SDM_COVER_PHOTO

Stanisław Ludwik Bochyński

Inne formy nazwiska
Bocheński
Data urodzenia
12 września 1860
Miejsce urodzenia
Łącko
Imiona ojca i matki
Leonard Bocheński, Emilia z d. Szczerbowska
Data śmierci
27 grudnia 1936
Miejsce śmierci
Maniowy
Autor opracowania
Maria Działo-Nosal
Tagi
Bochyński Stanisław

Biogram

Stanisław Bochyński urodził się w 1860 roku w Łącku. Malarstwa uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1878-1879 oraz 1884-1887. Artysta odnowił polichormię ścienną w kościele klarysek w Starym Sączu (1889 r.). Bochyński jest także autorem kilku innych polichromii: w jezuickim kościele pw. św. Ducha w Nowym Sączu (1890 r.), którą miał za zadanie wykonać "w stylu matejkowym, jak kościół P. Marii w Krakowie, według wskazówek prof. Łuszczkiewicza", w kościele św. Anny w Nowym Targu (wraz z Adolfem Bocheńskim, 1903 r.) i w kościele w Łącku (1911 r.). Jedna z jego prac (polichromia w kościele klarysek w Starym Sączu) została mocno skrytykowana przez Stanisława Tomkowicza na posiedzeniu Grona Konserwatorów Galicji Zachodniej: "[wnętrze] zeszpeconem zupełnie zostało przez bezstylowe, liczne i krzykliwe pomalowanie dokonane w roku przeszłym".

Bochyński pracował także dla staniąteckiego klasztoru, gdzie wykonał szereg obrazów, między innymi cykl 17 akwareli ilustrujących wydarzenia z okresu pierwszej wojny światowej w Staniątkach, obraz z Matką Boską, św. Marią Magdaleną i św. Janem; "Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny" na zasuwie ołtarza głównego (1908 r.), "Opatrzność Bożą", "Rozmowę św. Benedykta ze Scholastyką". Ponadto uczestniczył w odnawianiu dzieł sztuki zniszczonych w wyniku działań wojennych, m.in. pochodzących z Tyńca XVII-wiecznego cyklu obrazów ukazujących dzieje Kazimierza Odnowiciela oraz XVIII-wiecznego cyklu „ćwiczenia duchowe życia zakonnego”, a także obrazów przedstawiających fundatorów klasztoru w Staniątkach.

Ponadto malarz jego autorem licznych obrazów rozsianych po kościołach Małopolski, tj. "Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny" w kościele Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowym Targu (1899 r.), "Trójca Święta" w kościele Św. Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie (1909 r.), a także obrazy z przedstawieniem św. Kingi, znajduące się w klasztorze klarysek w Starym Sączu. Swoje prace sygnował zwykle jako "S. Bochyński". Z zakresu malarstwa świeckiego znane są dwie jego prace: "Portret A. Tillowej" i "Portret kobiety", które znajdują się w Muzeum Ziemi Przemyskiej.

Na początku XX wieku artysta osiadł w miejscowości Maniowy, koło Harklowej, gdzie otworzył zakład fotograficzny.

Bibliografia

Krasnowolski Bogusław, "Historia klasztoru Benedyktynek w Staniątkach", Kraków 1999
Melbechowska-Luty Aleksandra, "Stanisław Bochyński (Bocheński)" , [w:] "Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1" , red.Maurin-Białostocka Jolanta , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971 , s. 191
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
Załęski Stanisław, "Jezuici w Polsce, t. 5, cz. 2: Jezuici w Polsce porozbiorowej. 1820-1905", Kraków 1906
Dybiec Julian, "Stanisław Bocheński – zapomniany malarz i fotograf z Łącka"
Żakowicz Aleksander i współpracownicy, "Fotografia Galicyjska do roku 1918. Zestawienie nazw zakładów i nazwisk fotografów do roku 1918", Częstochowa–Katowice–Lwów 2008
"Z kroniki żałobnej "

Jak cytować?

Maria Działo-Nosal, "Stanisław Ludwik Bochyński", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/ludzie/stanislaw-ludwik-bochynski

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności