rodzaju dziełem w Krakowie jest nagrobek Anny z Guldestemów Pipanowej (zm. w 1541) na fasadzie kościoła św. Barbary.
Epitafium Adriana Stassewskiego (Skaszewskiego), który zmarł w 1555 roku. Tablica stanowi przykład charakterystycznego dla polskiej sztuki renesansowej prostego epitafium, na którym wymieniono tytuły i zasługi zmarłego. Niestety nieznana jest jego atrybucja.
Nagrobek Jana Czuryło powstał zapewne w jednym z krakowskich warsztatów kamieniarskich po 1560 roku. Prezentuje popularny w Polsce typ nagrobka dziecięcego.
Nagrobek Katarzyny i Grzegorza Branickich należy do najciekawszych przykładów rzeźby i małej architektury w Polsce w okresie manieryzmu. Postał najpewniej pod koniec XVI wieku w warsztacie Santi Gucciego, ale partie figuralne, postacie adorujących zmartwychwstałego Chrystusa zmarłych wykonał rzeźbiarz o niderlandzkich korzeniach artystycznych.
Późnogotycka płyta nagrobna z herbami Przeginia i Radwan należy do najstarszych elementów wyposażenia kościoła w Łazanach. Pierwotnie umieszczona była najpewniej w posadzce świątyni, następnie w niewiadomym czasie umieszczono ją w mensie prawego ołtarza bocznego. W 1904 roku płytę wmurowano w południową ścianę kościoła. Badacze czasem łączą ją z osobą Mikołaja Krezy z Zawady, który od 1462 roku był dziedzicem Łazan. Przemysław Mrozowski w opracowaniu „Polskie nagrobki gotyckie” określa dzieło jako nagrobek Jana Dmośnickiego.
Epitafium Sebastiana Lubomirskiego, z czerwonego marmuru, kute rzeźbione, wmurowane w ścianę kościoła; dwudzielne, profilowanej ramie, w górnej części całopostaciowe przedstawienie zmarłego dziecka, w dolnej części inskrypcja łacińska. Późnorenesansowe dzieło nieznanego z imienia rzeźbiarza krakowskiego lub małopolskiego.
Renesansowy nagrobek Joachima Lubomirskiego został wykonany po jego śmierci w 1571 roku. Między 1898 a 1930 rokiem górną partię odłączono, pozostawiając jedynie płytę z postacią leżącego zmarłego, a w 2015 roku przywrócono mu pierwotny wygląd. Zmarły został przedstawiony w pozie sansowinowskiej – nazwa pochodzi od nazwiska rzeźbiarza, który pierwszy zastosował ją w rzeźbie nagrobnej.
Celem zorganizowania wycieczki skontaktuj się z parafiami
Adres
Plebańska 8
32-608
Telefon 33 8755517
Adres e-mail kontakt@glebowice.pl
Strona www http://glebowice.pl/nasza-parafia/
Adres
Winnica 3
32‑082
Telefon +48 12 285 11 87
Adres e-mail bolechowiceparafia@gmail.com
Strona www http://parafiabolechowice.pl
Adres
Piękna 2
32-005
Telefon 12 281 10 41, 609 811 041
Adres e-mail kancelaria@parafianiepolomice.pl
Strona www http://parafianiepolomice.pl/
Adres
Rynek 5
32-064 Rudawa
Telefon 12 283 80 24
Adres e-mail kancelaria@parafiarudawa.pl
Adres
Łazany 17
32-020
Telefon 12 250 66 99
Adres e-mail kancelaria@parafialazany.pl
Adres
ul. Kościelna 1
32-410 Dobczyce
Telefon (12) 271-10-44
Adres e-mail xkt@neostrada.pl
Strona www parafiadobczyce.com.pl